Öppna kategorin

Obetalda jobb

120 inlägg 16725 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623002 Ja det händer...
Oftast vid små objekt...

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

Vardon  
#623010
gnisten83 skrev:Riktigt surt , Röjarn, att folk inte har nån betalningsmoral 😤
Visserligen i en i fiberföreningen men där någon som aldrig ska betala sin faktura i tid (typ 1200:- )
Väldigt irriterande att lägga ideellt arbete på sånt, så efter flera år av påminnelser varje gång så skickas nu alla obetalda fakturor till fortnox finans.
Vi använder deras bokföringssystem så de är bara en knapptryckning bort och de kostar kunden knappt 70kr och oss 9kr MEN för att komma vidare längre än till en påminnelser behövs även personnumret och de saknar vi på denna kund så nästa vecka stänger vi hans anslutning istället tillsvidare.


Regga dig på tex upplysning.se så kan du hitta personnummer via adress, namn etc även de 4 sista

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623013
Vardon skrev:
gnisten83 skrev:Riktigt surt , Röjarn, att folk inte har nån betalningsmoral 😤
Visserligen i en i fiberföreningen men där någon som aldrig ska betala sin faktura i tid (typ 1200:- )
Väldigt irriterande att lägga ideellt arbete på sånt, så efter flera år av påminnelser varje gång så skickas nu alla obetalda fakturor till fortnox finans.
Vi använder deras bokföringssystem så de är bara en knapptryckning bort och de kostar kunden knappt 70kr och oss 9kr MEN för att komma vidare längre än till en påminnelser behövs även personnumret och de saknar vi på denna kund så nästa vecka stänger vi hans anslutning istället tillsvidare.


Regga dig på tex upplysning.se så kan du hitta personnummer via adress, namn etc även de 4 sista

Även för privatpersoner som inte är engagerade i nåt företag/förening?

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623014 Det betvivlar jag starkt.
Personnummer är väl skyddade personuppgifter...
Annars så skulle väl de flesta bedragare regga sig på såna siter och kapa konton/kort mm....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

TrioBrake  
#623072 Går fint att registrera sig på ratsit tex, kostnadsfritt och då får du fram folks personnummer. Använder det titt som tätt i samband med RUT-ansökningar

Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

Erre  
#623074 Ja det är länge sen dom sista fyra siffrorna var svårt att få reda på.

Underlättar väldigt för dom som stjäl identiteter och handlar i andras namn. 🙄

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623075
TrioBrake skrev:Går fint att registrera sig på ratsit tex, kostnadsfritt och då får du fram folks personnummer. Använder det titt som tätt i samband med RUT-ansökningar


Låter som ett paradis för bedragare...
Det skulle nog behöva stoppas innan någon använder det på fel sätt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

Vardon  
#623083
gnisten83 skrev:Även för privatpersoner som inte är engagerade i nåt företag/förening?


Ja det kostar bara om du vill göra kreditupplysning eller så eller pm mig uppgifter så söker jag åt dig

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623096 Uppdatering i ärendet...

Skogsbolaget tar ej skulden.
Tydligen så har vederbörande tagit ut ett rejält förskott på inte bara nuvarande utan även kommande avverkningar/gallringar...

Man får ju hoppas att man är med i dessa kassa rullar.... :roll: :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623104
vinterrojarn skrev:Uppdatering i ärendet...

Skogsbolaget tar ej skulden.
Tydligen så har vederbörande tagit ut ett rejält förskott på inte bara nuvarande utan även kommande avverkningar/gallringar...

Man får ju hoppas att man är med i dessa kassa rullar.... :roll: :roll:


Jag fortsätter med det jag tog upp i morse. Jag har som sagt alltid fakturerat bolag/förening förutom när uppdraget kommer direkt från kunden. Jag tycker det verkar konstigt om du får uppdraget av ett bolag men ska fakturera skogsägaren, det är ju bolaget som köper in tjänsten från dig. Vem har du avtal med? Skogsägaren eller bolaget?

Nej, jag tycker att du bör pausa röjandet åt den här kunden tills vidare om du har några andra uppdrag på gång så att du får betalt för det jobb du lägger ner.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623106 Har inget avtal längre.. har ingen certifisering...

Men det skulle gått normalt genom skogsbolaget, skriver ej vilket för de har tydligen inte gjort något fel i detta...
Utan det är kunden som ville ha mig ändå och hoppades på att skogsbolaget skulle ta fakturan till avräkningen..

Ja jag ska börja fälla lite ved och frötall.
Sedan blir det röjning på annan mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623118 Skicka ansökan till fogden i morgon. Kryssa i rutan om automatisk verkställighet så du inte får tidsspillan med en ny ansökan om verkställighet. Det är inte frågan om att vara trevlig eller ej utan att rädda dina pengar.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

mooos73  
#623130 Tycker inte du ska ha dåligt samvete för att du ser till att din familj har mat på bordet....se till att driva in pengarna

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

alias  
#623132 Måste faktiskt instämma med busholle och mooos73.

Jag gillar inte att söka konflikter, men om risken fanns att förlora över 100 tkr så anser jag att det inte finns något att tveka om.

Lycka till!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

Svenf  
#623138
vinterrojarn skrev:Det betvivlar jag starkt.
Personnummer är väl skyddade personuppgifter...
Annars så skulle väl de flesta bedragare regga sig på såna siter och kapa konton/kort mm....


Jag var på information om bedrägeri, där visade de hur enkelt det är att få tag på hela personnummret. Googla på tex "hitta personnummer fyra sista" får du upp olika gratisalternativ, tex mrkoll.se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).