Avverkning (slutavverkning)

Huggit upp för avlägg utan att fråga...

54 inlägg 17449 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

surjämten  
#621162 Respektlöst o fel av de som varit på din mark!!
Man ska enligt min mening visa att man har synpunkter på detta förslagsvis genom att ställa ett par tre genomtänkta frågor.
Om man inget gör har man ju på något sätt accepterat det som skett.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Camaro1969  
#621212 Har ställt frågan men inte fått något svar.

Kommer även påpeka att om det händer igen blir det en anmälan, oavsett.

Virkesköparen som haft hand om detta, har nu bytt jobb..

Kanske ligger ett oengagemang i det därför..

Jag gissar nästan att det är anledningen att de inte kommunicerat bättre

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Avslutat-02  
#621216 Ska det ha någon betydelse om köparen är kvar eller ej?
Det är ju produktionsledaren som har ansvar över detta misstag....
Eller har den slutat också?

Kanske bara gömmer sig bakom en avgången kollega..vanligt tyvärr...saknar heder och moral...

Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

surjämten  
#621225 Dåligt att inte kunna svara exempelvis på frågan om man tycker det är OK med det man gjort o i så fall varför!

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Pilimasare  
#621308 Centralt i min värld är om det är grannen eller "bolaget " som är den felande. Grannar ska man hålla sig väl med såklart som många skrivit om tidigare, där är väl personliga relationen det centrala. Om det som det verkar på beskrivningen, det är bolaget tycker jag man ska agera och göra det formellt likamycket för det gemensamma bästa som för sin egen skull. Pengar och besvär är det enda som bolaget bryr sig om, annars fortsätter det likadant med nästa avlägg. Tycker av samma skäl att det är bra att namnge bolgat. Dålig PR ät också dyrt och verksamt.

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Camaro1969  
#621324
Pilimasare skrev:Centralt i min värld är om det är grannen eller "bolaget " som är den felande. Grannar ska man hålla sig väl med såklart som många skrivit om tidigare, där är väl personliga relationen det centrala. Om det som det verkar på beskrivningen, det är bolaget tycker jag man ska agera och göra det formellt likamycket för det gemensamma bästa som för sin egen skull. Pengar och besvär är det enda som bolaget bryr sig om, annars fortsätter det likadant med nästa avlägg. Tycker av samma skäl att det är bra att namnge bolgat. Dålig PR ät också dyrt och verksamt.


Håller med i det du skriver.
Jag håller inte grannen ansvarig utan enbart bolaget.

För vi har båda sålt som avverkningsuppdrag. Så då får väl bolaget lösa alltsammans.. hur å vart de ska köra ut virke osv..

Vill höra nån förklaring från bolaget innan jag namnger dem.

Ska ringa dem till veckan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

ananders  
#621331
Camaro1969 skrev:
Pilimasare skrev:Centralt i min värld är om det är grannen eller "bolaget " som är den felande. Grannar ska man hålla sig väl med såklart som många skrivit om tidigare, där är väl personliga relationen det centrala. Om det som det verkar på beskrivningen, det är bolaget tycker jag man ska agera och göra det formellt likamycket för det gemensamma bästa som för sin egen skull. Pengar och besvär är det enda som bolaget bryr sig om, annars fortsätter det likadant med nästa avlägg. Tycker av samma skäl att det är bra att namnge bolgat. Dålig PR ät också dyrt och verksamt.


Håller med i det du skriver.
Jag håller inte grannen ansvarig utan enbart bolaget.

För vi har båda sålt som avverkningsuppdrag. Så då får väl bolaget lösa alltsammans.. hur å vart de ska köra ut virke osv..

Vill höra nån förklaring från bolaget innan jag namnger dem.

Ska ringa dem till veckan


Tja, bolaget har ju löst sina problem gällande upplaget.
Jag håller inte riktigt med dig i resonemanget att bolaget ska lösa alla problem. Då blir det nog som ovan.
Körvägar, upplag och annat som påverkar uppdraget är något som jag vill ha klart redan när kontraktet skrivs. Helst markerat på en bifogad karta. Vidare vill jag helst träffa förarna när de anländer eller om det inte går ha ett telefonsamtal med dem.
Annars blir de nödgade att ta egna initiativ och det vet man av egna erfarenheter att det blir inte alltid rätt. Så rent krast är det din granne som inte visat var han vill att virket från hans avverkning ska läggas.

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Titan  
#622529 Jag förstår inte detta men detta kanske är ett norrlandsproblem- eller synen på det?
Jag har 40 ha skog i västsverige och skulle någon hugga ner mina trän på min sida gränsen vilket man faktiskt gjort tar det hus,,, Inte kan man ta ner annans skog oavset anledning.
Och ta sig rätten att köra över mina marker när man har egna bara för att spara pengar håller väl inte heller. Inte ska jag sponsra grannens avverkning? jag förstår inte många av svaren. Sen måtte väl ändå grannen, dvs markägaren vara ansvarig oavsett hur entreprenören gör gentemot mig, det får väl bli en sak mellan dem i nästa skede. Pratar vi äganderätt eller entreprenörernas oinskränkta rätt att köra ut på billigaste sätt. Det måste väl ändå vara straffbart annars är det ju bara att såga och köra lite hur som helst. Här har jag svårt att tro att det skulle godtagas av någon om jag började köra genom grannens marker och dessutom hugger mig väg och gör ett upplägg?

Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

surjämten  
#622582 Ofta går ju saker o ting att ordna om man pratar med markägaren i god tid.
Framförhållning kallas det visst.
Men viktigt att allt sker efter markägarens anvisningar o på dennes villkor.

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Camaro1969  
#623028 Står med bilen på rågången.
Till vänster grannens och till höger mitt..

Avlägget skymtar framme till höger

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Avslutat-02  
#623031 Vem fan är så dum att man gör ett avlägg i en kurva?

Hade varit bättre att huggit detta på den raka sträckan där du står...

Sunt förnuft.....eller avsaknaden av det....

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Camaro1969  
#623035
vinterrojarn skrev:Vem fan är så dum att man gör ett avlägg i en kurva?

Hade varit bättre att huggit detta på den raka sträckan där du står...

Sunt förnuft.....eller avsaknaden av det....



hehe det är en skogsbilväg och kurvan är inte så stor som bilden ger sken av..

så det tror jag inte är ett bekymmer,

ville bara visa avståndet mellan alternativen då nån inte trodde mig ang sträckan de tjänar

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Avslutat-02  
#623036 Har kört mycket maskin och sett mycket timmerbilar lasta och det brukar aldrig vara någon större hit att stå i en kurva och lasta av/på...

Det är bland det första man brukar få lära sig när man kör maskin....

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Camaro1969  
#623042 kurvan är i detta fall inget bekymmer.
den fortsätter bakom bilen med

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Avslutat-02  
#623043 Har man inte annan möjlighet, så lägger man på det rakaste stället i kurvan man kan hitta... inte på en in eller ut del av kurvan....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).