Motorsåg och handhållet

Nybörjarfrågor

27 inlägg 4851 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjarfrågor

Dboy  
#622973 Jag har en ärvd Jonsered 455.
Hur identifierar man svärdlängden? Mäts den helt enkelt från ena änden till den andra? Mitt är 38 cm så isåfall 15".

När jag mäter spåret i svärdet får jag det till 2mm, samt vidden på kedjan 1.4mm.
Vad är normalt?
Är både svärdet och kedjan nedslitna?

Svärdet är märkt:
36 5089120-58 1.5mm 058 325 56DL
Så det är uppenbart 1.5mm spårvidd samt .325" delning.

Betyder det att alla svärd med .325 delning och 1.5mm spårvidd passar eller finns det olika fästen för svärdet på sågen?

Jag har en del grova stammar att fälla och såga upp till ved, och funderar på att köpa ett 18" svärd, som tydligen var max på denna såg. Är det rimligt för denna såg, eller är 18" för långt svärd för sågen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

totte  
#622975 I varje fall svärdet låter som det är helkass om spåret är 2 mm.

Du måste ha ett svärd med Jonseredfäste. Det är olika på olika sågmärken.

Jag anser att 18" är i överkant. Mycket vass kedja, lätt handlag och inte köra för hårt så kan det förstås gå. Jag skulle helst inte lägga på mer än ett 16" på en 44-kubikare.

Att mäta svärdlängd är knepigt. Vissa märken anger total längd, andra anger den aktiva längden monteratpåsågen. Minns nu inte hur det är med de här, nån annan kan hjälpa till här kanske.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

skogsBG  
#622984 Märkningen på svärdet ger info om längden också .
1,5 mm är spårvidd.
325 är delning 325 tusendels tum.
56DL är antalet drivlänkar . Den storlek som oftast kallas 13 tum.
På Hva och Jonsered finns vanligtvis stora och lilla svärdfästet att välja på. Troligen det lilla på den sågen.
18 '' kan säkert fungera till att fälla något enstaka träd. Men att stå och kubba ved kan bli för jobbigt för den sågen.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor

Avslutat-02  
#622985 I stort sett alla 325 svärd passar.
Men se upp med hur hålet för olje tillförseln sitter..där kan det skilja stort...

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623026 455 är en fin såg. Du har 13", det funkar de utmärkt med. Har man 15" eller mer så kan de gå varma och man belastar vib dämpare o så mycket mer.
Kör du med 13", anpassa din körning istället o lär dig utnyttja de 13" du har på rätt sätt. Då går det o ta rätt grova träd fortare än om du har 18" och en kass såg.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Dboy  
#623190 Tack för alla goda råd.

Jag kompromissade och gick upp till ett 15" svärd, men behöll 1.5mm spårvidd.
Jag köpte svärd och kedja hos den lokala Husqvarna handlaren. Han lobbade hårt för den nya kedjan som bara fanns i 1.3mm som han menade var lika styv och bra som den äldre 1.5mm.

Jag är lite konservativ så jag valde 1.5mm ändå.

Allt känns mycket bättre efter att ha monterat ihop. Allt glappade och krängde och slängde, nu känns det styvt och stabilt. Ska bli kul att såga lite imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor

axwell  
#623233
Dboy skrev:Jag kompromissade och gick upp till ett 15" svärd, men behöll 1.5mm spårvidd.
Jag köpte svärd och kedja hos den lokala Husqvarna handlaren. Han lobbade hårt för den nya kedjan som bara fanns i 1.3mm som han menade var lika styv och bra som den äldre 1.5mm.


Ajdå, handlaren hade helt rätt i att Husq. äntligen har fått fram en riktigt bra kedja.

Synd att du ev. inte har läst igenom alla trådar här som hyllar den kedja som han föreslog.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

JörgenO  
#623244 Jag håller med, den nya Husqvarnakedjan är jättebra att såga med och håller skärpan längre, kanske kompenserar den för dålig filning 🙂

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor

Tralsmo  
#623337
JörgenO skrev:Jag håller med, den nya Husqvarnakedjan är jättebra att såga med och håller skärpan längre, kanske kompenserar den för dålig filning 🙂


Nä det gör den inte , men ja tycker den ä jättebra.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

totte  
#623367 Inget att sörja över. De andra kedjorna som sålts av seriösa handlare gör jobbet förträffligt. Rätt kedja må vara bra, rätt filat är bättre.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Dboy  
#623410 Jag monterade ihop och passade på att göra rent plåtbitarna som sitter på inner och yttersida av svärdet vid infästningen.
Sågen funkade jättefint men nöp sen fast efter en kapning. Jag tyckte kedjan kändes varm och torr så jag monterade bort svärd och kedja och tog bort plåtbitarna. När jag startar och körde 10-20 s i källarverkstan så är det bara som det knappt droppar ur oljehålet.
Vad ska det vara för flöde på oljan?
Jag undrar om jag kan ha haft sånnotur att oljepumpen gett upp precis efter svärd och kedjebytet...
Vad är det för typ av oljepump på en såg? Nått man kan plocka isär och fixa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor

Avslutat-02  
#623414 Vad har du för såg?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Dboy  
#623424
vinterrojarn skrev:Vad har du för såg?

Jonserud 455

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Dboy  
#623426 Suck, jäkla tfn, Jonsered 455.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor

Avslutat-02  
#623441 Jaha ja jag läste det sedan.... :oops:

Skiss...varsågod.

Mange bör väl veta...
Ska kolla om det kan vara samma delar i någon annan modell...jag har några liggande...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).