Skogsnyheter

200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

56 inlägg 11214 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622861 Det går onekligen i vågor men över tid är skogen vinnaren. Det har förekommit stora planteringsvågor runt 1920-30, 1967-70, 1988-1993. Nu kommer det snart en igen. Jordbrukspolitiken håller på att göras om, vildsvinen ökar och förstör mindre inägor och ett stort pågående generationsskifte sker när 40-50-talistgenerationen är på väg ut med sina djur och ersätts med en ny som har andra krav på sin fritid. Småland ser onekligen annorlunda ut nu än förr och kommer troligen förändra sig mycket än. De som drabbas är inte plånböckerna utan de som bor där för det kommer bli både mörkt och viltfattigt när granen trängt ut både vilt och boenden för något annat än gran kan de knappast förvänta sig planteras annat än på marginalen.

Elmia
Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Sti L  
#622865 Skal Svensken kjøpe all mat i all framtid? Hvem skal produsere den maten? Vi "rike" kjøper maten ut av de fattige,s bord, og bondestanden kollapser.
Satt på spissen da, jordens befolkning dobler seg på få år.

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Torbjörn Johnsen  
#622866 Med dagens maskiner är det ju inget svårt steg att återställa en skogsbeväxt f d åkermark till åker igen om det skulle visa sig vara nödvändigt (och lönsamt) för att mätta fler munnar i framtiden. Trots att vi är många människor på jorden idag är väl inte brist på mat ett egentligt problem? Handlar det inte mer om hur den fördelas? Runt om i Världen finns mycket stora arealer obrukad mark så det finns mycket som kan planteras igen utan att det blir brist på mat.

I ett beredskaps och "säkerhetsperspektiv" kan det ju vara attraktivt att öka självförsörjningsraden av livsmedel samtidigt riskerar vi att gå i riktning planekonomi om man drar den utvecklingen för långt. Och det är ju ingen strategi som direkt visat sig framgångsrik genom tiderna...

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Värmlänning  
#622910
Grålle52 skrev:
tallen100 skrev:
Grålle52 skrev:Skulle aldrig få för mig att plantera igen de få åkerlappar jag har. Näver in maj lajf

Hoppas fler tänker så :-bd


Mina förfäder ska inte ha arbetat förgäves. Med alla stenmurar jag har så hade det känts kasst att bara plantera igen där de slitit för att överleva.

Resonerar som dig!

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

skogaliten  
#622955
Torbjörn Johnsen skrev:Med dagens maskiner är det ju inget svårt steg att återställa en skogsbeväxt f d åkermark till åker igen om det skulle visa sig vara nödvändigt (och lönsamt) för att mätta fler munnar i framtiden. Trots att vi är många människor på jorden idag är väl inte brist på mat ett egentligt problem? Handlar det inte mer om hur den fördelas? Runt om i Världen finns mycket stora arealer obrukad mark så det finns mycket som kan planteras igen utan att det blir brist på mat.

I ett beredskaps och "säkerhetsperspektiv" kan det ju vara attraktivt att öka självförsörjningsraden av livsmedel samtidigt riskerar vi att gå i riktning planekonomi om man drar den utvecklingen för långt. Och det är ju ingen strategi som direkt visat sig framgångsrik genom tiderna...

Jag håller på och tar tillbaka åkermark som beskogades (gran) med generösa statliga bidrag på 1980 talet. Det är tyvärr inte lika lätt som det låter att återta marken.

Det tar åtminstone 3 år, från att träden huggs ner, tills det går att odla med bra resultat igen.
Det ska dikas, huggas, stubb-brytas, kultiveras, plockas bort sten som vandrat in via tjälskjutning, kultiveras igen, rotdelar ska samlas in, väntas på att dikningen ger tillräcklig effekt, plöjas och harvas, gödslas, odlas någon gröda som bygger upp jordens bördighet och mikroliv, sedan så kanske man kan börja odla på allvar...

Det går lättare/fortare/bättre där det vuxit lövskog, om det vuxit gran utan annat fältskikt än mossa, så tar det längre tid. Det är liksom ingen "sprutt" på jorden efter granen.

Det är alltså dyrt och besvärligt att återta åkermark som det vuxit regelrätt skog på. Energiskog har jag ingen erfarenhet av.

Jag plockar tillbaka 2-3 hektar i taget, när ett område börjat fungera, så ger jag mig på nästa.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Norrtälje  
#622967
skogaliten skrev:Jag håller på och tar tillbaka åkermark som beskogades (gran) med generösa statliga bidrag på 1980 talet. Det är tyvärr inte lika lätt som det låter att återta marken.


Nyodling vore en dröm att fullfölja men det blir nog allt svårare med det i framtiden om politikerna nu ska ta allt större kontroll över skogen och redan nu skulle det innebära en fråga om lov till minst två myndigheter men själva jobbet är ju inte omöjligt och tänker mig att det kan underlätta att ta hjälp av betesdjur i omställningen efter stubbrytning innan hyggesresterna brutits ner så slipper man förhoppningsvis dra över så mycket med redskap? Du har sannolikt skrivit en del om det där jag inte är medlem men du får hemskt gärna berätta mer om dina nyodlingar, den här handlar ju om motsatsen men du kanske kan göra en egen tråd? :smile:

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622970 Vet att ekobonden Emil Olsson på Slätte gård utanför Töreboda har återtagit en hel del f.d. skogsmark. https://ekovax.se/om-slatte-gard/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

skogaliten  
#622971
Norrtälje skrev:
skogaliten skrev:Jag håller på och tar tillbaka åkermark som beskogades (gran) med generösa statliga bidrag på 1980 talet. Det är tyvärr inte lika lätt som det låter att återta marken.


Nyodling vore en dröm att fullfölja men det blir nog allt svårare med det i framtiden om politikerna nu ska ta allt större kontroll över skogen och redan nu skulle det innebära en fråga om lov till minst två myndigheter men själva jobbet är ju inte omöjligt och tänker mig att det kan underlätta att ta hjälp av betesdjur i omställningen efter stubbrytning innan hyggesresterna brutits ner så slipper man förhoppningsvis dra över så mycket med redskap? Du har sannolikt skrivit en del om det där jag inte är medlem men du får hemskt gärna berätta mer om dina nyodlingar, den här handlar ju om motsatsen men du kanske kan göra en egen tråd? :smile:


Jo visst går det att beta, för att återställa till betesmark, så behöver man inte stubb-bryta (hur sjutton stavas de egentligen? Med två "b" blir det ungefär stubb-ryta...), och det har jag också ägnat mig åt. Men det tar rätt många år för stubbarna att brytas ner ordentligt.
Jag har ytor där betesmark återställdes för 8-10 år sedan, och stubbarna inklusive rötter finns allt kvar där.

Det som gäller att komma ihåg, är att det kan gå relativt snabbt att ställa om för den som kan hitta ekonomi i att hyra in avancerade maskiner, men sådan ekonomi har definitivt inte jag...

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

skogaliten  
#622972
Niking skrev:Vet att ekobonden Emil Olsson på Slätte gård utanför Töreboda har återtagit en hel del f.d. skogsmark. https://ekovax.se/om-slatte-gard/
/Niklas

Jag har läst om detta, och också om någon i Värmland som nyodlat på skogsmark.

Men de marker som planteras igen i sådana här förslag, är inte såpass bra åkermark som man kan generalisera finns i Töreböda trakten, utan det är nog sämre marker, som dessutom antagligen har usel arrondering för ett supereffektivt jordbruk.

Det är knappast skånes bördiga myllor, Östgötaslätten, eller någon annan slättbyggd som planteras igen, utan mera delar av Småländska höglandet, Bergslagen, Dalarna, det av Sverige norr om Dalälven som inte planterats igen ännu.

Det finns riktigt bra marker som planterades igen under "omställning 90", så sådana här förslag är rätt läskiga.

Om inget annat, så lär de spä på avfolkningen av landsbygden ordentligt.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Norrtälje  
#622974
skogaliten skrev:Jo visst går det att beta, för att återställa till betesmark, så behöver man inte stubb-bryta (hur sjutton stavas de egentligen? Med två "b" blir det ungefär stubb-ryta...), och det har jag också ägnat mig åt. Men det tar rätt många år för stubbarna att brytas ner ordentligt.
Jag har ytor där betesmark återställdes för 8-10 år sedan, och stubbarna inklusive rötter finns allt kvar där.

Det som gäller att komma ihåg, är att det kan gå relativt snabbt att ställa om för den som kan hitta ekonomi i att hyra in avancerade maskiner, men sådan ekonomi har definitivt inte jag...


Jo bryta stubb får man allt göra om man inte ska dras med det i decennier, jag tänkte på bete för att hålla efter lövuppslag "i något år" medan grenar och andra rester bryts ner, sätter ju igen redskap efter traktorn annars men efter eventuella myndigheter måste sten och skit vara det tyngsta att tackla garanterat. Sidospåret om skriftspråket vet jag med min begränsade svenska då inte säkert men garanterat aldrig tre av samma bokstav i följd och "skrivihop" är ju också oftast en generell regel som gäller framför bindestreck så jag brukar chansa på att skriva ihop :grin:


Jabond77 från Maskinisten kör hårt :-bd

Länktips om nyodling:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=30&t=14911
https://www.fstvs.se/nyodling-fran-skog-till-aker/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nu-odlar-bonderna-nya-marker
https://www.arla.se/om-arla/bonden-korna-garden/bondebloggen/bondeblog/2010/4/10/skog-blir-till-aker-1190/

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Göt  
#622979 Blir väl som här idag, ett jäkla hallå när turisterna kommer på att dom inte ser Siljan eller Dalälven, då klagas det minsann

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622988 Visst sjutton går det att nyodla. Gjorde det på 0,7ha i våras, avverkade på vintern och tog så mycket ris som möjligt, därefter massor med gödsel på det vi klarade av att köra över, därefter stubbfräsning. Kostnad runt 30-40 tusen d.v.s. nästan vad det kostar att köpa motsvarande mark i min trakt.
Igenplantering med motivering att det går att ta upp marken igen är knappast realistiskt förutom i slättbygderna och där är det ingen som föreslår igenplantering.

@Torbjörn Johnsen Du får åka på denna och göra ett reportage: https://www.lrf.se/mitt-lrf/aktiviteter/roten/nyodlingstraff-norra-ljunga/ Själv kommer jag nog tyvärr inte loss.

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Camaro1969  
#622997
busholle skrev:Visst sjutton går det att nyodla. Gjorde det på 0,7ha i våras, avverkade på vintern och tog så mycket ris som möjligt, därefter massor med gödsel på det vi klarade av att köra över, därefter stubbfräsning. Kostnad runt 30-40 tusen d.v.s. nästan vad det kostar att köpa motsvarande mark i min trakt.
Igenplantering med motivering att det går att ta upp marken igen är knappast realistiskt förutom i slättbygderna och där är det ingen som föreslår igenplantering.

@Torbjörn Johnsen Du får åka på denna och göra ett reportage: https://www.lrf.se/mitt-lrf/aktiviteter/roten/nyodlingstraff-norra-ljunga/ Själv kommer jag nog tyvärr inte loss.



vad stubbfrästes det med?

jag har tingat på en som ska köra knappt 1 hektar åt mig

beräknat ca 20000:-

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623003
Camaro1969 skrev:
busholle skrev:Visst sjutton går det att nyodla. Gjorde det på 0,7ha i våras, avverkade på vintern och tog så mycket ris som möjligt, därefter massor med gödsel på det vi klarade av att köra över, därefter stubbfräsning. Kostnad runt 30-40 tusen d.v.s. nästan vad det kostar att köpa motsvarande mark i min trakt.
Igenplantering med motivering att det går att ta upp marken igen är knappast realistiskt förutom i slättbygderna och där är det ingen som föreslår igenplantering.

@Torbjörn Johnsen Du får åka på denna och göra ett reportage: https://www.lrf.se/mitt-lrf/aktiviteter/roten/nyodlingstraff-norra-ljunga/ Själv kommer jag nog tyvärr inte loss.



vad stubbfrästes det med?

jag har tingat på en som ska köra knappt 1 hektar åt mig

beräknat ca 20000:-



Det frästes med traktorburen fräs, 300-400hk traktor och en stor buren fräs från Seppi. En fräskostnad på 20-25000 är fullt rimlig. Till det kommer en hel del arbete för att avjämna och plocka vedbitar och sten.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Sture Andersson  
#623008 Marker man har runt husen är ju tråkigt att plantera igen ,annars så tycker jag det är ett mycket bra förslag .Mycket marker i dag har ju bara ett syfte ,och det är att få EU bidrag för dom .Fler och fler slutar äta kött bland dom unga ,vem ska beta alla marker .För övrigt tror jag det är rätt lätt öka produktionen på mycket av den skogsmark som finns i dag .För egen del har jag mycket mark som skulle gå få bättre fart på ,skog som skulle behöva gödslas ,skog som behöver gallras ,skog med mycket betesskador sen 80 talet som har glest förband ,som borde kalaverkas och planteras om .gammal åkermark som inte odlats sen 50 talet med mycket dålig produktion .När jag ser mig om i marker i bygden så har dom flesta samma typ av marker som skulle gå att öka produktionen rejält på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).