Öppna kategorin

Obetalda jobb

120 inlägg 16656 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

isteskog  
#622934 Är det åt han du röjer åt nu? Delbetalning.....

Elmia
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#622936 Japp...
Är lite fundersam på att avbryta och röja på någon annans mark istället...tills skulden är betald..

   TS
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

isteskog  
#622937 Skulle jag göra! 👍

Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

TrioBrake  
#622939 Tråkig sits Röjarn... Själv varit i liknande sits, förstår det som att din kund är en "privat" markägare? Men i mitt fall var det ett av dom större bygg och anläggnings företagen i Sverige som inte betalade... Tror jag skickade 2 påminnelser men på den tredje skrev jag något i stil med att "det här eran sista varning innan jag går vidare med det här ärendet" eller något sådant, och då fick snabbt tillbaka ett svar där dom skrev att dom strukturerade om deras faktura hantering och att min faktura hade hamnat mellan stolarna... Så kort efter det fick jag betalt, men jag fick likt förbannat vänta totalt 65+ dagar :shock:

Men ta ett snack med din bankman i första taget, dom brukar kunna ha nyttiga tips och råd

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

svampbob  
#622942 Jag fick några fakturor översända till mig idag fakturorna var på över en miljon totalt och kom från en lokal byggfirma. Det fakturerade jobben var utförda från slutet av oktober fram till veckan innan jul. Ingen av fakturorna var betalda och vissa var en månad över tiden. Jag såg inget felaktigt i de fakturorna och jag fattar inte varför dom inte redan är betalda. Hade jag varit byggaren så hade jag vid det är laget skrikigt väldigt högt.
Jag tycker det är väldigt nonchalant att låta fakturor förfalla och det är inte bra för affärsrelationerna.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#622956 Ja om man har anställda och utgifter som ska betalas så måste ju pengar in..

Men det är också ganska ansträngande att sitta och jaga ikapp dessa kunder som slarvar med betalningen...

Jag har varit för snäll i många år.....men det är slut med det nu...
Men vill ju inte sluta hjälpa folk även om pengarna ej finns direkt..

Men kan ju inte spela dragspel jämt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

utgård  
#622977 Är det någon som provat att sälja fakturorna? Man får då kanske tillbaka en del av pengarna.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622981 Riktigt surt , Röjarn, att folk inte har nån betalningsmoral 😤
Visserligen i en i fiberföreningen men där någon som aldrig ska betala sin faktura i tid (typ 1200:- )
Väldigt irriterande att lägga ideellt arbete på sånt, så efter flera år av påminnelser varje gång så skickas nu alla obetalda fakturor till fortnox finans.
Vi använder deras bokföringssystem så de är bara en knapptryckning bort och de kostar kunden knappt 70kr och oss 9kr MEN för att komma vidare längre än till en påminnelser behövs även personnumret och de saknar vi på denna kund så nästa vecka stänger vi hans anslutning istället tillsvidare.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#622982 Ja det ett gissel.
Tycker på det stora hela att man fått betalt, men att detta med att ej betala ökar för varje år...

   TS
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622986
utgård skrev:Är det någon som provat att sälja fakturorna? Man får då kanske tillbaka en del av pengarna.


Det hjälper inte om kunden kursar, du står likaväl med risken och får i så fall betala tillbaka till finansbolaget.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622987 Tror du att kunden är på obestånd eller på väg däråt så skicka direkt till Kronofogden. Med lite flyt så hinner du få ut dina pengar innan konkurs, väntar du så hamnar du sist i kön och får intet.

När jag sålde foder så fick jag skicka två kunder till fogden och i det ena fallet blev det utmätning. Utan den hjälpen hade jag nog aldrig fått några pengar. Den andra kunden betalade dagen efter brevet från fogden dök upp så där var det knappast betalningsförmåga som fattades utan snarare vilja.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#622989 Ja jag förstår att fogden må kanske behövas, men är ytterst tveksam till att använda mig av dess tjänster.

Det är en myndighet som gör mycket ont i folks hälsa.
Många gånger så ställer de till det ytterligare för de som redan sitter i skiten.

Jag har inget att vinna av att placera en människa där förutom mina pengar, om det ens är möjligt.

Jag ser hellre en rejäl avbetalning/del summa...med någon avgift.
Typ 1500 kr extra för att fortsätta arbetet, ungefär som depositionsavgift efter att en summa är betald.

Hålla tillbaka arbetet tills man betalat för underröjning t,ex...så inte skördaren kan köra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

Camaro1969  
#622991 tråkigt.

inkassobolag ska man enligt mig undvika.. det är bara en fördröjning som kostar pengar.

kronofogden direkt om man inte lyckas göra upp direkt med personen.

ska de avverka åt kunden och du underväxtröjer hade jag slutat direkt tills jag fått betalt... så kan de ha skördarn ståendes istället.

och avverkar de kanske bolaget kan betala förskott direkt till dig?

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#622993 Ska prata med bolaget idag och höra om de tar fakturorna och drar på virket istället...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623001 Röjarn, är det vanligt att du fakturerar markägaren när du gör uppdrag via bolag? Jag har då alltid fakturerat bolagen, oavsett om det var förröjning eller vanlig röjning.

Hoppas det löser sig snabbt, lägg ner arbetet hos den kunden tills dess.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).