Motorsåg och handhållet

Husqvarna 353 startar ej

44 inlägg 7364 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578008 Inga cylindrar är helt runda. Kulhon är bra grejer men kan ställa till det som vilket annat verktyg som helst.

Jag tror inte du tagit mycket på skiktet, då hade det varit borta eftersom det är riktigt tunt.. Det är nog rent däremot.
Nikasil är ännu tunnare...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 startar ej

guhra  
#578024 Jo du har nog rätt i att man kan förstöra mer än man gör nytta, jag forska lite mer om honing och det verkar vara delade meningar så en fin cylinder ska nog inte honas även om man byter ringar.
Jag kör bara några sekunder medsols och motsols för att få en fin yta och jämna ut övergång mellan port och cylindervägg när jag portat.
Man slutar aldrig lära sig, finns gott om gamla seglivade myter... 🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 startar ej

Loggerslife  
#622598 Jag har en 353 där tomgången kivas. Hur ställer man den? Är inte autotune. Bara 3 ställskruvar. Se bild

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 startar ej

Avslutat-02  
#622609 Grund inställning:
Låg varvs skruven: 1 varv.
Hög varvs skruven: 1varv.
Tomgångs skruven: i botten och skruvas ut tills sågen ej drar runt kedjan på tomgång och sågen går jämt...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 startar ej

Loggerslife  
#622617
vinterrojarn skrev:Grund inställning:
Låg varvs skruven: 1 varv.
Hög varvs skruven: 1varv.
Tomgångs skruven: i botten och skruvas ut tills sågen ej drar runt kedjan på tomgång och sågen går jämt...


Stort tack ,👍🏻👍🏻

Snabb följdfråga bara. Höger eller vänstervarv?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622618 Justerskrunarna är ett varv ut från botten.
Ta det nätt så du inte skada nål eller säte.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 startar ej

Avslutat-02  
#622620
Loggerslife skrev:
vinterrojarn skrev:Grund inställning:
Låg varvs skruven: 1 varv.
Hög varvs skruven: 1varv.
Tomgångs skruven: i botten och skruvas ut tills sågen ej drar runt kedjan på tomgång och sågen går jämt...


Stort tack ,👍🏻👍🏻

Snabb följdfråga bara. Höger eller vänstervarv?


Skruvarna gängas in åt höger och ut vänster, kan sitta kapslingar på vissa förgasare, bara att antingen låta vara eller klippa av plasten.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 startar ej

Forestboy  
#622753 Hej, jag har en 353 som inte vill gå att justera förasaren på längre, känns som den blir utan bränsle efter ett tag. Öppnar man lågvarv skruven så vill den stanna. Kan det vara så att stefona i ramen är otäta? Verkar blivit lite lättare att dra igång...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 startar ej

Avslutat-02  
#622755 Packboxarna eller kolvringen...
Men även membranen kan spöka...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 startar ej

totte  
#622784 Börja med slangar och membran. Kolla att det inte finns luftläckor mellan förgasare och cylinder. Om allt är OK där så kan du börja misstänka vevaxeltätningar.

Sågen går inte lättare att dra om vevaxeltätningarna är dåliga. Om du tydligt känner att den går mycket lättare att dra runt så kan det vara kolv/kolvringar/cylinder som det är problem med.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 startar ej

Forestboy  
#622796 Tydligt och tydligt, jag har en lite nyare 353 och den känns lite tätare.. Får väl kolla membran. När bör man byta membran?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 startar ej

Avslutat-02  
#622798 När man ser eller misstänker att de är trasiga/gamla....

Ganska billiga och enkla att byta så det gör inget att byta ofta.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622806 Vanligast är att pumpmembran sträcker sig.
Inte ovanligt att dess ventiler klibbar fast.
När du byter membran kolla då bränslenål och dess hävarm med så det är helt o rätt inställt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 startar ej

Forestboy  
#622815 Finns ju delar för nån euro på ebay, carburator kit och då kommer tändstift och bränslefilter med.☺

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).