Skogsmiljö och Trädlära

NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

32 inlägg 7216 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Torbjörn Johnsen  
#621411 Skogma laddar inför barkborresäsongen 2020 och börjar nu sälja ytterligare en typ av giftfri barkborrefälla. Det är den "nygamla" NOVE-fällan. Det är i princip en vidareutvecklad variant av den fälla som fångade och dräpte millioner barkborrar i Norge och Värmland i sluttet 70, början av 80-talet. Den här fällan har även används under fjolårets fångstövervakning.

NOVE-fella är en giftfri fångstfälla som lockar barkborrarna med feromoner. När borrarna tagit sig in i fällan ramlar de ner i en fångstburk som innehåller koksalt vilket gör att de dör och konserveras (så att de inte avskräcker fler borrar från att komma).

Vi har skrivit mycket om barkborrefällor i tråden Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj! och i den kan du även läsa om hur många fällor som man kan beräknas behöva.

Fördelen med den här typen av giftfria fällor är att de i stort sett endast dödar barkborrar och att det inte går åt en massa virke som fångstvirke. Dessutom tror jag inte att skogsägarna själva behöver söka tillstånd för att använda fällor eller feromoner.

Skogma tar upp beställningar nu och levererar fällorna i mars. Barkborrefällorna ska sättas upp i god tid innan svärmningen börjar vilket innebär att det ska ut i mitten av april (beroende på våren). OBS! att de inte ska sättas upp inne i granskog utan med säkerhetsavstånd till frisk skog. Det finns utförligare instruktion om fällorna och hur de ska sättas upp på Skogmas sajt

I den här tråden har vi fått in mycket interessant fångstrapportering under 2019.
Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Om du skaffar egna fällor skulle det vara intressant om du delar med dig av hur de fungerar och hur mycket som fångas i dem. Vi startar en ny "fångstrapporteringstråd" i god tid innan svärmningen drar igång 2020. Tills dess hoppas vi att så många barkborrar som möjligt möglar eller ruttnar i den vilda vintern. Eller att de hamnar i magarna på hackspettar och vildsvin!



   TS
Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Brozzlaren  
#621439 Är SKS på hugget och köper in fällor för utlåning eller vad har man använt milijonerna till som kom från staten?

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Torbjörn Johnsen  
#621444 Bra fråga Brozzlaren! Det måste vi följa upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Hugin  
#621455
Torbjörn Johnsen skrev:Bra fråga Brozzlaren! Det måste vi följa upp.


... och kanske samtidigt fråga om det finns några planer på att använda del av medlen till att subventionera inköp av feromoner ...?

Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Anse  
#621917 Är sugen på att prova fällor då jag lessnat på att ständigt ligga steget efter. Feromonet som Skogma säljer heter Pheroprax. Är detta någon variant av Phero X Lure? Den senare ska, vad jag har kunnat läsa mig till, räcka hela säsongen men Pheroprax måste bytas ut efter ca 2 månader.

Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Hugin  
#622680
Torbjörn Johnsen skrev:Bra fråga Brozzlaren! Det måste vi följa upp.

Hur går der med svar på frågorns till Skogsstyrelsen, @Thorbjörn Johnsen ?
Har du, eller de klarat ut vad tilldelade pengar skall användas till?
Hörde häromda'n att de ska "storsatsa i bekämpningen av barkborren, bl.a genom information till skogsägarna ... ".
- Känns inte särskilt innovativt eller nytänkande. Skogsägarna är nog väl kunniga i nuläget, om vad som gäller! Det som nu behövs, är väl mer "verkstad"?

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Torbjörn Johnsen  
#622742
Hugin skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Bra fråga Brozzlaren! Det måste vi följa upp.

Hur går der med svar på frågorns till Skogsstyrelsen, @Thorbjörn Johnsen ?
Har du, eller de klarat ut vad tilldelade pengar skall användas till?
Hörde häromda'n att de ska "storsatsa i bekämpningen av barkborren, bl.a genom information till skogsägarna ... ".
- Känns inte särskilt innovativt eller nytänkande. Skogsägarna är nog väl kunniga i nuläget, om vad som gäller! Det som nu behövs, är väl mer "verkstad"?


Jag har bokat in mig på ett barkborreseminarium som Skogsstyrelsen håller i Linköping 26 februari. Förhoppningsvis går det att få svar på en del frågor där och då. Återkommer :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Maja Sund  
#624493
Anse skrev:Är sugen på att prova fällor då jag lessnat på att ständigt ligga steget efter. Feromonet som Skogma säljer heter Pheroprax. Är detta någon variant av Phero X Lure? Den senare ska, vad jag har kunnat läsa mig till, räcka hela säsongen men Pheroprax måste bytas ut efter ca 2 månader.


Hej Anse!
Skogma säljer både Pheroprax och Phero-X-Lure. Vi fick nyligen dispens från Kemikalieinspektionen för den senare därför finns den i vår webshop först nu.
Du kan läsa mer om Phero-X-Lure här: https://skogma.se/phero-x-lure-it-ferom ... 058001001/
samt om Pheroprax här: https://skogma.se/basf-pheroprax-feromo ... _1_36_12__

Tveka inte att kontakta mig vid frågor eller funderingar.
Maja Sund/Skogma
maja.sund@skogma.se.. / 073 - 807 21 20

Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Sture Andersson  
#626156 Har varit inne på att köpa fällor från Skogma och sätta ut ,men prata i dag med en på Södra och han rekomendera inte det .Han mena att du drar dit barkborrar från granfastigheterna och du kommer få mycket mer angrepp.Vad tror ni ?

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Torbjörn Johnsen  
#626186 Jag tror att det är kvalificerat skitsnack! Av någon outgrundlig anledning är stora delar av svenskt skogsbruk, med några SLU-forskare i spetsen, kritiskt inställda till att fånga barkborrar i fällor och speciellt så i giftfria fällor. Jag gjorde en djupdykning i fällfrågan för ett drygt år sedan och det finns en väldigt lång text om det här: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Skogsstyrelsens barkborreexpert Gunnar Isaksson har visat med räkneexempel att det skulle spara mycket skog och pengar om man använde en storskalig fällfångst. Fördelen med fällor är att de fångar barkborrar innan de dödar ett träd. Sök & Plock är reaktivt och tar (i bästa fall) ut borrana efter att de redan fördärvat skogen och i värsta fall är det verkningslöst. Varje fälla kan fånga upp mot 30 000 barkborrar under en säsong vilket är 6 miljoner barkborrar färre nästa säsong o s v.

Kolla igenom texten i tråden ovan så ser du hur skev skogsbrukets syn är på barkborrefällor.

   TS
Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

isteskog  
#626197 När jag jobbade åt Kornäs-Marma i slutet av 70-talet så satte vi ut liknande fällor som på bilden. Det var effektivt som tusan!! 👍

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

hlb  
#626221 Priset på fällorna begränsar användningen, Att , som Skogma, ta 500:- för några plastbitar, som i volymer från en underleverantör kanske kostar en tia, kallar jag för ocker, som försvårar en god sak. Dessutom, säkert medvetet, gjorda av en plastkvalitet, som förstörs av solen redan efter något år. Jag har testat ett tiotal.
Skulle inte Södra kunna ta fram fällor i förnyelsebart material (något vaxat papper eller fibermaterial ) och sälja åt medlemmar och andra till självkostnadspris i platta paket som kommer på posten.
Senast redigerad av hlb tor 20 feb 2020, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Torbjörn Johnsen  
#626226 Skogsstyrelsen har ju fått tilldelade medel för att stärka barkborrebekämpningen. En enkel sak vore ju då att erbjuda gratis eller subventionerade fällor för de skogsägare som gör jobbet att sätta upp och sköta fällorna. Nästa vecka håller Skogsstyrelsen ett stort barkborremöte i Linköping. Tänkte åka dit och lyssna hur de planerar att använda pengarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Brozzlaren  
#626227 Här måste sks gå in och styra upp infrastrukturen kring det här. Tillsammans med bolagen ett gemensamt inköp och sedan för utlåning.

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Bug Warrior  
#627545
hlb skrev:Priset på fällorna begränsar användningen, Att , som Skogma, ta 500:- för några plastbitar, som i volymer från en underleverantör kanske kostar en tia, kallar jag för ocker, som försvårar en god sak. Dessutom, säkert medvetet, gjorda av en plastkvalitet, som förstörs av solen redan efter något år. Jag har testat ett tiotal.
Skulle inte Södra kunna ta fram fällor i förnyelsebart material (något vaxat papper eller fibermaterial ) och sälja åt medlemmar och andra till självkostnadspris i platta paket som kommer på posten.


- - - -

FEL-1.: ... "kanske kostar en tia" ... = DREAM ON!

FEL-2.: ... "medvetet gjorda av plastkvalitet som förstörs av solen efter något år" + "jag har testat ett tiotal"
= SKS v/G. Isacsson har användt NoveFällan sen 2005 = 15 ÅR! - STILL GOING STRONG! Dom är gjorda
utav PP-plast = UV-beståndig material. (I Norge är fortfarande PP-plast fällor från 1979 i använding!)
PS:
+ MARKNADSÔRING, i ALLA branscher koster pengar!!
+ ... "något vaxat papper" = Provat og bedömd som fullstendigt fiasko! (dom blir blöta och går sönder)

Nåt annat, :-b ...?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).