Gallring

klipp

20 inlägg 11914 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: klipp

sködarförare  
#55132 Ja gör man produktionslinan kort från stubbe till värmeverk då blir det en bra förtjänst har tuvärr inga siffror men det stod igår i skogsland om en lantbrukare i Torsåker som flisar eget virke o levererade direkt till Hofors energi o han kärnar bra.
Hadde han levererat till mälardalen hadde priset varit nästa det dubbla.

Malwa
Avatar Fallback

Re:

frasse  
#62263
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Säga vad man vill om SkogForsk, men nu ska de göra tester på olika aggregat i sann PLUS-anda.

Ger vi dem några dagar efter den 7 oktober har de säkert räknat ut nåt resultat som, kanske, kan bli intressant.

http://www.skogforsk.se/templates/sf_Ne ... 24864.aspx

Intressant annars att det verkar finnas 500.000 hektar att klippa loss på i Sverige.




Finns det något resultat att ta del av utan att köpa "resultat" ?????????????

Användarvisningsbild

Re: klipp

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62264 Det fyrasidiga häftet är inget att hänga i granen. Listar ett antal aggregat av olika typ (klipp, svärd, klinga) och sammanfattar det hela att hur bra aggregatet är beror till stor del på föraren. Man menar att aggregaten inte inte kommit så långt i utvecklingen, och att det är därför det finns många olika varianter.

De plus/minus som delas ut är att vad klipp/klinga/svärd är bra på, således inget om de olika aggregaten i sig.

//.D

Avatar Fallback

Re: klipp

sumper  
#62281 jag körde skotarn på försöket! :mrgreen:

det gjordes 2 försök ett på lite längre skog (ca 15m) och ett på den mindre skogen.
på den långa skogen så var logmax bättre då den har matarhjul och så hade den fler stammar i timmen, ca 30-40 stammar/t mer en bräcke och narvas på den mindre skogen hörde jag aldrig några siffror på.

Användarvisningsbild

Re: klipp

Pidden  
#63132 Jag hade nog satsat på en skotare med klippaggregat och kortat bitarna istället för att köra långa toppar och dyl. Eller skördare med klipp där virket kortats en gång så det blivit lite mer lätthanterligt för skotaren, då hade det ju räckt med en risgrip!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar