Skogsnyheter

200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

56 inlägg 11216 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Fredrik Reuter  
#622607 Upp till 200.000 hektar jordbruksmark föreslås nu beskogas fram till 2040 för att Sverige ska bli klimatpositivt. Detta är ett av förslagen i utredningen Vägen till en klimatpositiv framtid som nu skickats in till regeringen.

Utredningen har slagit fast att det finns upp till 200.000 hektar jordbruksmark som tagits ur bruk och som nu kan ställas om till skog genom plantering. Omställningen görs för att skapa en större kolsänka.

Ca 40.000 hektar anses vara bra för energiskogsodling och ca 100.000 hektar för beskogning. 50.000 hektar anses redan vara jordbruksmark som till delar redan beskogats men som måste iordningställas för optimal produktion.

Utredningen har stark tilltro till den nedlagda jordbruksmarken då den ofta har hög bördighet och genom detta planteringar som växer snabbt. Siffrorna ovan kan också vara en början på en större beskogningskampanj då utredningen slår fast att SLU genom Riksskogsstaxeringen identifierat upp till 400.000 hektar jordbruksmark som genom träda naturligt har börjat ställts om till skog.

När det gäller trädslag så spretar utredningen. De tar upp det faktum att gran ofta växer bra på åkermark men att det kan finnas bättre alternativ med blandskogar eller lövskogar. Lövträd har ofta högre densitet och lagrar mer kol men då får de inte växa för långsamt. För landskapsbilden (för ögat) kan blandskog eller lövskog vara bästa alternativet.

Vad tycker du om detta förslag?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

isteskog  
#622611 Tokigt! Vi kommer att behöva all jordbruksmark framöver!

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Fredrik Reuter  
#622613 Ja, men de har kanske sett att fång- och mellangrödor ska ordna detta ( 😉 ), från utredningen:

På jordbruksmark bedöms förslagen skapa incitament för ökad användning av fånggrödor och mellangrödor på 400 000 hektar och agroforestry på 50 000 hektar.

   TS
Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622626 Bra förslag!
Använd marken till det den bäst behövs.
Om det blir brist på åkermark är det väl bara att odla upp igen.
Öppna landskap vill inte de som bor på Östermalm ändå inte betala för :d

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Grålle52  
#622643 Skulle aldrig få för mig att plantera igen de få åkerlappar jag har. Näver in maj lajf

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

tallen100  
#622653
Grålle52 skrev:Skulle aldrig få för mig att plantera igen de få åkerlappar jag har. Näver in maj lajf

Hoppas fler tänker så :-bd

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622665 Det finns ju möjlighet till att odla energiskog , men fortfarande få EU-bidrag, ty energiskog (inklusive Poppel och hybridasp) räknas ju som åkergröda enligt EU.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Grålle52  
#622669
tallen100 skrev:
Grålle52 skrev:Skulle aldrig få för mig att plantera igen de få åkerlappar jag har. Näver in maj lajf

Hoppas fler tänker så :-bd


Mina förfäder ska inte ha arbetat förgäves. Med alla stenmurar jag har så hade det känts kasst att bara plantera igen där de slitit för att överleva.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Norrtälje  
#622677 Överstatlig rovdrift ligger i pipen.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Bosse1  
#622678 Hur mycket jordbruks mark måste beskogas för att kompensera för 360 ishallar och 325 badhus,nä bada på sommaren och åk skridskor på vintern. Nä det var lite dumt :grin: Sånt vinner man inga val på.

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Grålle52  
#622681
Bosse1 skrev:Hur mycket jordbruks mark måste beskogas för att kompensera för 360 ishallar och 325 badhus,nä bada på sommaren och åk skridskor på vintern. Nä det var lite dumt :grin: Sånt vinner man inga val på.


eller åka till thailand 2ggr varje år?

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Axl  
#622779 Undrar om man räknat något på utsläppen som blir för att köra hit all importerad mat kontra att producera den på en del av åkern istället för att sätta skog.

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Älgfoderodlare  
#622785 Förändra brukandet av den skogsmark vi har idag, så behövs inte dessa förslag ! Det finns så mycket mer att utveckla i det som idag är skog, utan att vi behöver ställa om åkermark ! Tråden; "Gallringskatastrofen . . . . " är väl ett sånt tydligt exempel !

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Mellberg  
#622788 Självklart skall obrukad åkermark återbeskogas med lämpligt trädslag. Finns väl ingen egentlig konflikt i detta fall :-bd

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622823 Den jordbruksmark som ligger för fäfot är väl dessutom mest marginalmarker. Med dagens råvarupriser lönar det sig inte att bruka detta.

Idag lägger vi kanske 50-70% av den disponibla inkomsten på boende och endast 10-15% på mat.

I andra tider har ju förhållandet varit det motsatta och då lönar det sig att bruka marginalmarkerna på ett helt annat sätt. Min egen fastighet har t.ex. många områden som tidigare varit åker och/eller bete.

Jag var f.ö. och lyssnade på Frank Erichsen (100% Bonde eller Bonderöven) i höstas. Hans gård är på 3 ha totalt, varav ca 0,4 ha är under plog. Bara för att ge lite perspektiv.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).