Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3267 inlägg 607819 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602699
Juldagen 2019


Sådär nu fick jag bilden tagen, jag trodde det var 60cm men ser nu att det faktiskt är 80cm
prima puder bakom huset, väsentligt mer än förra året men ganska exakt samma som för 2 år sedan.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604347 @JensSkoog Det har ju tydligen varit uppemot +19 grader i delar av Norge idag. Har det märkts hos dig också?
Här nere i sydvästra Sverige är det just nu +4 grader och ingen kyla eller snö i sikte den närmaste veckan :sad:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#604358
th skrev:@JensSkoog Det har ju tydligen varit uppemot +19 grader i delar av Norge idag. Har det märkts hos dig också?
Här nere i sydvästra Sverige är det just nu +4 grader och ingen kyla eller snö i sikte den närmaste veckan :sad:

Nej, här har det "bara" krupit lite över +10. Var väl på västkusten dom såg 19+.
Men det blåser bra, så jag fick dra på mig en tjock jacka
när jag jobbade några timmar på vedbacken i dag. Lovar
kuling, 11 - 12 m/s i natt, och regn, och vintern kan
vi visst bara vänta på. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Kse  
#604547 Inte mycket till vinter här, +4 och regn igår här i stugan i Kuoksu.
Lika välkommet som snö på sommaren. 😕
Har varit en väldigt mild vinter hittills, hoppas att det nu iaf håller sig på minussidan till april.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Avslutat-02  
#604550 Bästa vintern på länge än så länge....
Kunde varit utan isen på skogsvägarna...
Men annars så :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Palakangas  
#621808 Tolv cm blötsnö sedan i natt. Riktigt mysigt att sitta i stugvärmen och genom fönstret se på småfåglarna som tampas med pärskriker.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

isteskog  
#621818 Här är det max 2 cm blötsnö ..... Hos mig är det hackspettarna som bråkar med småfåglarna.... och ekorren.... 😉

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Palakangas  
#621953
Nära till vägen åtminstone.
Hm, skotta snö kanske? Andra gången i vinter jag använder en traktor till det.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Brorsan  
#621993 I mitten av december stod det minus några dagar så det tjälade några cm i vägarna.
Då kom det någon cm blötsnö på det så det blev halka. vi sandade våra uppdrag
men innan vi var klara var det barmark igen.
Det är den enda snön eller halka vi haft här i skärgården hittills denna vinter.
Vinterutrustningen står och rostar.
Just nu +3 och mulet duggregn.
Skogskörningar är inte att tänka på i blötan.
Vi får börja med barmarksunderhållet på vägarna i stället.
I morgon blir det sladdning av vägar, i slutet av Januari!!!
Det har inte varit någon nyis i viken överhuvudtaget.
Och vi som tänkt bygga en stenkista på isen, får bygga på land istället och
sjösätta den med grävaren.
Det brukar ju inte vara så hårda vintrar här ute men den här slår alla rekord. 😡

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#622030 Nu har det droppat ner en hel del vitt skum, strax över nollan så del är tunga massor.

Snöröjde först runt bostaden med snöskopa på Kubotan, sen upp genom skogen med spetsplogen framför.
Tror inte att det hade lyckats med ett frontblad, det gick tungt med 25-30 cm som mest på 100 möh.

Som vanligt mindre i samhället, ca. 20 cm.

Prognosen säger åter varmt några dagar till, sen kallt och klart. Börjar tvivla, det är långt ifrån första gången som prognosen ser ut så. :|

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#622494 I dag var första dagen på länge med riktigt bra före i skogen. Det har snöat ymnigt i veckan och igår övergick det till regn. Idag hade all snö kommit ned från träden och temperaturen var under nollan. Gallringen gick riktigt bra och nu hoppas jag på att det här föret håller isig i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622533
Asdem-LE

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622639 Det mest vinterliknande på bra länge. Någon minusgrad på morgonen. Solen har legat på så temperaturen gick över nollan.

Kunde gott varigt några grader lägre. Men gott att det klarnade upp. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#622968

Kom faktiskt tre cm. snö sist natt.
Inte mycket men nog till att allt blev ljusare och nog till att
gammal kvist blev gömd så min sågelev här fick hjälpa mig
upp när jag fastnade i det gömda och hamnade på rygg :lol:

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

ÅsaNisse  
#623004 Äntligen lite vinterkänsla. 😀 -5 grader och 3-4 cm nysnö i natt, men säg den glädje som som varar. Prognos på +7 i morgon så då töar det bort igen. Vad värre är så spår prognoserna att det ska bli stormbyar på måndag 10 feb. 😢 Det blir en dålig magkänsla nu när det inte är tjäle i marken och väldigt blött.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).