Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80841 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

mazellan  
#622503 Måste bara lyfta ”tipset” om att återanvända en kap/slipskiva från stora vinkelslipen till den lilla. Det är NO NO NO NO NO! Den är gjord för betydligt lägre varvtal än du har på lilla vinkelslipen. Det funkar förmodligen ”alltid”, men den gången det blir en skivsprängning var det nog inte värt de kronorna som tjänats in.

I vilket fall som helst bör man ha både en stor och en liten, skivorna som blivit för små för den stora passar utmärkt i den lilla. Då kan man få ut det mesta.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#622510
mazellan skrev:Måste bara lyfta ”tipset” om att återanvända en kap/slipskiva från stora vinkelslipen till den lilla. Det är NO NO NO NO NO! Den är gjord för betydligt lägre varvtal än du har på lilla vinkelslipen. Det funkar förmodligen ”alltid”, men den gången det blir en skivsprängning var det nog inte värt de kronorna som tjänats in.

I vilket fall som helst bör man ha både en stor och en liten, skivorna som blivit för små för den stora passar utmärkt i den lilla. Då kan man få ut det mesta.


Fullständigt fel. Periferihastigheten är det enda som bestämmer och eftersom skivan för den stora är just stor så måste den ha ett lägre varvtal för att inte få för hög fart i periferin. Begränsningen i varvtal gäller därför givitevis den oslitna nya skivan.

När skivan är nedsliten till storlek som passar för den lilla slipen så blir periferihastigheten inte för hög med det lägre varvet.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Jim_the_one  
#622517 Vet inte om det står tidigare men jag kan tipsa om att ta så tunna kapskivor man får tag på. Men det kräver vana att använda för att inte knäcka skivorna.
Men man får absolut inte slipa med en tunn kapskiva.

Vissa gamla kapskivor ser ju nästan ut som slipskivor.

Å ju mer watt maskinen har desto bättre.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

mazellan  
#622518 Du har rätt i att periferihastigheten blir ”rätt”, men max varvtal överskrids. För en 230 mm skiva är Max varvtal typiskt 6600 rpm. En 125 mm maskin varvar typiskt 11000 rpm. Som påpekats så har 230 mm maskinen lägre varvtal eftersom periferihastiheten blir rätt. Men en 230 skiva är inte designad att rotera i 11000 rpm...

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#622522 Nej, naturligtvis inte när den har sin originalstorlek därför att den är gjord för en viss maximal periferihastighet. När storleken reducerats så kan den ta betydligt högre varv innan periferihastigheten uppnås. Periferihastigheten är den enda faktorn som avgör vad skivan tål. Varvet är bara intressant i förhållande till skivans diameter och därmed vilken periferihastighet som resulterar.

När sivan bli mindre tål den alltså motsvarande högre varvtal.

6600 rpm och 230 mm skiva -> ca 80 m/s
11000 rpm och 125 mm skiva -> ca 71 m/s

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

bgl  
#622610 Jag berättade under en tråd om filning om den pensionerade verkstadsarbetare vi hade som metallslöjdlärare nu för snart 60 år sedan.
Hans lektion om vinkelslipar var kort, kärnfull och enbart teoretisk. Han skulle aldrig ta på sitt ansvar att låta några 14åriga sillmjölkar ta i en sån apparat. Visserligen visste han att i klassen fanns ett par bondgrabbar som använt både yxa och högaffel men klassen som helhet fick avhålla sig. Det mesta han talade om var säkerhet, han visste ju att flera förr eller senare skulle bruka apparaten. Vid första start av en ny kapskiva skulle den köras tomme 20 sekunder för att ev skador skulle börja märkas.
Han tog även upp detta med återanvändninng av nerslitna skivor på mindre maskiner. Efter en olycka på hans tidigare jobb avrådde han helt från detta. Förklaringen från skivleverantören skulle ha varit att när diametern på skivan minskar blir periferihastigheten för låg och kraften från motorn för hög vilket kan skada skivan så den brister vid högre hastighet i den mindre slipen. Om detta gäller fortfarande vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#622629
bgl skrev: Förklaringen från skivleverantören skulle ha varit att när diametern på skivan minskar blir periferihastigheten för låg och kraften från motorn för hög vilket kan skada skivan så den brister vid högre hastighet i den mindre slipen.


Låter som ett krystat försök att frånsvära sig ansvaret.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

tallen100  
#622651 När skivorna blivit lagomt nerslitna i stora rondellen så har dom satts i lilla rondellen, och det har då aldrig varit några problem.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Bosse1  
#622659 Nån kapskiva har jag aldrig sprängt,men däremot en sån där grovrengörare för vinkelslip.Kommer inte använda nån sån mer.Skydden på plats JA.
Då fick ett finger lite stryk :d

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

bgl  
#622830 Har mailat till Tyrolit och fått följande svar:

Hej.

Tack för ditt mail.

Det är inte godkänt att använda nedslitna kapskivor i annan maskin med högre varvtal.
Max varvtal som är angivet på kapskivan får inte överskridas.

Med vänlig hälsning / Per W

Per Westerlund
Kundtjänst/Customerservice

TYROLIT AB
Enhagsslingan 4 /Box 533/ | 18325 TÄBY | Sweden
Tel: +46 08 544 715 28 | Mobil: +46 70 361 31 92
E-mail: Per.Westerlund@tyrolit.com. | Global: www.tyrolit.com | Local: www.tyrolit.se

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#622834 Tyvärr brukar texten på skivan nötas bort, och så ser man inte max tillåtna varvtal men skivan har en till lillvinkelslipen passande diameter, och så kapar man tills den är slut. Det har funkat under min vinkelslipsaktiva tid så jag kommer sannolikt att fortsätta tills det smäller :((
Var och en följer sitt hjärta och sin övertygelse.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Norrtälje  
#622835 Hehe det var ju kul av dig, ett bra korrekt svar fick du och jag hade gett samma om jag vore företaget. Totte har försökt förklara men sannolikt är det här en sån myt som man inte dödar i första laget.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622836 Ja att tillverkaren svarar så är väl självklart. Även om dom vet att det funkar så lär dom ju inte säga det.
Jag har flyttat skivor neråt i 40 år utan problem.
Har dock slutat på senare år o köper nu bara 1mm skivor till den lilla maskinen.
Kapar mycket fortare o smidigare med den än dom större.
Bara om jag behöver djupet i en 230 som den används.

Ett annat tips är dehär med kolsyra till miggen.
Har kört ett par år nu med uttjänta brandsläckare o det funkar utmärkt. Ett snäpp upp på strömmen bara så går det finfint.
Det ska även gå att få dom återfyllda hos firmor som håller på med brandsläckare har jag hört men inte provat.
Man måste dock hänga släckaren upponer eftersom den har dykrör.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

tallen100  
#622853
Norrtälje skrev:Hehe det var ju kul av dig, ett bra korrekt svar fick du och jag hade gett samma om jag vore företaget. Totte har försökt förklara men sannolikt är det här en sån myt som man inte dödar i första laget.

Samma med allt :d , det är aldrig bra att man kan använda något till fler saker än en :mrgreen:
När skivan är nedsliten så den passar i lillrondellen och börjar bli för liten för storrondellen ska den väl helst kastas, det blir väl bättre försäljning då :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tosca  
#622928 När ni lindar elkabeln om slipmaskinen, sträck inte kabel för hårt så det blir en knäck på den - brukar kunna bli kabelbrott vid utgången då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).