Gallring

Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

65 inlägg 19262 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Alvarsson  
#622243 Jag lutar mer och mer åt meningen att sista decenniers gallringar kan va en av de största blåsningar vi markägare någonsin gått på !

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Älgfoderodlare  
#622262 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Bosse1  
#622268
tallen100 skrev:
Alvarsson skrev:Min inställning är glasklar. Blir det inget netto av gallringen får skogen stå kvar. Så enkelt och svårt var det.

Med sämre netto längre fram som följd.
En bra gallring är lönsam på lång sikt, inte för stunden. Gäller i både morotsland och i skogen, för bästa slutskörd :mrgreen:


Ja vid hårdgallring blir det morötter av stammarna och god risproduktion.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

1470  
#622280 När det kommer kommentarer ifrån skogsägare om 6 meters stickvägar blir jag alltid skeptisk. Är det överallt eller har man mätt värsta stället. Är det väldigt stenig och blockigt blir det per automatik svårt att få till lämpliga vägar. Har man inte den förståelsen brukar sånt här komma upp. Därmed inte sagt att det förekommer dåliga gallringar, finns alltid folk med konstig inställning till kvalitet. Men jag vill påstå att de flesta sköter sig! Sen är det ju så att tidspressen gör att perfektionen får anstå... vad gäller andragallringar kan jag hålla med moderatorn om att uttaget kan vara väl hårt med tanke på slutavverkningen.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Johan$$on  
#622353 Något jag tycker är lite lustigt är att i princip inga markägare ifrågasätter ackordsbetalning, jag personligen skulle inte låta någon gallra på ackord hemma hos mig.

Jag förstår att man uppskattar tryggheten i att veta vad avverkningen kommer att kosta innan, men det är ju ett betalningssätt som uppmuntrar till att ta hårdare och utföra jobbet på det sätt som går fortast och inte det som ger det bästa resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Erre  
#622354 Snålheten bedrar visheten.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622356 Det handlar inte så mycket om skogsägarna. Mera om inköparorganisationerna. De hävdar med viss rätt att skulle maskinerna gå konstant på timtid så finns det ingen motivation för utveckling och förbättring.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Anton k  
#622366 Egentligen är det svårt att säga vad det kommer kosta med acord också då medelstam o faktiskt uttag ser man efter gallringen.
Ett G15 timpris skulle väl vara bra på alla marker, lätt o säga ett pris oberoende medelstam.
Som skogsägare kan man säga precis hur man vill ha det gallrat o entreprenören behöver inte va orolig för att det blir dåligt betalt.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622383 Det normala är att det sätts pris i efterhand när man vet medelstammen. Ska det sättas pris i förväg så kan man räkna med att det blir rovgallring.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Johan$$on  
#622384
Skogsola skrev:Det handlar inte så mycket om skogsägarna. Mera om inköparorganisationerna. De hävdar med viss rätt att skulle maskinerna gå konstant på timtid så finns det ingen motivation för utveckling och förbättring.

Nja i slutändan är det ändå upp till den som äger skogen.
Absolut, det är det enda vettiga argumentet för ackordskörning att det ger större incitament för teknik- och metodutveckling.
Frågan är bara om man tycker att det väger upp alla nackdelar med betalningsmodellen.

Personligen tycker jag att det är ett rätt skevt system när den som har fin skog på bra mark ska subventionera avverkningskostnaden för den som har dålig skog med besvärliga terrängförhållanden.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622391 Ett tag så fanns det mera avancerade prissättningsunderlag som skulle köras i dator med det ena och det andra. Men till slut var det ingen som orkade med det där eftersom det ändå är medelstammen som är det viktigaste. Är det besvärliga förhållanden i övrigt så får det väl saltas lite.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

skogsjan695xl  
#622394 Vi har ett prissättningssystem där alla faktorer spelar in med, medelstam, uttag på hektaren, röjning terräng, ja allt som påverkar. Så är det bra mark och bra skött så blir det billigt att avverka och destå sämre förutsättningar man destå dyrare blir det. Dålig röjt drar upp priserna rätt mycke.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

1470  
#622416 Dåligt röjt borde vara lika med timpenning alltid!!

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

skogsjan695xl  
#622493
1470 skrev:Dåligt röjt borde vara lika med timpenning alltid!!


Ja helst. Men oavsett så är det jäkligt svårt att göra ett bra arbete och resultat i oröjd skog. Timkörning är ju ändå nått man vill undvika i "normal" gallring. Vid akord ligger man ju över timpriset för det mesta.
Sen är det väll så att majoriteten av alla skogsägare vill ha så billigt utfört arbete som möjligt.
Nu trampar jag nog på många tår här inne, men de flesta här skriver att det ska bara timkörning eller gallra manuellt, visst ska dom få göra det men det är en extremt liten del av sveriges alla skogsägare. I slutändan är det ALLTID pengar som räknas och så kommer det alltid att vara.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Fenrir  
#622550 Inför istället krav i kontrakten på redovisning av gallringen: Stamantal/grundyta/volym före och efter gallring. Skogsägaren borde själv kunna sätta en maxgräns för uttaget, typ 30%, och vid avvikelser blir köparen ersättningsskyldig motsvarande beräknat tapp i kommande slutavverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).