Verkstan

Högtryckstvätt trefas kallvatten.

25 inlägg 9388 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Eremiten 74  
#622152 Hej !
Jag planerar att köpa en ny högtryckstvätt det som står på önskelistan är en kallvattentvätt med trefas motor.
Prisklass 8 till 10 tusen kronor + moms prutat och klart.

Jag vill gärna ha synpunkter på olika märken och modeller.

För och nackdelar med olika pumpar ser att det finns axialkolvpumpar , klaffpumpar och kanske någon mer också ??
Ser att några modeller har rostfria kolvar i pumpen och andra har rostfria med keramisk beläggning.

Högtryckstvättar som jag har tittat på i datorn och som väckt mitt intresse är följande.
Bosch ghp 8-15 XD.
Sthil re 282 plus.
Nilfisk mc 3c-170/820 xt.
Nilfisk mc 4m- 180/740 xt.
Kränzle K2175 tst.
Kärcher HD 7/17 mx.

Jag är tacksam för kommentarer om för och nackdelar med olika högtryckstvättar.
Självklart andra saker också som är relevanta till detta.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

hemhuggare  
#622208 Vad är fördelen med en trefas kallvattentvätt jämfört med en enfas varmvattentvätt?

Avatar Fallback

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

axwell  
#622224
hemhuggare skrev:Vad är fördelen med en trefas kallvattentvätt jämfört med en enfas varmvattentvätt?

Jag har hittills inte sett nån 1-fas högtryckstvätt som värmer upp det kalla vattnet, däremot är det ju vanligt att 3-fasmaskiner klarar den uppgiften.

En annan sak är att många kör varmvatten genom sina 1-fasare, en del tål det men dom flesta blir kortlivade.

Användarvisningsbild

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Bert1  
#622225 Kärcher har nån 1fas hetvattentvätt men den orkar inte hålla uppe värmen det märks att vattnet blir kallare när man spolar längre tid
Själv skulle jag inte vilja va utan värme blir skillnad när man spolar

Avatar Fallback

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Eremiten 74  
#622244 De högtryckstvättar som jag har med på första inlägget klarar en temperatur på inkommande vatten på mellan 50 och 60°C.
Jag har ved panna i verkstaden så det blir billigt att få lite varmare vatten.
Klart att det inte går att genomföra med en riktig hetvatten tvätt.
Men det blir stor skillnad på priset också om man ska ha en tvätt som håller några år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

anersimyra  
#622264 Boschmaskinen är riktigt gedigen med hög kvalite på slang och elkabel som båda är mjuka och följsamma, när man börjar spola sker detta helt utan det klassiska ” ryckandet ” i handtaget. Viktigt är dock att man har tillräcklig framledninsmängd vatten för att få full effekt på maskinen.

Avatar Fallback

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

bgl  
#622270 Fortsätter på @andersimyras inlägg: kontrollera så att trycket och flödet efter varmvattenberedare/panna är tillräckligt högt för högtryckstvättens specifikation.

Avatar Fallback

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Eremiten 74  
#622282 När jag använder varmvatten i tvätten så får jag även bland med kallvatten för att få rätt temperatur och tillräckligt flöde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Eremiten 74  
#622285 Va trevligt att höra @bgl att du är nöjd med Bosch tvätten :)
Har du en Bosch GHP 8-15 XD själv ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

bgl  
#622288 Lätt missförstånd!
Jag syftade på sista meningen hos @anderimyra, trycket kan sjunka i en varmvattensberedare så att pumpen får för lite vatten och kan börja kavitera.
Själv har jag Kärchers minsta 3-fas hetvattentvätt, fungerar bra men oljebrännaren är i minsta laget för ångproduktion i större mängd. Har ibland funnits till kraftigt rabatterat pris hos Swedol. Kolla deras priser på Kärcher vid den sk. Swedoldagen.

Användarvisningsbild

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Bert1  
#622302 Vi brukar inte ha varmare än 50grader när vi tvättar maskiner mmSå kan du fö den med det så går det ju lika bra
Är det någon av dom tvättarna som har inbyggd tank?

Avatar Fallback

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Eremiten 74  
#622304 Nej inte någon av tvättarna har inbyggd tank @bert1 .
Kränzle har det på flera tvättar om man går upp i modeller och pris.
Kränzle modeller med tank heter PROFI och QUADRO.
Är det en stor fördel att ha en tvätt med tank ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Bert1  
#622305 En kompis har en Kränzle 875 tror jag den heter är en hetvattentvätt matar med 3/4"slang men där märks ibland att det inte riktigt räcker till om dom tar mycket vatten på annat håll trots tank i tvätten

Avatar Fallback

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Eremiten 74  
#622339 @bert1 är din kompis nöjd med KRÄNZLE som märke på tvätt ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högtryckstvätt trefas kallvatten.

Bert1  
#622349 Ja det tror jag. Vet där är bytt en bränslepump och en fläkt på den och det kan nog va tio år sen han köpte den
Där blir ju lite timmar ladugård med plats för ca150 djur och 2 plansilofack på 7och 8x30m tvättas vart år + maskinerna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).