Gallring

Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

65 inlägg 19270 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Alvarsson  
#622159 Den pressen skall inte markägaren betala.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622160 Det är ju han som ska ha ett netto. Helst stort.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Torbjörn Johnsen  
#622161
Alvarsson skrev:Den pressen skall inte markägaren betala.


Till viss del, jo!

Avverkningskostnaden ökar om du:
-gallrar tidigt vid klen meddelstam
-tar ut mindre volym per ha
-använder mindre maskiner (främst mindre skotare = smalare stickväg)

Det innebär med sannolikhet ett lägre avverkningsnetto. Det vi kan hoppas på är att industrin är beredd (eller blir tvungen) att betala ett massavedspris som ger utrymme för skälig betalning till skogsägaren och skälig betalning till entreprenörern och maskinföraren. Annars kanske det är bättre att skippa gallringen och slutavverka tidigare i vissa fall :-ss

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622163
Torbjörn Johnsen skrev:
Alvarsson skrev:Den pressen skall inte markägaren betala.


Till viss del, jo!

Avverkningskostnaden ökar om du:
-gallrar tidigt vid klen meddelstam
-tar ut mindre volym per ha
-använder mindre maskiner (främst mindre skotare = smalare stickväg)

Det innebär med sannolikhet ett lägre avverkningsnetto. Det vi kan hoppas på är att industrin är beredd (eller blir tvungen) att betala ett massavedspris som ger utrymme för skälig betalning till skogsägaren och skälig betalning till entreprenörern och maskinföraren. Annars kanske det är bättre att skippa gallringen och slutavverka tidigare i vissa fall :-ss


Kan väl så vara att nettot i just den gallringen blir lägre. Men med smala/obefintliga vägar så får du ju mycket mer kvar i skogen som ökar i värde.
Jämförelsen med "pissa i byxorna" kommer för mig när man förespråkar stora skotare för gallringen.
Jag är personligen helt övertygad om att gallringsgrupper av typen P25/Bison kommer bli betydligt vanligare i takt med bl.a ökade krav på dokumentera CO2 bindning i skogen.
Gallra för bättre tillväxt men inte till priset av 6-8 meters gator genom skogen detta kompletteratmed körspår på några decimeter djup.....

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622168 Ja frågan är ju om inte just den grejen att det måste ge ett netto, "ingen vill bli skyldig på en gallring " är roten till problemet.

Skogsägaren måste förstå att det är dennes skog det drabbar, man måste förstå att dom pengar som inte ligger i en hög vid vägen står kvar i skogen.

Om gallringen inte går ihop så har du mer skog kvar på skiftet.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

isteskog  
#622171 Är böjd att hålla med Stig S på Mellanskog (f.d inspektor) Han sa alltid att man skulle se en förstagallring som en skogsvårdsåtgärd i första hand. :geek:

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Aspåsnäset  
#622182 Jag anser också att man ska se det som en beståndsvårdande åtgärd. Väldigt mycket hänger ändå på förare. Det går att gallra sämre med en vimek än en 1470. Det som avgör utfallet i många fall är förutsättningarna. Det går nästan inte använda röjsågen för mycket. Om det finns björksvackor med 0,03 i medelstam så tär det hårt på nettot. I många fall får man leva med ett plus minus noll resultat eller till och med lite sämre. Och kanske få en bra andragallring. Men beståndshistoriken får man alltid leva med. Se till att lyckas med föryngringen på första försöket. Röj minst en gång och gallra med rimliga uttag.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Alvarsson  
#622192 Min inställning är glasklar. Blir det inget netto av gallringen får skogen stå kvar. Så enkelt och svårt var det.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Grålle52  
#622197 Min inställning är glasklar. Blir det netto har för mkt plockats ut. Så enkelt är det.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Johan$$on  
#622201
Alvarsson skrev:Den pressen skall inte markägaren betala.


Det behöver du inte, det är helt upp till dig vad du vill betala nån som du anlitar för att utföra en tjänst.
Precis som du inte behöver göra gallringar som går back.

Men du kan inte både ha kakan och äta den, vill du gallra dåliga bestånd som inte får gå back så måste uttagen öka.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Vedproducent  
#622203 Min inställning är också glasklar. Rätt gallrat så får man både motion och ett fantastiskt fint resultat med god värdeutveckling i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Johan$$on  
#622207
Torbjörn Johnsen skrev:3. Fråga efter en maskin med "HPR-gallring" om det gallras med stickvägsgående skördare.
Det är ett utmärkt uppföljningssystem utvecklat av Skogforsk och det finns i en hel del gallringsskördare idag. Det ger möjlighet till uppföljning i realtid. Med HPR-gallring mäts den faktiska beståndsvolymen innan gallringsuttaget. Och faktiskt uttag, såväl i stickvägar som mellan vägarna. Det ger en utmärkt dokumentation över utfört arbete och det går att följa i realtid.

Fast det stämmer ju inte riktigt hpr-gallring gör ju inga faktiska mätningar av beståndet innan gallring, det uppskattar ju bara hur beståndet borde se ut baserat på data från träden som avverkas.

Med det sagt så är det ändå det klart bästa sättet att följa upp gallringar idag.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Älgfoderodlare  
#622236 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

tallen100  
#622237
Alvarsson skrev:Min inställning är glasklar. Blir det inget netto av gallringen får skogen stå kvar. Så enkelt och svårt var det.

Med sämre netto längre fram som följd.
En bra gallring är lönsam på lång sikt, inte för stunden. Gäller i både morotsland och i skogen, för bästa slutskörd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Alvarsson  
#622242 Fråga bröderna Eriksson i Hyssna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).