Gallring

Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

65 inlägg 19264 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

hlb  
#622040 Isteskog. ?????? Jag avverkar o skotar ut själv och för större slutavverkningar hyr jag in en storskördare och kör ut själv, men förstår att vissa inköpare hellre vill köpa på rot, så att de kan ta det även i olämpliga tider.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622045 Undrar om det inte finns ett stort hinder i den här frågan, nämligen att om man sätter GA som anmälningspliktigt och har SKS som tillsynsmyndighet så måste det finnas ett facit att jämföra emot. Skulle SKS kunna sätta en standard som håller i alla olika boniteter och markslag, där de har ett facit för en åtgärd i något som spänner över så många decennium som skogsbruk gör?
Antingen har jag missuppfattat frågan eller så är den inte rimlig att genomföra.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

isteskog  
#622048
hlb skrev:Isteskog. ?????? Jag avverkar o skotar ut själv och för större slutavverkningar hyr jag in en storskördare och kör ut själv, men förstår att vissa inköpare hellre vill köpa på rot, så att de kan ta det även i olämpliga tider.

Har aldrig mött den attityden när jag hugger själv..... lejer man däremot (au) så får man ha koll så det inte dyker upp maskiner vid olämpliga tillfällen. Har då inskrivet i kontraktet att de ska kontakta mig före igångsättande. Har skjutit på åtgärder några gånger när det vart för blött. Likaså om något bolag behöver använda min väg så gäller telefonkontakt innan de trailar dit. Har fungerat hitills! :smile:

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622049 I Sverige finns det lag som anger när skog är så gles att att föryngringsplikt inträder. Men det ska mycket till och vill man motverka rovgallring så ska lagen i så fall skärpas.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622073 Om man låter någon gallra så diskuterar man väl uttag och maskiner i alla fall?? Säg 20% och småskotare med mellanzonsfällning, så är det ju bara att jämföra resultatet med det överenskomna.

Med stöd av forskning tycker jag stickvägs bredd på 5 m och uttag på 30-35% inte är ett problem, om jag lejer bort det. För min traktor brukar jag göra ca 3m brett, i och med att man kör så många gånger i samma spår. Stickvägs avståndet ges av terrängen, oftast.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Axl  
#622076 Jag tycker ni är så konspiratoriska. Stora stygga industrin som tvingar sina virkesköpare att luras och hans hemska entreprenör som bara vill hugga sönder skogen och tjäna en massa pengar. Hur tänkte du själv när du körde gallringsskördare @fredrikreuter? Var du styrd av en virkesköpare som sa åt dig att rovgallra allt du kom över och hugga så breda vägar som möjligt? Eller var det så att både du och virkesköparen ville göra ett så bra jobb att ni fick komma tillbaka? De gallringsentreprenörer jag känner vill ha så nära hem som möjligt och gör därför vad dom kan för att få nöjda kunder.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Norrtälje  
#622087
Axl skrev:Jag tycker ni är så konspiratoriska.


Jag kan ge svar på det då jag förmodligen skrev något du kunde uppfatta som konspiratoriskt. Jag bara konstaterar ett samband med den glidning över tid vi har diskuterat där det konstateras mer eller mindre att det gallras lite för hårt..lite för sent..vägarna blir lite för stora..maskinerna är lite för tunga osv.
Det är ju i mitt tycke inte en glidning orkestrerat av någon industriell illvilja utan ganska naturligt då man lämpar över jobb och ansvar till en mellanhand åt industrin som jag påpekar att industriell effektivitet blir tongivande, det blir då enkelt för maskinförarna, det blir tillräckligt med massaved till inköparen och det ger ett netto till skogsägaren - alla gör ett bra jobb och alla parter blir väl nöjda.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Fredrik Reuter  
#622106
Axl skrev:Jag tycker ni är så konspiratoriska. Stora stygga industrin som tvingar sina virkesköpare att luras och hans hemska entreprenör som bara vill hugga sönder skogen och tjäna en massa pengar. Hur tänkte du själv när du körde gallringsskördare fredrikreuter? Var du styrd av en virkesköpare som sa åt dig att rovgallra allt du kom över och hugga så breda vägar som möjligt? Eller var det så att både du och virkesköparen ville göra ett så bra jobb att ni fick komma tillbaka? De gallringsentreprenörer jag känner vill ha så nära hem som möjligt och gör därför vad dom kan för att få nöjda kunder.


Hej,

Det är bra att du skriver vad du tycker Axl, det får en att omvärdera tankarna man själv har. Men i denna tråd så baseras det på vad en skogsägare ringt och pratat med mig om, inga direkta indicier från min sida.

När det gäller tråden Gallringskatastrofen i den Svenska skogen? så skulle det kunna finnas konspirationsteorier men majoriteten är data från Riksskogstaxen, egna inventeringar eller intervjuer med skogsentreprenörer och skogsägare. Samt givetvis data från våra Gallringsdagar.

När jag själv körde gallringsskördare så fick jag ibland höra att "du tar för dåligt", detta av bolag, aldrig från min dåvarande chef. Jag hade ibland diskussioner om vägbredder (ibland kanske med all rätt). Gallring med skördare är relativt svårt och jag hyser stor respekt till de entreprenörer och förare som håller på.

Personligen tycker jag vi måste kunna ha så högt till tak att vi kan ifrågasätta och även i viss mån konspirera över rykten, sägner och kanske myter. Det är viktigt som attan om vi ska ta oss framåt i vårt kunnande, dels om skogsbruket men också om kunnandet om hur andra människor tänker. Det hjälper också oss alla att tänka lite mer utanför boxen - man lever ju bara en gång sägs det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622111 Vist finns det hårda uttag Men inga 6 meters vägar som jag sett. Jag gör ju gröna bokslut och har under årens lopp kollat på flera 100 gallringar från ett 40 tal entreprenörer.

Men nu för en vecka sedan var jag i en skog som nyligen gallrats. Och där vart jag riktigt rädd att det var en av våra kontrakterade entreprenörer som gallrat. Det var det inte som tur var utan markägaren själv som skaffat en skördare och börjat veva vilt.

Skogen har ett gallringuttag på 55%

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

isteskog  
#622121 Ser ut som det dröjer LÄNGE innan nästa gallring....... 😱

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

salix  
#622144 Gallring ska utföras med motorsåg och huggarvagn allt annat borde förbjudas. :-bd

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622146 Ser ofta ut ungefär så där man går in med stora maskiner i unga bestånd. Om det inte blåser ner så kan det vara helt ok om man ser det som både den första och den sista gallringen.
Alltnog: Om det hade varit anmälningsplikt. Om det hade blivit kontroll. Om kontrollen visat att uttaget varit för högt. Vad gör vi åt det i efterhand? Bötfäller markägaren? Det är ändå han som tar den ekonomiska smällen om framtiden skulle visa att gallringen inte var helt bra.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

valtra mega  
#622148
salix skrev:Gallring ska utföras med motorsåg och huggarvagn allt annat borde förbjudas. :-bd

Kan inte påstå att jag inte skulle hållit med dig för tio år sen men idag gallrar jag egen skog med egen huggare byggd på en x valtra 8 m kran och 2,60 m bred får det gallrat lika bra som när jag gallrade med motorsåg men nog skulle det gå snabbare att få kubik om man huggde breddare vägar och glesare bestånd

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Torbjörn Johnsen  
#622156 Det här med gallringsuttag verkar vara ett känsligt kapitel!
Sedan Fredrik la upp tråden Gallringskatastrofen i den Svenska skogen? så är det ovanligt många personer som hört av sig direkt till oss. Både via telefonsamtal men även via mail och PM. Jag har inte varit med om ett liknande engagemang under mina nu drygt fyra år här på Skogsforum och Fredrik bekräftar att det är ovanligt högt tryck i denna fråga.

Om inte annat så visar ju det facto att tråden om "Gallringskatastrofen" har fått mer än 26 000 visningar vilket är ovanligt mycket för en tråd om skogsskötsel. Den har även inspirerat till artiklar i ämnet i såväl ATL som tidningen Skogen. Vi har också fått frågan från flera arrangörer av skogsdagar om vi vill vara med och berätta mer om "Gallringskatastrofen".

Kommentarerna är i stort sett samstämmiga och de kommer från både skogsägare men även några entreprenörer. Det gallras för hårt i vissa fall och det finns ett tryck från virkesköpare att ta ut mer, dra vägarna där det är mest virke osv. Det är självklart inte så att alla, eller ens majoriteten av de som köper gallringsobjekt eller utför gallring uppträder på det sättet men det är helt klart att det förekommer mer än vad det borde. Det handlar inte om enstaka "olycksfall i arbetet" vilket alltid kan inträffa av olika skäl utan det här är bredare än så.

Men jag vill även understryka från Fredriks tidigare inlägg att faktaunderlaget som använts i de här gallringsgranskningarna inte kommer från "hörsägen" utan att de baseras på officiella och vedertagna datakällor. Framför allt data från Riksskogstaxeringen. Kommentarerna från frustrerade markägare (och i något fall entreprenörer) får väl ses som en bekräftelse på att det ändå finns någon substans i den beskrivning som Fredrik gör i tråden om Gallringskatastrofen.

Jag vill även understryka att det i första hand inte handlar om maskinkoncept eller maskinstorlek. Skickliga förare kan gallra väl med såväl stora som små maskiner. Det handlar till största delen om uttagsvolymerna men de kan ju då ha en viss koppling till vägbredd och vägavstånd t ex.

Vi kan bekräfta tesen om för höga gallringsuttag via flera olika sätt att granska den svenska skogen:

-En avstannande volymutveckling i avverkningsmogna bestånd
-Virkesförrådet i slutavverkningsskogen ligger långt under målet i gallringsmallarna
-Förrådsuppbyggnaden i medelålders & äldre skog är lägre än förrådsuppbyggnaden generellt
-Gallringsuttaget i förstagallring har ökat mer än virkesförråden i gallringsskogen
-Gallringsuttagen i senare gallringar har också ökat mer än förrådsuppbyggnaden generellt
-Våra modesta gallringsuttag i Gallringsdagarna 2018s jämförelseytor (35%) visade att det ändå var sista gallringen i de flesta av ytorna (för att hamna i gallringsmallens målfält vid slutavverkning)

Härtill har gallringsexperterna på SLU i Alnarp sett liknande tendenser när de analyserat gallringsuppföljningar från både SLUs egna provytor och från företags gallringsuppföljningar. Alla indicier pekar i samma riktning: Vi gallrar för hårt och för sent.

Vi kan alltid spekulera i orsakerna till det här men det kanske är bättre att istället titta på åtgärder för att förändra situationen. Det är ju givetvis upp till varje skogsägare att sköta sin skog efter eget huvud men det finns en tydlig ekonomisk nersida i att gallra för hårt och för sent och den ska man vara medveten om. Det man gör är att man byter en intäkt i framtiden där virket är värt mer och avverkningen kostar mindre mot en betydligt mindre påse pengar idag. Pengar från en avverkning där virket är värt mindre och kostar mer att avverka. Tar man ut för mycket så tappar man dessutom tillväxt vilket är helt förlorade kubikmetrar till exakt 0 kr i värde.

Vad kan man då åtgärda?
Några förslag:

1. Ta inte ut för stort uttag.
Helst inte mer än 35% i hela beståndet (inkl. stickvägar) i förstagallring. Allt däröver ger tillväxtförluster. I andragallring ännu lägre uttag.
Uttaget i stickvägarna måste ingå den totala uttagsberäkningen. Om t ex 25% av arealen avverkas i för stickvägar så kan man inte ta ut mer än 13% av beståndsvolymen mellan vägarna. Tar man 35% mellan vägarna så hamnar det totala uttaget över 50% per hektar gallringsskog = stora tillväxtförluster och hög skaderisk.

2. Se till att ha ett tydligt avtal med virkesköparen när du säljer ett gallringsuppdrag.
Beståndsdata (grundyta/stamantal/volym) före gallring ska vara tydligt angivet liksom motsvarande uppgifter för uttagets storlek och målet efter gallring. Beståndsdata bör komma från färska fältmätningar av beståndet och inte från skogsbruksplanen. Även accepterad skadenivå ska finnas med. Kräv en bra och tydlig uppföljning inkl virkesdata från skördaren direkt efter utfört arbete. Avtal som refererar till att "gallringen ska göras i enlighet med skogsvårdslagen" är inte vatten värt i det här fallet.

3. Fråga efter en maskin med "HPR-gallring" om det gallras med stickvägsgående skördare.
Det är ett utmärkt uppföljningssystem utvecklat av Skogforsk och det finns i en hel del gallringsskördare idag. Det ger möjlighet till uppföljning i realtid. Med HPR-gallring uppskattass den faktiska beståndsvolymen innan gallringsuttaget (baserat på stamantal, grundyta och virkesvolym som huggs i stickvägen). Faktiskt uttag mäts, såväl i stickvägar som mellan vägarna och eftersom beståndsvolymen är känd så beräknas även uttaget i procent. Det ger en utmärkt dokumentation över utfört arbete och det går att följa i realtid.

Med detta önskar jag er alla en trevlig fredag!
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen lör 01 feb 2020, 00:25, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622157 Så är det naturligtvis. Det är inte maskinerna det är fel på. Det är pressen på maskinförarna att prestera ett netto både för markägaren och sig själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).