Motorsåg och handhållet

Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

34 inlägg 10148 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Joonsered  
#621655 Perfekt det rör på sig med battmaskiner. 1,1 mm kedja samt ,325 är väl ok men varför 14:tums svärd.

Varför inte 13” och 56 länkar som åtminstone jag är van eller 15” dito?

Sen borde det bli även bli perfekt att köra bensinsåg på 13” ,325 1,1 mm, det gör stor skillnad på kaptid, skär som en bäver på amfetamin.

Men husky vill kanske ha extra betalt för specialgrejor, möjligtvis typ svärd 1200 och lösa kedjor en femhunka.
Nu vet jag inga priser så det är bara spekulationer.

Tyvärr är ju batterier fortfarande svindyra och jag har inte hittat några piratbatterier.

Men jag kör så mycket man kan med batterisåg tyvärr är min 536 för klen för att fällskära nog snabbt, i kvistning och aptering är det jämnt skägg.

Nu väntar man även på en batteriröjsåg som är dedikerad för grövre röjning så man slipper grylla med kedjeolja i stångsågen.

Hoppas dessa grejor slår bra i USA, större volym sänker priser.
Och sedan får vi hoppas kineserna tillfrisknar och börjar pumpa ut bli300 batterier för under 1000.

Snart har man tagit sitt sista oljeindränkta avgasmättade andetag, härliga tider :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Fredrik89  
#621657 Hej

Givetvis vart det inte mening att sprida interna filer, förutsatte att det vart ett offentligt dokument då det ligger uppe hos en handlare i Tyskland.

Vill Husqvarna veta vart så kan de skicka ett pm.

/Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Fredrik Reuter  
#621658 Hej,
Nej, det kan ju du inte veta Fredrik så ingen skugga på dig för det.
Gissar att Husqvarna innan de kontaktade mig har varit i kontakt med den ÅF som lade upp ursprunget.

Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621661 Det här är ju en försäljningsbroschyr med nyheter så det är inte nåt som de håller för sig själv särskilt länge.
Det Kan vara så att fler i Tyskland har den offentligt. Säkert även andra delar av världen.

Olika marknader har olika tillbud. De säljer ju bla 3120, 390, 395, 555, fortfarande i Tyskland. Betydligt bättre utbud av såg där än här.

Avatar Fallback

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

brassel  
#621990 Nån som vet kedjehastighet på de kommande batterisågarna från Hq?
Stihls nya gör ju 24m/s så hoppas att de åtm gör det.
Håller med om att 535 batteri går lite för sakta (20m/s) till att fälla mer än klena träd (max ca 20?).

Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

skogjussi  
#621995 21,5m/s stod det nått om

Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621996 Det är ju sågens vridmoment snarare än dess obelastade maxhastighet som avgör skärhastigheten i grövre stock (givet samma kedja).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621997 Vridmoment x varvtal = effekt.

Avatar Fallback

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

brassel  
#622036
Niking skrev:Det är ju sågens vridmoment snarare än dess obelastade maxhastighet som avgör skärhastigheten i grövre stock (givet samma kedja).
/Niklas

Bra kommentarer.
Vet du eller annan var vridmoment och varvtal eller effekt framgår på på tex Hqs eller Stihls batterisågar, snålt med det vad jag kan se.
https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967893812/
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Ba ... 0-C-B.aspx

Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622055
brassel skrev:
Niking skrev:Det är ju sågens vridmoment snarare än dess obelastade maxhastighet som avgör skärhastigheten i grövre stock (givet samma kedja).
/Niklas

Bra kommentarer.
Vet du eller annan var vridmoment och varvtal eller effekt framgår på på tex Hqs eller Stihls batterisågar, snålt med det vad jag kan se.
https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967893812/
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Ba ... 0-C-B.aspx


Nix, men en 535 iXP ska ju ungefär motsvarar en 439 i kapacitet och en MSA 220 ska väl ungefär motsvarar en MS 201.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

brassel  
#622057 OK tack för info.

Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622058 Var så god!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622119 Kör man hårt med batteri maskiner eller andra småmaskiner blir de varma. Drift tiden minskar i större effekturtag.
Bättre o använda såg till det det är tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622162 Även bensinare slits i förtid när de går tungt, så det är ingen större skillnad på den punkten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya Husqvarna batterimaskiner 2020

värmSkog  
#622278 Det är nedräkning på Husqvarnas tyska sida.

https://www.husqvarna.com/de/produkte/motorsaegen/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).