Skogsnyheter

Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

14 inlägg 3309 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

Torbjörn Johnsen  
#621799 Enligt en artikel i tidningen Ny Teknik sker nu ett paradigmskifte i byggbranschen. Det är korslimmat trä, eller KL-trä som det kallas (CLT på engelska), som banar väg för trämaterialet i storskaligt byggande. Boostat av klimat och hållbarhetsargument.

Tidningen har pratat med Robert Schmitz från White arkitekter, som bl a har ritat Skellefteås nya kulturhus som ska byggas i trä, nästan 80 meter högt.

– Jag skulle säga att vi är i ett paradigmskifte. Alla pratar trä. Det går knappt att vinna en arkitekttävling i dag om man inte har trä i sin konstruktion. Framför allt är slutkunderna intresserade av trä, säger Robert Schmitz.


Det här är ju en väldigt spännande utveckling och Skogsforum har skrivit en del tidigare om just KL-trä. Bl a trådarna:
KL-trä förändrar spelplanen inom både bygg och skog?
Södra ökar produktionen av KL-trä (CLT)
Setra har stora planer för KL-trä fabrik i Långshyttan

Några som dock inte har anammat trä-trenden fullt ut ännu är Skogsstyrelsen som bygger nytt Jönköping. I står och betong.

Med tanke på lönsamhetsutvecklingen för svenska sågverk i slutet av 2019 håller vi tummarna för att det blir fler som bygger anläggningar för KL-trä.
Alla talar om trä enligt White Arkitekter. Här en bild från deras projekt med nytt kontorshus åt NCC. Källa: https://whitearkitekter.com/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

skogshare  
#621843 Härliga nyheter ! Strålande nyheter !

Avatar Fallback

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

Dennis1982  
#621849 https://www.bygg.no/article/1420345

Fullskaligt brandtest på massiv trä.

Användarvisningsbild

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

skogshare  
#621856
Dennis1982 skrev:https://www.bygg.no/article/1420345

Fullskaligt brandtest på massiv trä.


Finns någon brandforskare i forumet som kan och vill bemöta detta inlägg ?

Avatar Fallback

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

Brorsan  
#621865 Nu är jag ingen stjärna på norsk men provades inte olika genomföringar i massivträkonstruktioner.

Hur översätts tilfeldige produsenter?

Olle

Avatar Fallback

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

Dennis1982  
#621869 Det menas slumpmässigt utvalda producenter. Håller med dig att det är en konstig slutsats att dra. De har testat genomföringar utan belastning och kommer fram till att det inte ska användas till bärande konstruktioner pga. De inte testat med belastning.
Länken var mest för att belysa pajkastningen mellan trä och betong/stål lobbyister. Jag tycker att det finns plats för båda alternativen.

Avatar Fallback

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

Brorsan  
#621872 Är det någon som vet vad det är för kvalitetskrav på timmer till KLträ
Vill dom ha grovt virke eller frodvuxet, längder? Är det samma kvaliteter som vanligt timmer, furu - gran?
Använder man klentimmer.
Det är mycket jag inte vet om en ny produkt. :?:
Kan ju vara bra att veta inför framtiden!

Användarvisningsbild

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

svampbob  
#621874
Brorsan skrev:Är det någon som vet vad det är för kvalitetskrav på timmer till KLträ
Vill dom ha grovt virke eller frodvuxet, längder? Är det samma kvaliteter som vanligt timmer, furu - gran?
Använder man klentimmer.
Det är mycket jag inte vet om en ny produkt. :?:
Kan ju vara bra att veta inför framtiden!


En bekant hade varit på visning av Martinsons anläggning och där fått höra att kraven var extremt låga och att det även fick finns torröta i granvirket. Jag gissar att kvalitén på innanmätet i KL-träet är oväsentligt.

Användarvisningsbild

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

Emanuel90  
#621875 Det är klart vi ska använda betong,, men bara i plattan :wink:

Användarvisningsbild

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

Torbjörn Johnsen  
#621885
Brorsan skrev:Är det någon som vet vad det är för kvalitetskrav på timmer till KLträ
Vill dom ha grovt virke eller frodvuxet, längder? Är det samma kvaliteter som vanligt timmer, furu - gran?
Använder man klentimmer.
Det är mycket jag inte vet om en ny produkt. :?:
Kan ju vara bra att veta inför framtiden!


Det beror säkert på hur KL-skivorna ska användas. Bjälklag eller vägg? Men enligt Fredriks artikel från studiebesöket hos Stora Ensos KL-fabrik i Grums så är det ändå ganska höga krav:

Mer intressant är att KL-trä kräver relativt hög kvalitet på det sågade virket - minst C24. Detta var helt nytt för mig och det innebär att grantimmer mest i klass 1 kommer vara intressant för KL-trä.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621894 Kan nog vara så att man får med vankant och sådan virke och på det viset höja sågutbytet. Ofta bar hållfasthet på det virket ändå.

Avatar Fallback

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

Brorsan  
#621903
Emanuel90 skrev:Det är klart vi ska använda betong,, men bara i plattan :wink:


Jag förstod ironin - men.
Absolut torpargrund och träbjälklag eller KLträ - men bara på berg eller bra mark. Jag gillar trähus rätt igenom.
Ett mjukt golv med lite svikt. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

skogshare  
#622141
Brorsan skrev:Är det någon som vet vad det är för kvalitetskrav på timmer till KLträ
Vill dom ha grovt virke eller frodvuxet, längder? Är det samma kvaliteter som vanligt timmer, furu - gran?
Använder man klentimmer.
Det är mycket jag inte vet om en ny produkt. :?:
Kan ju vara bra att veta inför framtiden!


Vore värdefullt om Torbjörn eller Fredrik vill vidarebefordra denna viktiga fråga från forumet til samtliga svenska tillverkare av KL-trä.

Avatar Fallback

Re: Paradigmskifte - Alla vill bygga i trä!

snedsåg  
#622245 Kan vara så att Martinssons ser möjlighet att höja värdet på billigt virke och att Stora Enso inte vill öka konkurrensen på det virket eftersom de istället vill koka massa av det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).