Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg sur

44 inlägg 7243 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619489 Det görs väl när de uppdaterar?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

värmSkog  
#619490 Nej dekomp har jag aldrig använt på någon såg.
Finns det färdiga plugg att köpa?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

jannee  
#619495 Ja.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619497 Japp pluggen finns färdig att beställa.
503552201 heter den.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619498
Mange skrev:Det görs väl när de uppdaterar?


Nja en felkod kan ligga latent ändå.
Man bör köra alla program i datan för att utesluta detta...

En felkod kan ställa till mycket i datan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

värmSkog  
#619513
vinterrojarn skrev:Japp pluggen finns färdig att beställa.
503552201 heter den.


Tack. Ska kolla till veckan om jag kan få tag på en och testa

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619514 Hör av dig annars, så fixar jag en....
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mwelander82  
#621725 Jag använder Husqvarna aspen och -olja.
Kan kanske vara lite handhavandefel då jag ställt startknappen i upp läge (choke) varje gång den inte velat starta. Borde satt den upp och sedan ner igen förstår jag.

Dock är grunden till problemet att den varit väldigt svårstartad både varm och kall.

På verkstan sade de att den har vant sig att gå på tomgång och justerat sig fel pga det. Känns som moment 22 för anledningen att jag ibland lämnat den på tomgång är ju att jag är rädd att den inte ska starta om jag stoppar den 😊

Nu har de gjort en justering av mjukvaran (andra gången) så vi får se hur det går. Enl deras avläsning så har sågen också gått 4h totalt. På 1,5 år, ett motorsågskörkort, minst ett 30-tal träd fällda, kvistade och kapade sedan dess samt några sektionsfällningar...

Ingen vet varför sågen indikerar fel...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#621727 Nej den har inte vant sig vid att gå på tomgång, utan den har en felkod som ligger och talar om för datorn att ej ge okej för start....

Det finns felsökning i programmet att utföra...

Får jag gissa så tror jag på stiftet...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

slatte  
#621760 Felkoderna kan ge en indikation på vilket typ av fel det är på produkten luftläckage eller bränsletillförselproblem eller vad det nu kan vara.
Byte av stift kan vara en lösning.
Men startar den inte varm med startgasläget aktivt så förstår jag att det är irriterande.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

anersimyra  
#621782
Mwelander82 skrev:Jag använder Husqvarna aspen och -olja.
Kan kanske vara lite handhavandefel då jag ställt startknappen i upp läge (choke) varje gång den inte velat starta. Borde satt den upp och sedan ner igen förstår jag.

Dock är grunden till problemet att den varit väldigt svårstartad både varm och kall.

På verkstan sade de att den har vant sig att gå på tomgång och justerat sig fel pga det. Känns som moment 22 för anledningen att jag ibland lämnat den på tomgång är ju att jag är rädd att den inte ska starta om jag stoppar den 😊

Nu har de gjort en justering av mjukvaran (andra gången) så vi får se hur det går. Enl deras avläsning så har sågen också gått 4h totalt. På 1,5 år, ett motorsågskörkort, minst ett 30-tal träd fällda, kvistade och kapade sedan dess samt några sektionsfällningar...

Ingen vet varför sågen indikerar fel...

Mina två 550 av tidig årgång som hade använts omväxlande varje dag i drygt 18 månader indikerade en drifttid på runt 40 timmar vardera.. =))

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621792 De där drift timmarna ger i bästa fall en fingervisning, lika dan't med antal starter...
Är inget o lita på men kan var en viss hjälp ibland.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

guhra  
#621827 Vevhustätning som läcker kanske, suger kedjeolja?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621847 Det brukar synas. Stift blir oljiga eller redigt ordentligt koksade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).