Traktorer och processorer

Valmet 502 Baklyften strejkar

19 inlägg 5220 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 502 Baklyften strejkar

DanS  
#621536 Jag är sedan en tid ägare av en Valmet 502 årsmodell -75 (tror jag). Jag är verkligen en novis vad det gäller traktorer och skruvande över lag. Problemet jag har är att baklyften inte längre fungerar. Det började med att lyften sakta sjönk ned för att sedan med ett ryck komma upp igen. Sen sjönk den sakta igen för att åter knycka till upp i rätt läge. Men sedan efter ett tag när man körde och den blev varm så stannade lyften uppe. Men sedan en tid tillbaka får jag inte lyften att röra sig alls. Jag har en skogskran monterad och den fungerar som den skall. Det finns en spak som där man väljer om kranen skall användas eller baklyften. Hydraloljetanken är full med olja. Nu till min fråga. Tar baklyften oljan från hydraloljetanken, från växellådan eller nån annanstans? Finns det några idéer vad det kunde vara för fel?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621538 Om du inte får svar här, registrera dig då på maskinisten-forumet.Där kan det bli mer fart på en sån fråga/tråd.

Avatar Fallback

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

Avslutat-02  
#621543 Inga ljud som du reagerat på?
Eller att den blivit svag?

Avatar Fallback

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

Forestboy  
#621546 Växellådan har skild olja.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

DanS  
#621548 Nej det skulle jag inte säga. Utan en dag ville det inte lyfta alls mera. Kranen har nog bra kraft

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

DanS  
#621549 Jo det är skild olja. Men tar baklyften oljan från tanken eller tar den från växellådan

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

Forestboy  
#621550 Har den separat extra tank?🤔

Användarvisningsbild

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

DanS  
#621553 Svar Ja

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

DanS  
#621562 Eller jag vet inte om det är en extra tank. Utan det är den tank som fanns där sen början

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

Forestboy  
#621567 Och vart sitter den tanken?

Avatar Fallback

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

Cat554  
#621573 Både baklyften og kranen får olja från hydrauloljetanken. Tanken er i huset ovanpå kardanghuset, der du har nivåglasset for olje. Lyftsylindern ligger inuti tanken. Derfor ser du inget lekkasje om sylindern inte tätar.
Mest trolig må sylindern fixas, eller en ventil som også ligger inuti huset/tanken.
Du må ut med hyttgolvet og av med locket.

Avatar Fallback

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

Forestboy  
#621595
DanS skrev:Eller jag vet inte om det är en extra tank. Utan det är den tank som fanns där sen början

Gärna bild!

Avatar Fallback

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621630 Valmetar hade vid denna tiden trepunkten liggande ovanpå växellådan och är således helt skild från andra oljor. Har själv krånglat en del med trepunkten på mina 502or. I somras hade jag bekymmer med att det satt gummibitar i ventilen till lyften. Orsaken spårades till en slang på frontlastaren. En gång tidigare på den andra 502an slutade den lyfta och då var det ställskruven bakom toppstångsfästet som hade gängat sig. Den skruven är mycket noga hur den står för att lyften ska fungera.
Det finns en verkstadshandbok på maskinistens Downloads, dock på finska men den har bra bilder och måttangivelser är ju internationella.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

DanS  
#621638
Forestboy skrev:Och vart sitter den tanken?

Jag antar att du frågar "var" den tanken sitter. Som svensktalande finne förstår jag inte svenskarnas svenska längre. Skämt åsido.......Tanken sitter mellan lyftarmarna på utsidan av hytten. Se bifogad bilde Täyttö = påfyllning Tyhjennys = tömning Tark. = kontroll
1580198924_hydraltank.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 502 Baklyften strejkar

DanS  
#621639
Cat554 skrev:Både baklyften og kranen får olja från hydrauloljetanken. Tanken er i huset ovanpå kardanghuset, der du har nivåglasset for olje. Lyftsylindern ligger inuti tanken. Derfor ser du inget lekkasje om sylindern inte tätar.
Mest trolig må sylindern fixas, eller en ventil som også ligger inuti huset/tanken.
Du må ut med hyttgolvet og av med locket.

Om jag förstår rätt så finns lyftcylindern under golvet i hytten. Inte i den tank som finns mellan lyftarmarna bak på traktorn eller?.
1580199410_hydraltank.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).