Traktorer och processorer

Hypro 300 vs skogsolle 40

21 inlägg 21620 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hypro 300 vs skogsolle 40

Anse  
#621430 300:an väger ju 700 kg och Skogsollen 950 kg. Tror inte det är några problem med vikten och traktorn. Vi har en Valmet/Valtra 6300 med lastare. Har även möjlighet att ta bort lastaren lite enkelt och hänga på vikter istället. Har hört från flera att de inte kan tänka sig en kranlös traktorprocessor men vad har du för uppfattning Mossebo som kör 300 ?
Vi har till att börja med förstagallringar att ta hand om, varierande mellan björk och gran.

En nackdel ang. Skogsollen är ju att man undrar hur länge BJM kommer att hålla på för vad jag förstår är väl ägarna rätt till åren komna.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs skogsolle 40

Mossebo  
#621531 Det är första säsongen med min hypro. Är lite kluven. I rätt skog är det vansinnigt effektivt. Men är d lite klenare, kanske bara en massaved å toppen till ved. Eller bara en massavedsbit om man hugger fallande längder. Så händer d inte mycke på en dag jämfört med när man går med enbart motorsåg.
Men visst det är ju som semester å köra den. Man kommer ju hem efter en hel dag å känner knappt att man gjort nått :-)
Å angående kranen. För risets skull så vore det nog bra... Men för smidighetensskull vet jag inte. 2-3 träd sedan är ju rishögen ganska stor. Snudd på att jag hellre kör samma väg 2ggr å gör en andra huggning på området direkt efter första.
Å då får man ju med de träd som man sparade första gången oxå som kanske inte borde varit kvar :-)
Du borde kanske inte lyssna på mina råd då jag inte haft den så länge :-)

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 vs skogsolle 40

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621545 Hur hanterar du de allra minsta träden? Antagligen går det fortare om du struntar i vinschen. Fäller, kapar toppen och bara hivar enbitsstammen upp i maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs skogsolle 40

Mossebo  
#621571 Jag försöker lägga ihop enbitsträden så jag iallafall kan vinscha in flera åt gången. Eller börja med nått träd längre bort så jag kan lägga på någon mer på vägen.
Jag kör ut med en Bison och då behöver man inte bära ihop så mycke i vanliga fall.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 vs skogsolle 40

Anse  
#621607 Har du kört någon björk Mossebo? Hur fungerar kvistningen?

Har summerat de för- och nackdelar mellan aggregaten nedan som jag kommit fram till hittills.

Hypro 300 fördelar:
Välkänd och beprövad
Priset (260 kkr)
Bra andrahandsvärde
Lättsåld
Lätt och smidig
Mycket effektiv under rätt förutsättningar

Hypro 300 nackdelar:
Ingen kran
Tar "bara" upp till 30 cm
Kan bara matas från ena sidan
Ingen diametermätning

Skogsolle 40 fördelar:
Kran, 5,5 meter
Tar upp till 40 cm vilket utökar användningsområdet
Man kan välja manövrering från hytten (anges vid beställning)
Diametermätning

Skogsolle 40 nackdelar:
Litet av en okänd maskin - få videor/referenser på nätet
70 kkr dyrare än Hypron (p.g.a. kranen).
Något långsammare matningshastighet.
Kan bara matas från ena sidan.
Hur länge kommer BJM att hålla igång om man skulle behöva reservdelar och support ? Bröderna är nog runt 75 år vid det här laget.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs skogsolle 40

Mossebo  
#621621 Har inte kört någon björk. Däremot en del tall. Och det tar emot när grenarna blir grövre. Jag tror nog att 450 är betydligt starkare i matarrullarna.
Jag har gjort en första gallring i 30-35årig skog i vinter. Men tyvärr har inte området, ca2,5ha sett ens ett röjsåg under sin uppväxt så bitvis har det varit tätt...
Men har även gjort en gallring på en gammal åkermark med 35årig skog å där har det ju varit perfekt skog att köra igenom.
Nått jag fått märka av är att även fällningen blir jobbigare när allt måste ligga på rätt håll. Hugger man manuellt så fäller man däråt det är enklast och det går fort å kräver inte mycke ansträngning. Men att detta varit så arbetsamt beror ju oxå på att det varit så jäkla tätt i området.
Så jag får nog erkänna att hälften utav arealen har jag huggt manuellt som tidigare.
Men som sagt är det lite grovlek på`t så jädrar vad det går :-)
Skotar med en Bison och stundtals så har den fått gå i skytteltrafik med att köra ut virket. Då växer högen fort :-)
Diametermätning har jag inte saknat. har ju dock enbart huggit massaved. Har ett måttband hängandes på maskinen så man kan kontrollmäta om det inte ser bra ut. Jag envisas med att hugga 3m massaved så måste ha lite koll på att det stämmer.
Ska du hugga timmer och lite grövre så gå upp till en 450. Jag ser 300an mer som en gallringsmaskin för massaved/klentimmer. Så över 30cm ska du inte köra i den.
Ang din sammanfattning ovan så tycker jag det ser bra ut. Och jag hade rått dig till att köpa hypron pga som du skriver andrahandsvärdet och även att tillverkningen bör finnas kvar. Å de är jäkligt bra att ha å göra med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).