Föryngring

Slut på skogsplantor?

11 inlägg 4359 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slut på skogsplantor?

JosephAndre90  
#621617 Hej!
Undrar om någon vet om någon har förslag på olika företag som fortfarande har plantor (plugg) kvar inför vårplanteringen, är i behov utav ca 5-10 000 plantor, framförallt gran men även lite tall. Jag har varit i kontakt med olika företag bland annat svenska skogsplantor och dem hade bara barrotsplantor kvar).
Skiftena som ska planteras ligger i Småland.
Med vänlig hälsning



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Slut på skogsplantor?

Amatörhuggare 62  
#621624 Om du beställer nu,kanske du får tag i. Till hösten, fungerar å höstplantera också.
Om det inte är,för kraftig uppfrysningsmark.
Och Trico behandling, för viltet.

Alla Bbg hyggen,har gjort att plantskolorna är dammsugna på plantor.
Och torksommaren också.

Avatar Fallback

Re: Slut på skogsplantor?

uffejohan  
#621631 Jag hade samma problem men fick till sist tag i både gran och tall hos Sydplantor AB

Användarvisningsbild

Re: Slut på skogsplantor?

Emanuel90  
#626561 Ska stödplantera ca 1500 plantor med tall, någon som kan tipsa om någon plantskola som har barrot (kanske pluggplantor funkar med?) det är gräsbevuxen mark för det mesta och jag tänkte använda flåhacka.

Användarvisningsbild

Re: Slut på skogsplantor?

Emanuel90  
#626598 Ska tillägga att det är i Kronobergs län , Växjö trakten.

Avatar Fallback

Re: Slut på skogsplantor?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626601 13/2 svarade Svenska skogsplantor Vibytorp att de hade barrot av tall kvar.

Avatar Fallback

Re: Slut på skogsplantor?

syre  
#626664 Bohus-Dals Skogsplantor har bra med plantor speciellt barrot

Användarvisningsbild

Re: Slut på skogsplantor?

Emanuel90  
#627100 Tack för tipsen jag ska ringa runt idag!

Avatar Fallback

Re: Slut på skogsplantor?

Sörlänningen  
#627176 Jag var ute och letade i slutet av november och då kunde jag knappt hitta någon täckrotsplanta alls och alla försäljare var arga på mig för att jag var så sen. Tror inte att det är normalt att plantorna tar slut så tidigt. Då beställde jag barrot istället. Men sedan låg jag på och lyckades hitta täckrot. Det dök upp återbudsplantor i systemen i början av januari. Så det kan gå lite upp och ner.

Svenska Skogsplantor tycker jag verkar väldigt svårt att hitta plantor hos.

Jag hittade täckrotsplantor hos Sundins Skogsplantor: http://sundins-skogsplantor.se/
Jag vet ju inte om de har nu, det börjar ju bli sent. De har inte de vanliga svenska förädlade provinienserna, utan de har plantageplantor med rysk härkomst. Kan nog vara lämpliga om man har frostrisk.

sydplantor.se listar pluggplantor från nordostbestånd på sin hemsida. Tror de hade hemma när jag ringde i januari (men det var inget som passade mig).

Jag loggade in hos Södra nu och de listar faktiskt lite täckrot till våren. Det var helt tomt i november. Vad Södras system visar upp beror på var man befinner sig, men det tyder i alla fall på att det finns lite plantor där ute.

Avatar Fallback

Re: Slut på skogsplantor?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627294 Ja jag blev förvånad att tillgången var så dålig hos Svenska Skogsplantor.
Förra året upptäckte jag väldigt sent att jag borde köpt mer plantor, kontaktade SSP och de hade kvar.
Då var det typ sommar t.o.m.

Antar att bränderna -18 tillsammans med borrarna skapat efterfrågan.

Användarvisningsbild

Re: Slut på skogsplantor?

Emanuel90  
#627586 Jag har kollat runt med företagen ni tipsat om plus några till, men tyvärr inget napp. Bohus dal skulle kanske få in lite täckrot tall senare men det var ingen proviniens som passade Växjö. Det är ingen katastrof att skjuta på det ett år så jag får va ute i god tid nästa gång.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).