tis 28 jan 2020, 06:53#621621
Har inte kört någon björk. Däremot en del tall. Och det tar emot när grenarna blir grövre. Jag tror nog att 450 är betydligt starkare i matarrullarna.
Jag har gjort en första gallring i 30-35årig skog i vinter. Men tyvärr har inte området, ca2,5ha sett ens ett röjsåg under sin uppväxt så bitvis har det varit tätt...
Men har även gjort en gallring på en gammal åkermark med 35årig skog å där har det ju varit perfekt skog att köra igenom.
Nått jag fått märka av är att även fällningen blir jobbigare när allt måste ligga på rätt håll. Hugger man manuellt så fäller man däråt det är enklast och det går fort å kräver inte mycke ansträngning. Men att detta varit så arbetsamt beror ju oxå på att det varit så jäkla tätt i området.
Så jag får nog erkänna att hälften utav arealen har jag huggt manuellt som tidigare.
Men som sagt är det lite grovlek på`t så jädrar vad det går
Skotar med en Bison och stundtals så har den fått gå i skytteltrafik med att köra ut virket. Då växer högen fort
Diametermätning har jag inte saknat. har ju dock enbart huggit massaved. Har ett måttband hängandes på maskinen så man kan kontrollmäta om det inte ser bra ut. Jag envisas med att hugga 3m massaved så måste ha lite koll på att det stämmer.
Ska du hugga timmer och lite grövre så gå upp till en 450. Jag ser 300an mer som en gallringsmaskin för massaved/klentimmer. Så över 30cm ska du inte köra i den.
Ang din sammanfattning ovan så tycker jag det ser bra ut. Och jag hade rått dig till att köpa hypron pga som du skriver andrahandsvärdet och även att tillverkningen bör finnas kvar. Å de är jäkligt bra att ha å göra med.