Skogsröjning

Starta AB, nått att satsa på?

10 inlägg 4012 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta AB, nått att satsa på?

Traktormannen  
#621508 Hejsan, är nu så att mitt nuvarande jobb löper ut i slutet av februari! O efter att ha lämnat skogen ett litet tag för att göra annat så känner jag att jag längtar tillbaka. Har jobbat med röjning o manuelhuggning o även kört skotare men känner att de är Manuel arbetet jag känner är mest givande! Har med samtal med en inköpare fått lite smak för att starta eget och då satsa på en gång o köra igång ett AB.

Inköparen lovade ett pris på 400kr/h o oändligt med jobb! Både röjning o manuelhuggning, framför allt frötall och övergrovt. Men är lite kluven, är rätt mycket som ska bekostas innan man har egna pengar i näven. Så till er som driver ett AB hur ser de ut, jag som har 0 erfarenheter av att driva eget kommer detta gå ihop sig? Ni får gärna dela med er av era erfarenheter. Mvh



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta AB, nått att satsa på?

svampbob  
#621509
Traktormannen skrev:Hejsan, är nu så att mitt nuvarande jobb löper ut i slutet av februari! O efter att ha lämnat skogen ett litet tag för att göra annat så känner jag att jag längtar tillbaka. Har jobbat med röjning o manuelhuggning o även kört skotare men känner att de är Manuel arbetet jag känner är mest givande! Har med samtal med en inköpare fått lite smak för att starta eget och då satsa på en gång o köra igång ett AB.

Inköparen lovade ett pris på 400kr/h o oändligt med jobb! Både röjning o manuelhuggning, framför allt frötall och övergrovt. Men är lite kluven, är rätt mycket som ska bekostas innan man har egna pengar i näven. Så till er som driver ett AB hur ser de ut, jag som har 0 erfarenheter av att driva eget kommer detta gå ihop sig? Ni får gärna dela med er av era erfarenheter. Mvh


Jag såg att du redan 2018 funderade på att starta eget men då med H8.

Är det så att du har en bra kontakt med inköparen och han vet vad du går för och då vågar lova dig heltid med jobb så är det bara att slå till. Det blir inte mycket över på 400 kr/tim men får du fakturera 40 timmar varje vecka och kan ta betalt för resor och lite annat så kommer du ändå att lyckas göra vinst i ditt AB.

Avatar Fallback

Re: Starta AB, nått att satsa på?

Traktormannen  
#621512 Ja de stämmer att jag hade funderingar på att dra igång ett AB redan då o köra h8 o malwa, de blev dock inget av de! Jo de är ju de där hur mycket de blir över på 400kr/h. Man ska ju trots all kunna leva på lönen man kan ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta AB, nått att satsa på?

svampbob  
#621522
Traktormannen skrev:Ja de stämmer att jag hade funderingar på att dra igång ett AB redan då o köra h8 o malwa, de blev dock inget av de! Jo de är ju de där hur mycket de blir över på 400kr/h. Man ska ju trots all kunna leva på lönen man kan ut


Tar du ut 200 kr/tim i lön så kostar det bolaget 262 kr/tim och du har 138 kr kvar i timmen för allt annat du behöver såsom förbrukningsmaterial, avskrivningar, försäkringar och vinst.

Avatar Fallback

Re: Starta AB, nått att satsa på?

Norrtälje  
#621552
Traktormannen skrev:Inköparen lovade ett pris på 400kr/h o oändligt med jobb! Både röjning o manuelhuggning, framför allt frötall och övergrovt. Men är lite kluven, är rätt mycket som ska bekostas innan man har egna pengar i näven.


Du ska definitivt gå in för företagande nu tycker jag med de förutsättningar du har både med jobb på gång och att du vill jobba manuellt, manuellt arbete kräver ju ingen större maskininvestering som du tidigare varit inne på med H8+Malwa så det är bara att köra!

Stäm av förutsättningarna med inköparen först av allt, får du resorna betalda (det tycker jag du ska kräva, kan ju vara långa avstånd), vad vill han att du ska ha och stå för och är det något du saknar (behörigheter, försäkringar, utrustning osv) Vem ska du fakturera, när ska du fakturera och när kan de betala?

Sen söker du av lokalt och i bekantskapskretsen efter en bokförare som kan hjälpa dig med redovisningen och hålla koll på skatter och alla avdrag för avdrag är ett nyckelord du måste ta till och lära dig.

Sen är du redo och kör igång med ett AB och du har en bokförare som hjälper dig och du har en kund i inköparen, en bra början men direkt så börjar du leta fram flera kunder. Ett annat nyckelord som är superviktigt, som anställd ligger alla ägg i samma korg och man står och faller med arbetsgivaren. Den läxan får du känna på nu i februari så lär av det och som egenföretagare sedan hoppas jag du inte kommer stå och falla med din inköparkompis så sprid intäkterna lite så sprider du ut också riskerna.

Avatar Fallback

Re: Starta AB, nått att satsa på?

Aleck  
#621582 Om man vill sprida risker (både ekonomiskt och i skogen) så är det positivt om man är två!
Finns jobben och man kan jobba i par med en bil ut i skogen så minskar även kring-kostnader betydligt.

Avatar Fallback

Re: Starta AB, nått att satsa på?

Traktormannen  
#621597
Norrtälje skrev:
Traktormannen skrev:Inköparen lovade ett pris på 400kr/h o oändligt med jobb! Både röjning o manuelhuggning, framför allt frötall och övergrovt. Men är lite kluven, är rätt mycket som ska bekostas innan man har egna pengar i näven.


Du ska definitivt gå in för företagande nu tycker jag med de förutsättningar du har både med jobb på gång och att du vill jobba manuellt, manuellt arbete kräver ju ingen större maskininvestering som du tidigare varit inne på med H8+Malwa så det är bara att köra!

Stäm av förutsättningarna med inköparen först av allt, får du resorna betalda (det tycker jag du ska kräva, kan ju vara långa avstånd), vad vill han att du ska ha och stå för och är det något du saknar (behörigheter, försäkringar, utrustning osv) Vem ska du fakturera, när ska du fakturera och när kan de betala?

Sen söker du av lokalt och i bekantskapskretsen efter en bokförare som kan hjälpa dig med redovisningen och hålla koll på skatter och alla avdrag för avdrag är ett nyckelord du måste ta till och lära dig.

Sen är du redo och kör igång med ett AB och du har en bokförare som hjälper dig och du har en kund i inköparen, en bra början men direkt så börjar du leta fram flera kunder. Ett annat nyckelord som är superviktigt, som anställd ligger alla ägg i samma korg och man står och faller med arbetsgivaren. Den läxan får du känna på nu i februari så lär av det och som egenföretagare sedan hoppas jag du inte kommer stå och falla med din inköparkompis så sprid intäkterna lite så sprider du ut också riskerna.


Tack för tipsen, ska ta ett samtal till med inköparen någon gång i veckan så vi får vi se vart det leder! :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startatj AB, nått att satsa på?

Bolönn  
#621753 Tja har du bara en uppdragsgivare och egen kan skatteverket ha synpunkter på det om det fortgår ett par år så kan du bli betraktad som anställd

Avatar Fallback

Re: Startatj AB, nått att satsa på?

Aleck  
#621759
Bolönn skrev:Tja har du bara en uppdragsgivare och egen kan skatteverket ha synpunkter på det om det fortgår ett par år så kan du bli betraktad som anställd


Nu nämner ts flera gånger att det handlar om ett AB, då är han redan anställd där och fakturerar kund från sitt AB så det är en mycket mycket liten risk då ts står för allt (utrustning, försäkring, transport) på egen hand.

Vad jag vet driver inte skatteverket sådant längre dessutom, det är inte ens samma problem som tidigare att F-skatta mot en uppdragsgivare. Ändrades under moderaternas styre för rätt många år sedan nu.

Användarvisningsbild

Re: Starta AB, nått att satsa på?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621784
Traktormannen skrev:Hejsan, är nu så att mitt nuvarande jobb löper ut i slutet av februari! O efter att ha lämnat skogen ett litet tag för att göra annat så känner jag att jag längtar tillbaka. Har jobbat med röjning o manuelhuggning o även kört skotare men känner att de är Manuel arbetet jag känner är mest givande! Har med samtal med en inköpare fått lite smak för att starta eget och då satsa på en gång o köra igång ett AB.

Inköparen lovade ett pris på 400kr/h o oändligt med jobb! Både röjning o manuelhuggning, framför allt frötall och övergrovt. Men är lite kluven, är rätt mycket som ska bekostas innan man har egna pengar i näven. Så till er som driver ett AB hur ser de ut, jag som har 0 erfarenheter av att driva eget kommer detta gå ihop sig? Ni får gärna dela med er av era erfarenheter. Mvh


Motormanuellt är bland det billigaste företagandet som finns och med löfte om jobb till ett helt ok pris är det inget att fundera på om du verkligen går i tankar om att driva eget.
Jag har enskild firma så kan inte kommentera ABt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).