Motorsåg och handhållet

Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

138 inlägg 21267 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#620401 Ett påpekande, det är vänstergäng på kopplingssidan, högergäng på svänghjulet. Att dra åt fel håll har knäckt rätt många vevaxlar, i synnerhet när folk har avänt mutterdragare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#620411 Helt klart har jag kommit till rätt forum, en enorm mängd samlad kompetens och hjälpsamma människor. 👍 👍 👍

Jag får fortsätta riva sågen bit för bit och så får jag med er hjälp försöka avgöra vilka delar som är hela och vad som behöver bytas. frys och varmluftspistol, även en enklare form av gasolbrännare har jag.

Bra upplysning det med felgängade muttrar (tror det är markerat med pilar på kopplingssidan). Snören från takstol i garaget för att hålla svänghjulet går också att lösa. Sånna tips är ovärdeliga, det går inte att läsa sig till på en sprängskiss, inte heller i vilken ordning saker måste demonteras. ibland får man jobba dubbelt så mycket om man tar det i fel ordning.

jag har sett några youtube klipp där man stoppar i en bit snöre genom tändstiftshålet för att hålla emot när man lossar muttrarna. Är det enklast att montera tillbaka cylindern och lossa bultarna innan jag fortsätter rivandet?
har man väl lossat dem är det ju lättare att skruva av dem efteråt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620445 Snör tricket är bra men överhängande risk för skador om det blir fel isatt. Det kan klämmas i portar, lägga sig delvis runt vilket ger skador från snedbelastning, klippas av, lämna rester... Mycket kan hända.
Andra kolvstoppar kan även de ge skador. Sämst är bulten man gängar i som lätt ger skador i kolvtopp.
De i plast med lite mer anläggningsyta är bättre. På vissa såg går inget annat.
Jag använder väldigt sällan kolvstopp. Helst aldrig. Stor risk för skador oavsett vad det är för kolvstopp.
Aktivera dödaren. Leta upp en bra järn med lämplig anläggningsyta typ huggmejsel eller nåt annat stumt och knacka rätt bestämt en gång på vart "Ben". Vibrationer som blir vid en riktigt bra träff får det att släppa, inte kraften.
Bättre o knacka fler ggr än slå itu dörren. Vill hon inte, så vill hon inte. Då får man prova nåt annat.
Jag har hylsor och ett bra stumt dragskaft jag använder ibland, ibland mutterdragare med men det är risker i det som nämnts.

Kolvstopp som sitter fel kan lätt göra skador på kolvtopp och kjolen. Lager och vevstake får sig en omgång med.. Så går det utan gör jag det utan.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#620474 Håller med Mange, går det utan kolvstopp är det bäst. Måste man använda det är snöret att föredra enligt min uppfattning. Då är det viktigt att göra det rätt. Först upp med kolven i topp. Backa sen mindre än ett kvarts varv så att säkert ingen port öppnas. Mata i någon dm snöre, typ vanligt startsnöre. Dra fram kolven tills det tar emot och sen är det dags att lossa mutter/koppling.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620475 Kolla gärna så det ligger i ytterkant runtom så mycket det går längs väggen och att det inte är veckat eller dubbelt nånstans.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#620561 nu är sågen riven, vad har jag gett mig in på, kommer jag ihåg hur alla delar ska monteras ihop. Det var inga större problem att få isär. jag knackade på muttern ett gäng gånger och seda höll jag emot lite på kopplingsidan när jag lossade vid svänghjulet och vise versa, de var inte jätte hårt dragna. Sedan höll jag i svänghjulet och knackade på muttern.
det blir lite pyssel att få rent, mycket sågdamm på utsidan och aluminiumspån på insidan. lagren på vevaxeln känns ok, men det är nog en del aluminiumspån i dem. Kanske går att få rent, men om det inte är jättesvårt att byta kanske det är dumt att ta risken. Nållagret till staken kanske är värre. där kan det röra sig i sidled och det finns ett visst glapp, men så kanske det ska vara?



Hur kollar jag vilka delar som behöver bytas. Kolv, cylinder, kolvring, är nållagret veven slut kanske det är enklast att byta vev.
Jag ska försöka få sågen så ren som möjligt men jag vill ju inte riskera få ner spåndamm och smuts i kedjeoljan eller i oljepumpen.
Ska man skölja med avfettning eller hur får man rent utan att förstöra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#620566 Ta diesel och tvätta lagren med...
Annars så byt dem, de är inte dyra..

Hona cylindern, och fixa en kolv...

När den är isär...byt slangarna...

Vevstakslagret såg bra ut...

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#620576 Instämmer, vevstakslagret verkar helt ok. Det skall finnas ett spel i sidled där.

Vad man kan se på filmen så är det väl inga fel på vevaxellagren, men utan att känna på dem kan man knappast avgöra det säkert.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#621072 Nu har jag gjort rent praktiskt taget hela sågen med diesel. jag antar att jag behöver göra rent vissa ytor med något mindre oljigt innan jag applicerar ”packningsmassa”.
lagren är rengjorda två gånger. ett visst glapp finns i dem men det är svårt att gissa om det är inom toleransen.
Nu börjar jakten på delar.

kolv, lite speciell modell. 45mm?
1579972315_8a682d67-e2db-438b-91f6-40585e3f8e8d.jpeg


Cylinder nr 1763-1
1579972297_49147f5d-960f-4d5e-bdbd-469ca34bd23a.jpeg


cylinderfoten behöver inte bytas men det
står ett nummer på den nr 5034102
1579972344_5fe6acce-e935-4acb-abbc-5b5eee52babf.jpeg


video på lagren efter rengöring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621118 Kolbenshmidt! Nä ingen svordum utan tillverkaren på Cylindern.
Ska se vad jag har i lådorna.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621119 Att de vickar lite är en sak, upp o ner ska de vara stumma. Likaså Vevstakslagret.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#621167 Jag kan inte känna något glapp i höjdled på något av lagren, det övre nållagret, det vid ”kolvsprinten” har jag inte kollat då kolven inte är monterad, men det lagret är ju i allafall mycket lättare att byta än övriga lager.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#621198 Tycker nog att vevaxellagren vickar oroväckande mycket. Som röjarn sa innan, kostar inte så mycket så jag skulle nog byta dom nu när allt ändå är nedrivet.

Kolvbultslagret brukar det nästan aldrig vara något problem med så länge storändens lager är OK. Lilländen rör sig ju skäligen lite jämförelsevis.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#621219 jag gissar att lagren inte är lika känsliga som svänghjulet, här borde det funka med en enkel två armad avdragare. med lite kyla och värme kanske det släpper och följer med snällt. pumpdrevet borde väl gå att dra av samtidigt som lagret? det går ju inte greppa om det separat?
med lite tur kanske en lång krafthylsa funkar när de nya lagren ska knackas på? Använder man gamla lagret som mellanlägg för att minska risken att förstöra de nya lagren och drevet eller hur gör man rent praktiskt när man byter lagren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

johan eriksson  
#621223 När man monterar de nya lagerna kan man med fördel värma dom till ca 100° i ugn eller med varmluftspistol, då går det lätt att få på dom. Ett rör eller långhylsa att knacka med är att rekommendera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).