Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577250 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620881
vinterrojarn skrev:En sak till bara...

Hur vet du att beståndet ser ut nu?

Hur många meter är det emellan stammarna?

Stamantal per ha?

Tall andel?
Gran?
Björk?

Har jag visat några bilder,,,,? Nä det tror jag inte..

Du utgår ifrån en förutfattade meningar om vad jag gjort på skiftet....eller?

Alla träd grövre än ca 10 cm i brösthöjd får Stå kvar... Även dungar med grovt inför gallring..

Så på vilket sätt har jag missbrukat mitt förtroende emot kund över detta jobb?
Eller är vi, kunden och jag överens om hur jobbet ska utföras och allt omkring?

Svaret: japp självklart.
Annars så har jag ju även skogsbolagets direktiv att läsa om jag vill...


- Nja, via de bilder du själv lagt ut i tråden; "Slutavverkning och ungskogsröjning . . ", kat. "Skogsröjning" så syns det ju ganska bra VAD du har gjort. Om man då sen ska gå in o gallra i detta bestånd inom några år, så förefaller det då för mig, vara att tyvärr riskera detta bestånds framtid. Kan enbart upprepa, JAG hade inte röjt lika hårt med avseende på framtiden ! För det är väl samma bestånd som avses där ?
Om du nu inte är riktigt medveten om vad du gör / gjort vad gäller presentation av arbetsinsatser i skogen, här på forumet. Så kanske det är just det som är problemet, att handen verkar agera före hjärnan. I det jag gör, låter jag det nog vara precis tvärt om !

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#620890
Älgfoderodlare skrev:Tycker nog jag ser ganska litet antal Björkar för att enbart satsa på dom. Det som skymtar i bakgrunden, där det verkar finnas lite underväxt Gran, ingår det också i området ?


Allt som syns i bilden tillhör samma bestånd. Tanken är att bygga på den björk och gran som finns och lämna all björk som beräknas ge gagnvirke om 5 år. I områden som saknar dessa trädslag , lämnas en del al, sälg och rönn, ibland i grupper. Eventuellt kommer en del större luckor att planteras igen med gran.

Alltså en genomröjning och ev. plantering snarast. Sedan gallra fram ett förband på ca 4 m för björken om ca 5 år, samt röja fram granen. Lägger ut några bilder till från objektet :d

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620892
Mellberg skrev:
Älgfoderodlare skrev:Tycker nog jag ser ganska litet antal Björkar för att enbart satsa på dom. Det som skymtar i bakgrunden, där det verkar finnas lite underväxt Gran, ingår det också i området ?


Allt som syns i bilden tillhör samma bestånd. Tanken är att bygga på den björk och gran som finns och lämna all björk som beräknas ge gagnvirke om 5 år. I områden som saknar dessa trädslag , lämnas en del al, sälg och rönn, ibland i grupper. Eventuellt kommer en del större luckor att planteras igen med gran.

Alltså en genomröjning och ev. plantering snarast. Sedan gallra fram ett förband på ca 4 m för björken om ca 5 år, samt röja fram granen. Lägger ut några bilder till från objektet :d


Du kan nog bespara dig kostnaden o arbetet för planteringen av Gran, de kommer nog av sig själv som det ser ut ! Men för att utveckla Björkens värde o samtidigt utöka möjligheten för Granens etablering, Stamkvista Björken ! De övriga arterna kommer ju förmodligen inte att påverka Björkens utveckling, men de bidrar till att undanhålla annan önskvärd slybildning som kan hämma Granen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#620896 Beståndet begränsas i norr av hav och i söder av bergsimpediment. Frökällor i öster och väster är små och det är ca 500 m mellan dessa. Finns enstaka äldre granar längs strandkanten. Ytterligare insådd av gran torde gå verkligt långsamt :((

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620900
Mellberg skrev:Beståndet begränsas i norr av hav och i söder av bergsimpediment. Frökällor i öster och väster är små och det är ca 500 m mellan dessa. Finns enstaka äldre granar längs strandkanten. Ytterligare insådd av gran torde gå verkligt långsamt :((


-Ja, jag har ibland funderat på samma sätt; -Var kommer fröna ifrån ? I en del av mina skärmar med Björk som jag har, så finns närmaste Gran ca. 100 m bort. Ändå kommer det en stor mängd smågran i skärmen. Billig o återkommande föryngring !

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#620905
Älgfoderodlare skrev:
vinterrojarn skrev:En sak till bara...

Hur vet du att beståndet ser ut nu?

Hur många meter är det emellan stammarna?

Stamantal per ha?

Tall andel?
Gran?
Björk?

Har jag visat några bilder,,,,? Nä det tror jag inte..

Du utgår ifrån en förutfattade meningar om vad jag gjort på skiftet....eller?

Alla träd grövre än ca 10 cm i brösthöjd får Stå kvar... Även dungar med grovt inför gallring..

Så på vilket sätt har jag missbrukat mitt förtroende emot kund över detta jobb?
Eller är vi, kunden och jag överens om hur jobbet ska utföras och allt omkring?

Svaret: japp självklart.
Annars så har jag ju även skogsbolagets direktiv att läsa om jag vill...


- Nja, via de bilder du själv lagt ut i tråden; "Slutavverkning och ungskogsröjning . . ", kat. "Skogsröjning" så syns det ju ganska bra VAD du har gjort. Om man då sen ska gå in o gallra i detta bestånd inom några år, så förefaller det då för mig, vara att tyvärr riskera detta bestånds framtid. Kan enbart upprepa, JAG hade inte röjt lika hårt med avseende på framtiden ! För det är väl samma bestånd som avses där ?
Om du nu inte är riktigt medveten om vad du gör / gjort vad gäller presentation av arbetsinsatser i skogen, här på forumet. Så kanske det är just det som är problemet, att handen verkar agera före hjärnan. I det jag gör, låter jag det nog vara precis tvärt om !



Så hur många stammar är det efter röjning?

Och det är väldigt lätt att kritisera när man sitter på facit efteråt... Men när man är i beståndet så är det en annan sanning..

Hur mycket av skogen är skadad innan röjning?

HUR skulle du ha gjort, trots att markägaren och traktdirektivet beskriver hur du ska göra?... Jag kan inte gå emot markägaren, det måste du fatta själv.
Det är inte i min fulla rätt att utföra ett jobb efter helt annan bild än den som man är överens om.

Eller följer du andra regler?

Så hur skulle jag kunna rädda ett bestånd mer än det jag gjort, trots att beståndet är i fruktansvärt dåligt skick.


Det är 3200 stammar kvar/ ha efter röjning, dels för att det finns mycket grovt som jag inte ger mig in i, sedan finns det mycket som tyvärr får stå för tätt, och är klent...
Pga att det som fanns runt är söderpiskat eller knäckt på mitten, ligger efter backen..
Och hänger in i det oröjda, så man får en klädhängare som hindrar en i arbetet.

Men visst alla ska väl springa runt och stamkvista istället för att röja sin skog..
Alla kakor kvar, trots att man äter dem....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#620911 Lite intressant att du dömer ut en som jobbat med detta i många år varje dag...
Trots att du inte vill tala om HUR jag skulle ha gjort...och bara genom att titta på en eller två bilder....hmm ja annars så har jag röjt nu i tre dagar i detta beståndet...
Och en ha tar mig ca 24-26 timmar att göra, så då är det alltså klent med röjning och man får inte en känsla av att beståndet är allvarligt skadat redan från början?

Nä man hänvisar till att jag skulle vara inkompetent och saknar tankeförmåga....

Undrar vem som saknar den egentligen...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620912
ulf 1 skrev:Nej 330 tusen skogsägare borgar inte för nånting, Sveriges skogar går mor katastrof, och det är skogsindustrin som håller i yxan.
Vi har alla sett på detta forum hur illa ställt det är med variationer i skogsbruket, om det är ren feghet, eller om det är den hårda hjärntvättningen från industrin vet jag inte, kanske en kombination.
Folk som talar om träd som något vi ska behandla som levande väsen och med respekt är sällsynta i Sverige. det är egentligen bara Älgfoderodlaren som förstått.
Den arroganta attityd som de ledande i skogssverige visar upp är bara unken, att döma alla som inte ser på skogen som en volvofabrik, till att vara nollåttor, naturmuppar, fjällrävar, romantiker eller vad fan man ger dom för epitet, är ju det vanliga.
Jag talade tidigare om såna som Wedin, Göran Person, Sverker Martin-Löf, Jan Johansson man kan räkna upp dom i veckor ..
Stora Enso blev avskydda i Kanada på 70 talet, deras chefer skämde ut sig totalt under de år de hade pappersbruk där, att de blev utslängda med en förlust på 60 miljarder i röven, var en läxa som de inte lärt ett skit av.
Jag ringde Wedin en gång och tipsade om ett företag, och frågade om de kunde få bedriva ett fullskiktat skogsbruk på ett område som jag såg som lämpligt.
Han sa då att "vi har redan engagerat detta företag och dom får flera tusen hektar att jobba med".
Glad i hågen ringde jag tillbaka till företaget och gratulerade, men fick då höra att de aldrig ens fått ett svar på sina egna förfrågningar.
Det är såna här människor, som Wedin som har makten över våra skogar, och som "äger" er privata skogsägare.

Lars skriver. "Problemet när man sysslar med träd är att allting går så långsamt att utan detaljerad dokumentation över långa tider går det nästan inte att lära sig nånting. Ingen klarar av att minnas exakt vad man gjorde och varför för 30-40 år sen utan dokumentation." Näe så är det inte, mycket kan träden visa oss från ena året till det andra.
När jag tog bort granar där jag nu har en björkskog, så reste sig träden på ett år och på 5 hade dom dubblat sin bröstdiameter.
När grannkärringen avverkade sin skog som gränsar till min, utan att lämna minsta träd kvar, så blåste flera granar omkull de påföljande 3 åren, de hade då kompenserat rotbenen ända upp till 10 cm, alltså 3,5 cm per år.
Att träd är så blixtsnabba, (i jämförelse med vad Lars tror) tycker jag är enormt intressant.
Det borde alla tycka.
För min del ser jag på träd på ett mycket ödmjukare sätt, när jag ser hur dom kämpar med att kompensera den korkade människans dumheter.


Att i meningen som "Ent", försöka skapa en annorlunda syn o utveckling av skogsbruket som helhet, kommer nog inte att vinna någon framgång inom de närmaste decennierna ! Att vi däremot kommer att måsta inse att vi faktiskt är beroende att de fotosyntetiserande arterna för en kommande framtid, det är nog fullkomligt klart. Frågan är ju vilken ideologi vi kommer välja ska vara den som blir ledande i framtidens markbruk överhuvudtaget ? De ekonomiska värdena eller de sociala ?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620916
vinterrojarn skrev:Lite intressant att du dömer ut en som jobbat med detta i många år varje dag...
Trots att du inte vill tala om HUR jag skulle ha gjort...och bara genom att titta på en eller två bilder....hmm ja annars så har jag röjt nu i tre dagar i detta beståndet...
Och en ha tar mig ca 24-26 timmar att göra, så då är det alltså klent med röjning och man får inte en känsla av att beståndet är allvarligt skadat redan från början?

Nä man hänvisar till att jag skulle vara inkompetent och saknar tankeförmåga....

Undrar vem som saknar den egentligen...


-Ja, nu var det ju du själv som inte trodde ATT du lagt ut några bilder på forumet. Orsaken kan jag ju bara spekulera i ! ATT jag bara har bilderna att gå efter blir ju självklart ! Men av vad jag se, så inte verkar kvarvarande stammar ha en diam. på 10 cm o över i alla fall. Din uppdragsgivare kanske ändå gör bäst i att inte anlita dig för framtida åtg. när allt kommer omkring.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#620918 Jan Ersa ägde Nackabyn,
Per Persa ägde Backabyn
i By i Västra Ed.
Jan Ersa,
Per Persa,
de höllo aldrig fred.

Var havren god i Nackabyn,
så slog den fel i Backabyn.
Då blev Per Persa vred,
då svor i mjugg Per Persa,
då gren och flen Jan Ersa,
så mun gick halvt ur led.

Var klövern grann i Backabyn,
så var den klen i Nackabyn,
där växte blomst och bär.
Då gren och flen Per Persa,
då hyttade Jan Ersa
med näven bortåt Per.

Gick det på tok i Nackabyn,
var det kalas i Backabyn
och glädjen stod i tak.
Var mörk i håg Per Persa,
som solen sken Jan Ersa
och gjorde brygd och bak.

De trätte och processade.
Om friden prosten mässade
- det var som vått på gäss.
Ty vann en gång Jan Ersa
så började Per Persa
en splitter ny process.

Ju mera de bedagades,
dess mer det stämdes, klagades
och tappades och vanns.
Var domen för Per Persa,
så vädjade Jan Ersa
till närmaste instans.

Så stredo de, så trätte de,
så levde de, så mätte de
varandra skäppan full.
Processen bröt Jan Ersa,
och brännvinet Per Persa,
för bägge gick det kull.

Och ingen av dem mjuknade,
när de på slutet sjuknade
och stoppades i jord.
"Ve' nästa ting, Jan Ersa!"
"vi möts, vi möts, Per Persa!",
var deras sista ord.

Men "trilsk som Jan i Nackabyn"
och "ilsk som Per i Backabyn"
är stäv i Västra Ed.
Jan Ersa,
Per Persa,
de höllo aldrig fred.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#620919 Bilderna är tagna i från början av beståndet ut emot vägen, kollar man på de andra bilderna så ser man att den skogen där är klen.

Men längre in i beståndet så är bilden en annan. Det finns det inga bilder på.
En kamera ger inte hela sanningen, utan man måste se det i större perspektiv..



Vad menar du med att min uppdragsgivare inte skulle vilja anlita mig?
Vore ju konstigt, för jag har då inte hört något negativt...

Men det är alltid roligt när andra vet mer om min egen verklighet och verksamhet än vad jag gör....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620927
vinterrojarn skrev:Bilderna är tagna i från början av beståndet ut emot vägen, kollar man på de andra bilderna så ser man att den skogen där är klen.

Men längre in i beståndet så är bilden en annan. Det finns det inga bilder på.
En kamera ger inte hela sanningen, utan man måste se det i större perspektiv..



Vad menar du med att min uppdragsgivare inte skulle vilja anlita mig?
Vore ju konstigt, för jag har då inte hört något negativt...

Men det är alltid roligt när andra vet mer om min egen verklighet och verksamhet än vad jag gör....


.Ja, för nu har jag ju bara bilderna att gå efter. Och av vad jag kan se, så blir ju inte beståndet att se grövre / högre ut ju längre bor från vägen man kommer !
-Ja, för det är ju just det som är konservatism ! Och det lär ju inte förändra sig inom en snar framtid om man inte ser på vad man gör, annorlunda än idag !

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#620930 Nä naturligtvis inte, bilden är ju tagen från beståndet och riktad ut emot vägen..
Tog bilderna när jag hade röjt i ett par timmar...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620932
Palakangas skrev:Jan Ersa ägde Nackabyn,
Per Persa ägde Backabyn
i By i Västra Ed.
Jan Ersa,
Per Persa,
de höllo aldrig fred.

Var havren god i Nackabyn,
så slog den fel i Backabyn.
Då blev Per Persa vred,
då svor i mjugg Per Persa,
då gren och flen Jan Ersa,
så mun gick halvt ur led.

Var klövern grann i Backabyn,
så var den klen i Nackabyn,
där växte blomst och bär.
Då gren och flen Per Persa,
då hyttade Jan Ersa
med näven bortåt Per.

Gick det på tok i Nackabyn,
var det kalas i Backabyn
och glädjen stod i tak.
Var mörk i håg Per Persa,
som solen sken Jan Ersa
och gjorde brygd och bak.

De trätte och processade.
Om friden prosten mässade
- det var som vått på gäss.
Ty vann en gång Jan Ersa
så började Per Persa
en splitter ny process.

Ju mera de bedagades,
dess mer det stämdes, klagades
och tappades och vanns.
Var domen för Per Persa,
så vädjade Jan Ersa
till närmaste instans.

Så stredo de, så trätte de,
så levde de, så mätte de
varandra skäppan full.
Processen bröt Jan Ersa,
och brännvinet Per Persa,
för bägge gick det kull.

Och ingen av dem mjuknade,
när de på slutet sjuknade
och stoppades i jord.
"Ve' nästa ting, Jan Ersa!"
"vi möts, vi möts, Per Persa!",
var deras sista ord.

Men "trilsk som Jan i Nackabyn"
och "ilsk som Per i Backabyn"
är stäv i Västra Ed.
Jan Ersa,
Per Persa,
de höllo aldrig fred.


Och det är väl just den andemeningen som tyvärr skiljer så många skogsbrukare åt idag. Om ett samförstånd hade kunnat uppnås för att verka för markägarnas bästa, då hade ett annat eko. incitament kunnat utvecklas o skogsbruksnäring blivit vinnare på detta. Men förutsättningen för det, är väl densamma som att hitta liv på månen !

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#620962
Älgfoderodlare skrev:
vinterrojarn skrev:Bilderna är tagna i från början av beståndet ut emot vägen, kollar man på de andra bilderna så ser man att den skogen där är klen.

Men längre in i beståndet så är bilden en annan. Det finns det inga bilder på.
En kamera ger inte hela sanningen, utan man måste se det i större perspektiv..



Vad menar du med att min uppdragsgivare inte skulle vilja anlita mig?
Vore ju konstigt, för jag har då inte hört något negativt...

Men det är alltid roligt när andra vet mer om min egen verklighet och verksamhet än vad jag gör....


.Ja, för nu har jag ju bara bilderna att gå efter. Och av vad jag kan se, så blir ju inte beståndet att se grövre / högre ut ju längre bor från vägen man kommer !
-Ja, för det är ju just det som är konservatism ! Och det lär ju inte förändra sig inom en snar framtid om man inte ser på vad man gör, annorlunda än idag !

Nu får nog Älgfoderodlarn ge sig! Argumentera efter att ha sett några bilder är en helt annan sak än att vara i beståndet och jobba. Jag gick hastigt igenom beståndet när jag gjorde en åtgärdsplan och har svårt att bedöma vad som vore bäst där. Det var ett komplicerat konfliktbestånd enligt mig. Ägna dig heller åt att beskriva det skogsbruk du gör på din egen fastighet innan du klankar ner på andra...... :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).