Skogsröjning

1:a gallring

2 inlägg 1860 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1:a gallring

Fendt04  
#620793 Tjena

Under hösten då löven fallit passar man självklart på och röja och gallra i planteringen. Men när man väl står där mitt i planteringen Som en tomte och funderar, börjar man ju undra när det är rätt tidpunkt för att gallra granar och tall m.m.
När jag röjer i en plantering har jag som vana att spara Björk och tall när granplantan inte kunnat växa men på andra platser finns det granar som står så tätt att man knappt kommer i mellan. Så frågan är då, när ska man gallra bort granar som står för tätt. Har läst nånstans att man inte ska ta bort dom eftersom granarna då växer rakare tillsammans och att man förhindrar sly att etableras. Hur gör ni?

//Hobbyröjarn

TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: 1:a gallring

Torbjörn Johnsen  
#620814 Normalt ska man göra en 1:a gallring när de högsta träden är 12-13 meter. Om det är väldigt stamtätt, typ mer än 3000 stammar per ha, behövs det antagligen en röjning till innan. Alt en klen vedhuggning om du har tid att göra jobbet. Beroende på vilken bonitet det handlar om så bör stamantalet vara mellan 1800-3000 när beståndet växer in i gallringsåldern.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).