Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

28 inlägg 19775 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

Torbjörn Johnsen  
#620667 Jag håller på och gör en grej om skogsmaskintillverkningen i Söderhamn och undrar över när den startades egentligen? Och när Kockum började tillverka skogsmaskiner? Var det med Kockums 836, i princip Bruuns VSA-skotare som man tagit över? Eller gjordes den någon Kockumsmaskin innan dess? Och när började man i Söderhamn? Har det tillverkats Kockums-maskiner på andra orter också?

Det finns inte så mycket dokumentation att hitta om Kockums som om andra tillverkare så det skulle vara intressant att få veta lite mer från er som sitter på kunskap i ämnet :-bd



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

AKKAMAAN  
#620677 Kockums historik är en svår nöt att knäcka.
Tidiga maskiner hette "KL" vilket stod för "Kockums Landskrona" eller Kockums Landsverk"
När maskiner började tillverkas i Söderhamn benämndes de "KS" för "Kockums Söderhamn"
Tror inte det finns mycket säkra historik-källor att "ÖSA" ur i Facebook gruppen ÖSA Historiska förening. Däremot så finns det några stycken i gruppen Skogsmaskinsnostalgi som varit med länge i Söderhamn. Bl a Henrik Dahl.
Lunnaren 860, skotaren 850 och FÄ-LÄ 880 var maskiner som Kockums utvecklade själva i Söderhamn.
Kockums var ju av tradition i grunden inte ett skogsmaskinsutvecklande företag utan hamnade inte i den branschen förrän man i början av 1960-talet kom över rätten att tillverka lunnare KL 820 i Landskrona som i grunden var en Garrett Tree Farmer från USA. Tillverkningen flyttades senare till Söderhamn vad jag förstått. Huruvida bilden på Garretten är tagen i Söderhamn eller Landskrona vet jag inte säkert, men mest logiskt i Landskrona.
På bilddatabasen Dibis har Kockums Industrier över 4000 bilder varav många är från Söderhamns Verkstäder.

Jag har skummat igenom dessa för ett par år sedan och sparade några länkar och dokument i den här mappen uppe i Google-molnet som var av mitt intresse

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620681 Hej Torbjörn!

Inte för jag var med då, men har bestämt för mig att dom första Kockums 850 skotarna tillverkades i Landskrona, även Kockums 820 Lunnaren (Kockums Landsverk). Bara lite kort info från huvudet.

Jag har Kockums koncern-tidskrifter för anställa (Kockum Information) från 1961 till 1979. Mycket om fartygsvarven men även skogsmaskinsartiklar både från Landskrona och Söderhamn. Det är där jag läst att första Kockums 850 tillverkades innan flytt till söderhamn. Även en betupptagare med 850-chassi, prototyp.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

rokon  
#620682 Bra Akkamaan du var före mig med hänvisning till Dibis fotoarkiv med 4000 bilder, vad var skogstraktor Brotoft som ståtar med de första bilderna i bildserien? Bilder från 1964 http://www.dibis.se/index.php?a=sp&cid= ... &plimit=20

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

AKKAMAAN  
#620686
kockums850 skrev:Jag har Kockums koncern-tidskrifter för anställa (Kockum Information) från 1961 till 1979. Mycket om fartygsvarven men även skogsmaskinsartiklar både från Landskrona och Söderhamn.

Guldgruva!
Har du varit inne på Landskrona Museums bildarkiv innan de stängde ner för några år sedan?
Där fanns massor med info men jag hann aldrig ladda ner något innan de stängde ner sajten.
Så Landskrona museum kan var en källa för information och framför allt tidsdaterade bilder.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620699 Tillägger att Monteringen av Skotare och Processorchassin flyttades från Landskrona till Filipstad, där Kockums hade förvärvat "Bäckmans" från att tidigare haft växtvärk, men även varit nära att sälja "Kockums Filipstad"-avdelningen.

Sedan tillverkades ju SMV21:an uppe i Stensele efter förvärvet av SANDBERGS MEKANISKA VERKSTAD som tillverkade Drivaxén. Smv 21:an tillverkades i 1.400 ex. bla.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620714 875 kom från Filipstad. Min arbetsgivare hämtade en där 1973 och julade den till Blekinge.
Jag körde den senare och bilder finns i Åkes masinbilder

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

tallen100  
#620716 Nordverk 150 ser ut precis som kockums 875,
Kan kockums ha övertagit tillverkningen efter nordverk?

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

AKKAMAAN  
#620719
tallen100 skrev:Nordverk 150...
Kan kockums ha övertagit tillverkningen efter nordverk?

Ja så var det

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

rokon  
#620720 Jag har en uppgift men glömt källan att Rumänien köpte tillverkningsrättigheterna till en Kockums lunnare.
Jag reste i början av 2000-talet tillsammans med 8 personer med tåg från Söderhamn till Transsylvanien (Rumänien) där vi bland annat gjorde en dagsutflykt till ett skogsarbetarläger upp mot gränsen mot Ukraina, den resan var 3,5 mil på smalspårig järnväg som följer en dalgång från sågverket som äger banan intill floden.
Det var först när jag kom upp till lägret som jag mäkta förvånad fick se deras skogsmaskiner dvs Lunnare eller Skidder de liknade ju Kockums Lunnare tyckte jag, där fanns gamla och även sådana som såg nytillverkade av årets modell!
En film, ej från min resa, visar skogsarbetarlägret med lunnarna 7:30

Fick även reda på att tillverkningen av lunnarna alltjämt fortskred i Rumänien, men det där med tillverkningsrättigheterna har jag hört i Sverige.
Företaget gjorde sin första skogsmaskin 1969 https://www.forestry.com/editorial/equi ... 2-skidder/
Företaget Irum utvecklar modellerna vidare och var representerat med sin(a) Skidders på Elmia Wood 2017

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

bgl  
#620727 875:an var ju från början en väghyvel så den gick att köra längre sträckor på väg.
Värre var det med Volvo 971. Under den korta hetsiga rotpostrusningen vintern 1973-74 kom flera köpare utifrån hit till Bergslagen. En större rotpost i på en grannfastighet skulle skotas av en finne som leasat en Volvo 971. Minns han hade en fulleasing inkl reparationer men utom däck, slangar mm. Han betalade 10000kr/månad!
Han hjulade hela natten, kom fram på morgonen och hela maskinen kokade, trots att det var -20 kallt.
Förmodligen hade maskinen också pustat ut diverse oljor, Volvo fick reparera det mesta, bl.a. byte båda boggilådorna. En av de dystraste affärer Volvo gjort! Sen blev det något slags förbud mot längre hjulning.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

skogsjan695xl  
#620728 Har väll egentligen ingen direkt vetskap om kockum. Men jag måste få säga att jag blir mäkta imponerad av all kunskap som finns på forumet om detta ämne, om nått som ändå hänt för tämligen länge sen.
All heder åt er.

Avatar Fallback

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

Palakangas  
#620735 Jag har fått litteratur och en trämodell av KS 880 fällare-läggare av en farbror som jobbade som konstruktör på Kockums Söderhamn. Han var med och utvecklade bla bomprocessorerna. Har även träffat en av männen bakom 880n.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

johan eriksson  
#620741 Så står det i en bok jag har.

1579809709_f39f50f4-9761-484c-ab7f-84fb1c4d5843.jpeg


1579809709_2e25160c-3f28-4c87-9b20-e1309a550117.jpeg


1579809709_5d06efd6-3199-45ec-b096-b8c12b60585d.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Kockums tidiga skogsmaskinhistoria?

rokon  
#620771 Tydligen så var produktionen i full fart av Kockums Garret Tree Farmer i November 1964 I söderhamnsfabriken, som en liten kul detalj som jag nu för första gången fått se, vagnarna från produktionslinan som bär lunnarna på monteringslinjen. Jag köpte de vagnar som fanns på Sandbergs Skrot i Söderhamn runt år 1985 7 st, mycket fint byggda med bra och stora kullager, Hjulen på en axel var ett som var svarvat lätt sfäriskt eller plant det andra med en ursvarvad knappt halvrund profil, ser ut som att de har endast en räls bestående av rundjärn ingjuten i golvet det andra hjulet går antingen på plattjärn eller troligen direkt på betongen.
http://www.dibis.se/index.php?a=sp&term ... &plimit=20
Det är i dessa lokaler som nu Ecolog tillverkas.

Jag blev lovad jobb där år 1973 av en jag satt och pratade med på tåget hösten 1973, men när jag hörde av mig en tid därefter så gällde det visst inte längre så det fick bli LME i stället.

Här syns namnet Kockums Garret Tree Farmer
http://www.dibis.se/index.php?a=sp&term ... &plimit=20

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).