Motorsåg och handhållet

Sågkedja och fil

23 inlägg 7293 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågkedja och fil

Lisa S  
#620605 Blir så konfunderad!! Har köpt oregon kedja 90PX045, 1,1 mm. Handlaren säger att fil med dia 4.0 ska användas men om jag läser ut rätt på paketet så ska jag använda fil med dia 4.5 mm. Någon som vet vad som gäller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedja och fil

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620608 Det ska vara en 4,5 mm fil. Oregon 90 PX-kedjan heter H38 på Husqvarna-språk, så köp även en rullmall och en underställsmall avsedd för H38 (+ en plattfil för att fila underställningen, om du inte har det sedan tidigare).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sågkedja och fil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620629 MIn handlare föreslog också 4.0 fil för en H38-kedja. Kanske har de också blandat ihop H38 med den nya x-cut S93G?

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja och fil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620639 Jag filar 90 kedjan med 4,0. Blir lite bättre hållbarhet då tycker jag.
Filar man den med 4,5 horisontal till topp plattan så blir det rätt kass profil. Lutar man den får den lite höknäbb o håller sämre.

Avatar Fallback

Re: Sågkedja och fil

Lisa S  
#620641 Jag lyckas inte få plats med en 4,5-fil. Den verkar för stor så nu har jag filat med 4,0 mm och hoppas det funkar. För mig som är novis är detta en vetenskap! Tack för svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedja och fil

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620672 Helt nya kedjor kan vara svåra att fila första gången med avsedd filstorlek. Gäller inte bara H38, utan även H25 och H30 (som dock filas med 4,8 mm fil).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sågkedja och fil

Ferguson system  
#620694 1/4" deling: 3,2mm rundfil
3/8" LP deling: 4mm rundfil
.325" deling: 4,8mm rundfil. 4,5mm på enkelte og når sagkjeden begyner å bli slitt.
3/8" deling: 5,5mm rundfil. 5,2mm på enkelte og når sagkjeden begyner å bli slitt.
.404" deling: 5,5mm rundfil.

Avatar Fallback

Re: Sågkedja och fil

Lisa S  
#620756 Tack för bra information.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedja och fil

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620760 H00, som är Husqvarnas kedja med 1/4" delning och 1,3 mm drivlänksbredd, filas med 4,0 mm rundfil.

Överlag går det inte att ge 100% generella svar för kedjedelning och fildiameter, utan det får man läsa på själv, som trådskaparen gjort i detta fall. :-bd

Tänk också på att nästan varje kedja har sin egen filmall.

Tänk också på att 3/8-kedjor finns i två varianter, en för småsågar (max ca 45 kubik) och en för stora sågar (ca 60-90 kubik).

Det finns även en 0.325 mini-kedja för bl.a. Husqvarnas batterisågar, som inte ska förväxlas med vanliga 0.325-kedjor (avsedda för 40-60 kubikare).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sågkedja och fil

Lisa S  
#620763 Niking, menar du då att det inte är lämpligt att använda min Stihl-mall till en Oregonkedja? Lisa

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågkedja och fil

Avslutat-02  
#620765 Gör ni det inte lite väl svårt för er?

De flesta kedjor har ju en kant som visar vinkeln, ta då en fil och fila efter den vinkeln.

Att man kör med 4.0 mm den första och andra, betyder inte att man inte kan fila med 4.5 mm de kommande gångerna efter det...

Samma med 4.8 mm om man byter till 5.2 eller 5.5 mm så filar man bort mer i botten på skärtanden och får då mer spån att röra på sig.

Man undviker dessutom höknäbb...
Jag filar oftast med 5.5 mm och drar när jag vill ha extra vasst med 4.8 mm efter det.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja och fil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620766 Kedjor är mer än bara delning, spårvidd och tandtyp. Det är olika modeller.
Även om de är lika kan en tand vara lite olik och då blir mall fel för den andra.

Frihand är bäst, lättast med olika kedjor men klurigt o lära sig för många.
Lätt man får fel filläge, lättare med vertikal filning.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja och fil

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620775 Med största sannolikhet inte. Din Stihl-mall är rimligtvis framtagen för att (ihop med en viss fildiameter) passa till en viss Stihl-kedja och då bara till just den kedjan.

Lögn i h-vete att få vasst med en fel filmall.

Ett tips! Spänn fast sågsvärdet (som ska vara fastskuvad i sågen) i ett skuvstäd. Då går det mycket lättare att fila vasst.

Notera att sågen helst ska vara upp och ner vid filningen. För då slipper du få kastskyddet i vägen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sågkedja och fil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620777 Lite höknäbb gör nog inget på den kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja och fil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620794 Den känns inte rätt med höknäbb för den tar för sig mer än lämpligt och dessutom blir den fortare slö.
Testade detta på en 193c för inte så länge sen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).