Gallring

Ta väck nästan alla björk

17 inlägg 6571 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ta väck nästan alla björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620606 Jag har en gammal betesmark som är lite blöt. Det står ett bestånd av 40/40 tall och björk där nu, 20% gran har jag gallrat ut tidigare. T24, 70 år, 21m, gy 27.

Tänkte först gallra lite i björken (ca hälften?), men det kanske är dags att ta ner nästan allt av den?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

isteskog  
#620607 Bilder Mangan! Lättare att göra sig en uppfattning då! 🙂

Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

bgl  
#620611 Låter mycket like ett bestånd som SS kom med synpunkter på för ca 10 år sedan. Inga problem med myndighetskontakten, vi var överens men det var inte naturen!
Återkommer när vi får bilder.

Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620616 Jaa, dåligt med bilder tyvärr. Hittade dock en film, där beståndet syns i bakgrunden. Lite mindre gran nu då. Ber om överseende med gubben i förgrunden. :)



blog/Mangan/huggning-45-m-massaved_b-8142.html
Senast redigerad av Mangan tor 23 jan 2020, 12:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620618 Ta ner björken medans du kan. Med en sådan höjd är det lätt att förstöra det man vill spara om björkarna får växa till sig.

Användarvisningsbild

Re: Ta väck nästan alla björk

plax  
#620624 Jag skulle lämna en del av björken för att motverka att tallen får för blöt om fötterna.

Användarvisningsbild

Re: Ta väck nästan alla björk

svampbob  
#620627
plax skrev:Jag skulle lämna en del av björken för att motverka att tallen får för blöt om fötterna.


Jag har lite svårt att tro på den teorin att björkar håller ned vattennivån. Om man går i en tät skog så är det aldrig riktigt torrt i backen oavsett hur många träd som står där och suger vatten. Gör du en slutavverkning där och sedan när du går där och planterar något år senare så är det mycket torrare i backen än vad det var då det var skogbeklätt. Jag tror att det är främst sol och vind som driver ut fukten ur marken.

Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

bgl  
#620630 Mitt bestånd var lite äldre, grövre men framför allt hade björkkronorna brett ut sig mer.
Bedömdes att fällning av all björk skulle vålla för svåra skador. Vi valde i stället att ställa kvar ca 500 björkar + några tallar och ta bort all gran. (Blev fin kubb). Sen fixade blåsten sin egen lösning, 3 år i rad blåste ca 50 björkar/har ner och fjärde året var tålamodet slut: slutavverkning!
@busholles råd tror jag mest på.

Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620633 Mmm, lutar åt att ta ned den mesta björken. Sparar lite där det går, är inte riktigt tall tillräckligt i beståndet för att ta precis all björk, känns det som.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

alias  
#620635
Mangan skrev:Jag har en gammal betesmark som är lite blöt. Det står ett bestånd av 40/40 tall och björk där nu, 20% gran har jag gallrat ut tidigare. T24, 70 år, 21m, gy 27.

Tänkte först gallra lite i björken (ca hälften?), men det kanske är dags att ta ner nästan allt av den?


Kollar man i gallringsmallarna så bor du inte sänka grundytan lägre än till ca 22-23 m2/ha. Det ger ett uttag på ca 15- 20 % eller ca 30-35 m3fub/ha.

Det skulle ju rimma rätt väl med din initiala tanke om att plocka ut ca 50 % av björkarna.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

isteskog  
#620646
Mangan skrev:Mmm, lutar åt att ta ned den mesta björken. Sparar lite där det går, är inte riktigt tall tillräckligt i beståndet för att ta precis all björk, känns det som.

Låter vettigt! Såg inte ut att vara någon bra kvalitet på varken björken eller tallen.

Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620648 Mörrumsbjörk och Värötall. :) Granarna brukar bli fina här dock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

Aleck  
#620656 Om det går att ställa ut en timmerställning av tallen utan att den faller i backen går det i princip att hålla en omloppstid löv till under tallarna innan dessa är grova och fina för avverkning.
jag hade nog föreslagit det i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Ta väck nästan alla björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620659 Hur menar du med en omloppstid löv till?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta väck nästan alla björk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620709
svampbob skrev:
plax skrev:Jag skulle lämna en del av björken för att motverka att tallen får för blöt om fötterna.


Jag har lite svårt att tro på den teorin att björkar håller ned vattennivån. Om man går i en tät skog så är det aldrig riktigt torrt i backen oavsett hur många träd som står där och suger vatten. Gör du en slutavverkning där och sedan när du går där och planterar något år senare så är det mycket torrare i backen än vad det var då det var skogbeklätt. Jag tror att det är främst sol och vind som driver ut fukten ur marken.


Både gallring och slutavverkning höjer grundvattennivån, har för mig att gallring höjer med ca 5cm, har man då nära till grundvattnet innan så är det bra om man har fungerande diken så att det inte blir för blött efter åtgärd. Man brukar ju ibland gräva skyddsdiken efter avverkning just pga höjningen av vattennivån, men mycket hänger ju på hur nära marknivån grundvattnet är.

Men jag skulle nog ha huggit bort all björk i det här fallet, där det finns tillräckligt med tallar för ett vettigt bestånd efter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).