Skogsröjning

Röjning av lövhage

13 inlägg 4317 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning av lövhage

Vonoben  
#620479
1579694763_c4ada866-5d45-4ec6-853f-9850f54f4b88.jpeg


Håller på att röja vad som ska bli en lövhage på sikt. De gammla frötallarna är vackra och får stå kvar. Mest rönn och Björk i beståndet. Går jag på för hårt? Siktar på 2-3m mellan stammarna.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning av lövhage

Vonoben  
#620480 Ursäkta att alla bilder är på fel ledd..

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning av lövhage

Aleck  
#620498 Det som kommer hända när du ställer ut stammarna så glest är att stubbskott och nytt triviallövsly kommer växa runt om det inte röjs på nytt igen, eller börjar betas hårt. De flesta utställda björkarna lär klara sig så länge de slipper tung blötsnö tills de stabiliserat sig om ett par år.
Antagligen kommer det i alla fall krävas fler ingrepp för att skapa lövhagen.

Användarvisningsbild

Re: Röjning av lövhage

JensSkoog  
#620579 Du går absolut inte på för hårdt, men frågan är om mycket av det du lämnar
kan överleva en vinter (den kommer nog) med vind och blötsnö??

Senn kan ju betesdjur stella det till om träden som lämnas inte har fått lite växt på sig, så du får rekna med röjsåg och Strand Total några år, minst en gång om sommaren innan du släpper djur där.

Men, det finns ju få saker så vackra som en väl sköttat lövhage :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjning av lövhage

Vonoben  
#620587 Tack för svaren. Då kör jag färdigt resten med samma täthet och hoppas vi slipper snö. Att det blir fler vändor med röjsågen har jag nästan väntat mig. Har testat grannens strand klinga och är såld!. Djur kommer nog ändå inte kunna gå där något år med tanke på det katastrofala plockepinn mina insatser resulterar i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning av lövhage

anersimyra  
#620593
1579759283_4d18679c-f608-4da9-b89a-9845bcad01c6.jpeg
1579759283_cf3e71cf-e8ff-44ba-9b23-ff6baf6af8e4.jpeg
. Det här området på runt 1/3 ha var för tre år sedan en ogenomtränglig vägg av asp och gran. Här betas inte mer än att bävern är framme och skördar någon asp då och då. Turligt nog blev aspuppslaget såpass lite att det behövde röjas på delar av ytan först i somras. Räknar man med uppslag är det dock en stor fördel att lämna höga röjstubbar så det nya bryter fram i mindre mängd ovanför de gamla röjresterna.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjning av lövhage

goodman  
#620596 Hur höga röjstubbar bör man lämna för att minska aspuppslaget? Jag har ett par små områden som jag vill göra lövdungar av, men där det är en del asp, både klen och grövre, som behöver glesas ur. Vill försöka undvika de tusentals aspskott som brukar slå upp efter fällning av asp.

Användarvisningsbild

Re: Röjning av lövhage

JensSkoog  
#620601 Lämna dom 50-60 cm, men du får rekna med uppslag.
Bara tid (40-50 år :d ) och slyröjning eller betesdjur kvittrar problemet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjning av lövhage

Vonoben  
#620698 Vilken vacker hage, och vilka färger! Ja tittar man på allt som röjts o närområdet så blir det ju tydligt att betesdjur är det enda rationella för att hålla det öppet på sikt. Att försöka göra det maskinellt blir aldrig lika bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning av lövhage

JensSkoog  
#620773 Enligt en geolog jag lyssnade till en gång, har landskapet ändrat sig ganska mycket dom sensta 1500 år, och isär när det angår öppet vatten. Smådammar har vuxit igen, och blivit myr, och bäckar har vuxit igen och gjort att marken omkring har blivit fuktigare. Det är naturligt, och betning med djur som har trampat sönder bäckarna har gjort processen snabbare. Om jag ansvarade för en beteshage idag, skulle jag sökt att hitta spår efter genvuxna bäckar och uppmuntrat vatnet genom att öppna dom igen. Ska inte mycket till där terrängen lutar lite innan vattnet samlar sig och ränner där det är naturligt. Jag tänker absolut inte på dikning, som ju är fy fy nu idag :mrgreen: , men bara på att man kan hjälpa vattensjuk mark lite genom att "trampa" upp naturliga "vattenvägar" där dom nån gång fantes.

Senn är det som "Vonoben" säger inte möjligt att ta tillbaka det kulturlandskapet som fanns då det fanns betesdjur utan just betesdjur. Man kan gå med röjsåg eller köra med betesputs, men plant och djurliv blir inte det samma som när djuren skötte landskapet, så när man på vestkusten av Norge kämpar på för att öppna det gamla kulturlandskapet genom offerter och mänskligt jobb, så blir det en kamp som man förlorar om man inte ska bränna av stora summar genom alla år :((

Avatar Fallback

Re: Röjning av lövhage

Avslutat-02  
#620778 Minskar aspskotten så mycket bara för att stubbarna blir högre? De är väl främst rotskott från asp som sprutar upp ur jorden...

Däremot björk och sälg, al m.fl är duktiga på att skicka upp stubbskott......

Användarvisningsbild

Re: Röjning av lövhage

Vonoben  
#625122
1581775847_705aaba5-bda1-4da8-9794-d62c95b466b1.jpeg
1581775848_2890b962-506d-4b60-bf12-e738ee1d2ce2.jpeg
1581775848_2890b962-506d-4b60-bf12-e738ee1d2ce2.jpeg
Det går framåt! Inte många kvm kvar nu. Mycket betad rönn som får vara kvar samt alla små fejade björkar. Hoppas att det ska duga för att sysselsätta de lokala vandalerna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning av lövhage

Vonoben  
#625123
1581776047_image.jpg
Och en nyponbuske jag hoppas ska få ny fart!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).