Skogsnyheter

Metsä erbjuder naturskog till skogsägare för FSC-uppfyllnad

4 inlägg 1994 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Metsä erbjuder naturskog till skogsägare för FSC-uppfyllnad

Fredrik Reuter  
#620450 Finska skogsägarföreningen Metsä erbjuder nu medlemmar att köpa andelar i naturskog för att skogsägarna ska kunna uppfylla FSC-kraven om 5% avsatt skogsmarksareal. Erbjudandet görs tillsammans med skogsfonden Dasos som investerar i bland annat naturskogar i Finland.

Dasos köper skogsmark som håller stora naturvärden och i samarbete med Metsä införlivas dessa skogar i Metsäs gruppcertifikat inom FSC.

Tjänsten erbjuds enbart till medlemmar i Metsä som inte själva har minst 5% skogsareal med särskilda naturvärden.

Flera skogsägare som är intresserade av FSC har upplevt att det är orättvist, att man ska skydda skog även om den inte har särskilda naturvärden. Vi tror att vår nya tjänst ska erbjuda en lösning på det här problemet och öka den FSC-certifierade skogsarealen i Finland, berättar Metsä Groups skogsdirektör Juha Mäntylä.


Affärsmodellen verkar bygga på att Dasos genom investerare köper skog med höga naturvärden och tar en avgift till Metsä för detta. Skogsägare kan sedan köpa andelar i naturskogen så de uppfyller FSC-kraven och kan sedan frigöra produktiv skogsmark till skogsbruk.

Idag har Metsä 170.000 hektar skog som omfattas av gruppcertifikatet. Förutom kravet ovan om att skogsägarens egna skog måste avsättas först (om det finns någon) så är ytterligare ett krav att den naturskog som skogsägaren köper för att uppfylla kraven i FSC ligger i "samma del av Finland" som skogsägarens skog finns i.

Här kan du läsa mer: https://news.cision.com/se/metsa-forest ... s,c3014083




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Metsä erbjuder naturskog till skogsägare för FSC-uppfyll

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620453 Konstiga krångelmanövrar för att gå runt krångliga regler som kan ändras över en natt. 2000-talet i ett nötskal. Nej slopa allt vad certifiering heter och inför en tydlig skogsvårdslag.

Användarvisningsbild

Re: Metsä erbjuder naturskog till skogsägare för FSC-uppfyll

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620521 Certifiering är helt frivilligt och inget tvång! Dagens merbetalning för certifierat virke är endast några få procent av det totala virkesvärdet vid väg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Metsä erbjuder naturskog till skogsägare för FSC-uppfyll

Vardon  
#620538 Jag får ändå säga att jag spontant gillade iden. Det ger ju mark man inte kan avverka ett värde. Certifiering är ju ett av få verktyg kunder har om man är beredd att betala mer om man vill styra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).