Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mekaniskt lås på ramstyrning?

20 inlägg 8848 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mekaniskt lås på ramstyrning?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620477 Har alla vagnar detta? Om man kör på allmän väg förstår jag men om man bara kör i skogen o på enskild väg, behövs det då?
Magnus M



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Bert1  
#620500 På äldre tror jag aldrig jag har sett iallafall. Min Moheda från 2012 sitter det på

Avatar Fallback

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620513 Jag också mekaniskt lås/spärr på min vagn men använder inte detta alls i skogen.
Kör så korta sträckor på väg så det blir inte använt då heller.

Men, det är inte dumt att använda det.

Har gjort några erfarenheter tidigare.
Nyligen körde jag med traktorn och vagn där det var trångt mellan träden och vagnen hade svängt ut och tog i trädet.
Tvärstopp!
För många år sedan körde jag med min gamla traktorgrävare längs landsvägen. Lite inre läckage här och där gjorde att gräv aggregatet svängde helt ut i mötande körfält efter en stunds körning. Fick ju en chock när jag märkte det.
Fullständigt livsfarligt!

Preskiberat nu hoppas jag men vill ändå dela med mig av erfarenheten.

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Granstorp  
#620514 Undra om inte största anledningen till mekanisk låsning är att man ska kunna dra kärran på ett säkert sätt även om man får ett totalt haveri på hydraulslangar/cylindrar?

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620531 Jag har det på min Patruuna 8+ men det är tyvärr en sprint som man måste ut ur hytten för att lägga i
och det har inte hänt än att jag gjort det.
Men jag har funderat på vad som kan hända om man slår till spaken av olyckshändelse när man brakar fram
på fulla varv i 40kmh och fullt lass som trycker på.

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Vardon  
#620533 Har som slurfi använder det för att syfta att få det så rakt som möjligt vid körning på väg, det sliter väl däck om det är snett

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620536 Använder sprint vid vägkörning med lass av ovannämnda skäl :-b annars sitter sprinten i häfför avsedd hållare

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620552
Vardon skrev:Har som slurfi använder det för att syfta att få det så rakt som möjligt vid körning på väg, det sliter väl däck om det är snett

Hur kan det slita däck?

Avatar Fallback

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620554 Finns faktiskt ett sprinthål med tillhörande röd/orange sprint även på min gamla mohedavagn från tidigt 90tal, har nog bara använt den när fästet till svängcylindern brast...

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Vardon  
#620558
Slurfi skrev:
Vardon skrev:Har som slurfi använder det för att syfta att få det så rakt som möjligt vid körning på väg, det sliter väl däck om det är snett

Hur kan det slita däck?


Om du har styrningen bort från rakläget lär det väl träta mer i boggien trodde jag

Avatar Fallback

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Sagabo  
#620565 På min 10 tons Patu vagn från -94 sitter ingen mekanisk spärr. Den har dubbla svängcylindrar som är kopplad med en slanbrottsventil. Kanske därför som det inte finns nån spärr 🤔

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

rokon  
#620569
Magnus M skrev:Har alla vagnar detta? Om man kör på allmän väg förstår jag men om man bara kör i skogen o på enskild väg, behövs det då?
Magnus M

Jag fick höra av KTS maskiner där jag köpte min vagn att det inte är lagkrav i Sverige men i en del andra länder,
Jag har hål för sprint men har ingen sprint och använder följaktligen inte det.
Men jag har monterat en vippbrytare och som jag måste ha i ett visst läge för att få olja till ramstyrningen som regleras med en spak, har disciplin med att vippbrytaren är i stängt läge vid vägtransport.
Endast 6 bilar ca per dygn som passerar, så jag är ju knappt ute i vad man kan kalla trafik.

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620574 På vagnen jag brukar använda finns det någon form av lås, vet dock inte hur det är tänkt att funka, jag har alltså aldrig använt detta lås.
Vagnen är en Moheda från runt 84.

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620583
Vardon skrev:
Slurfi skrev:
Vardon skrev:Har som slurfi använder det för att syfta att få det så rakt som möjligt vid körning på väg, det sliter väl däck om det är snett

Hur kan det slita däck?


Om du har styrningen bort från rakläget lär det väl träta mer i boggien trodde jag

Jag har fattat det så att då går vagnen bara lite till sidan men hjulen snurrar ju helt parallellt.

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620586 Många bra svar🙂 det tackar vi för.
Jag har ju precis byggt ramstyrning på min kärra men inte haft en tanke på nåt lås.
Surfade runt bland data på vagnar o letade uppgifter om styrutslag när jag såg att det var beskrivet om lås.
Känns ju som att man borde ha nåt.

Risken att man glömmer "låsa upp" är ju dock uppenbar så jag tänker mig ett par öron o ett stag mellan som får gå sönder om man skulle råka köra kolven med staget i. Bättre att räta ett stag än att behöva laga kolvfästet.
Jag har bara en kolv så detta skulle kunna få plats på andra sidan.

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).