Traktorer och processorer

Fångsthakar, A-ram

29 inlägg 6853 visningar 54 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

stegmaster  
#620106 Jag har ochså bara 2 dubbeltverkande uttag på lill valmet (665) orginalt som går med schaktblad nu på vintaren, så satte dit bara en 6/2 ventil, så man får 3 uttag.( 1 hydrauliska toppstången, 1 til sväng av bom, 1 til sväng av blad.)
Det fina med just A-ram er att det er snus enkelt att koppla, mycket smidagere enn vilken frontlastar fäste som helst, typ SMS, Euro, ålö3.
Bara man får toppen av traktordelen inn i A en på redskapen, så ramlar ju redskapet på när man tiltar inn, så derfor har jag A-ram på frontlaster ochså var det er svårt att se hva man gör, men med A-ram er det inget problem.
Nu har jeg even kamera på lastaren, så det underletter ju givetvis, men A-ram alla dager i veckan både fram och bak er mitt tips. 8)

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620238
Bert1 skrev:
Slurfi skrev:A-ram är intressant, dock kräver den hydraulisk toppstång och jag har bara två dbv uttag i dagsläget, som är upptagna.

Sett dom som ordnat ett tredje uttag antingen med två trevägskranar eller en 6/2ventil

Jo, eller så kanske det går att få tag i original 3e dbv uttaget. Jag hade det på förra New Holland
och hade gärna haft det även på denna men så blev det ej.
Kanske nån här som har sett pris på en original dbv att montera på?

Avatar Fallback

Re: Fångsthakar, A-ram

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620283 Fånghakar är bra, framför allt för tunga redskap. Är man noga när man backar intill, går ut och kopplar tryckstången så behöver man ofta bara lyfta för att det ska vara färdigt att åka. I vårbruket och slåttern byts det en hel del och det är mycket vanligt att redskap har samma bredd mellan sprintarna. För min del byter jag mellan kultivator, harv och vält utan att ändra stabiliseringsstagen. Slåttermaskinen och strängläggaren stämmer också i bredd så även de bytena går lätt.

Användarvisningsbild

Re: Fångsthakar, A-ram

molnia  
#620348 Tittade på lyftarmarna igen ikväll. Det jag minns från volvo 650 var att man hade en kula att dra i för att släppa spärren. Jag har dragit i bygeln på vänster sida som är kvar. Höger är borta och jag tycker det är svetsat där jag har fingret i filmklippet. Funderar på om man ska behöva kapa bort ett plattjärn på undersidan för att kunna öppna det nu när det inte finns något att dra i.


   TS
Avatar Fallback

Re: Fångsthakar, A-ram

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620351 Men den som har ringen kvar, ska inte plattan den kommer igenom vara fastskruvad med 2 M6or?
Annars borde de gå att bända upp alltihop så de går att rengöra allt ordentligt

Användarvisningsbild

Re: Fångsthakar, A-ram

molnia  
#620363 Jo det är förmodligen så att det ska vara bultar i de hålen men även om jag drar i ringen med ett rör för hävstång så är allt stumt.
Borde det inte finnas en reperationsats för de delarna innuti? Har sökt hos oie men inte hittat nåt. Har någon inlogg på lantmännen maskin o kan kolla i reservdelskatalog?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fångsthakar, A-ram

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620367 De har jag men lite sent för mej ikväll.
Har du ett kundnr hos lantmännen kan du ordna en inloggning själv.

Låter som de behövs massor av rostlösare 😉

Avatar Fallback

Re: Fångsthakar, A-ram

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620368 Ringen att dra i är väl öppen mitt i pinnen så att de går att bända bort, sen borde plattan gå att bända bort

Användarvisningsbild

Re: Fångsthakar, A-ram

Bert1  
#620381 Vill minnas repsatsen innehåller komplett kit
Tror inte det går som gnisten menar för där ringen sitter är pinnen grövre för innanför plattan sitter en fjäder
Får du bort hela teleskopdelen om du slår ut axeln i framkant tro?

Avatar Fallback

Re: Fångsthakar, A-ram

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659245 Skulle föredra A-ram, tycker fångstarmar är ett jäkla rackel.

Avatar Fallback

Re: Fångsthakar, A-ram

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659246
molnia skrev:Jo det är förmodligen så att det ska vara bultar i de hålen men även om jag drar i ringen med ett rör för hävstång så är allt stumt.
Borde det inte finnas en reperationsats för de delarna innuti? Har sökt hos oie men inte hittat nåt. Har någon inlogg på lantmännen maskin o kan kolla i reservdelskatalog?

Sätt fast på min 655 med, men med rostolja och krypolja så gick det att få isär, gjorde bara rent och satte i hop med mycket fett.

Användarvisningsbild

Re: Fångsthakar, A-ram

molnia  
#659334 Någon som har en sprängskiss på låsningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fångsthakar, A-ram

Bert1  
#659353 Är bara en metallklump som sitter under plattan som är fäst med två m6 i armen och den skall bara dras rakt ut

Användarvisningsbild

Re: Fångsthakar, A-ram

Fredi  
#659373
1596376280_img_20200802_164811.jpg
Här bild på 6400 lyftarm, finns ej på nätet katalog till 05 serien.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).