Gallring

Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

45 inlägg 19303 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

LillFeke  
#620030 Jo precis, och jag har 200ha. Vilket alltså ger 8ha. Eller förstår jag fortfarande inte? :-ss

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Camaro1969  
#620036 enligt mitt resonemang stämmer det =)

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Avslutat-02  
#620042 Allt handlar om när, var, hur....

När röjs skogen/när röjer jag.

Var börjar jag röja/var har jag röjt.

Hur ska jag röja/hur mycket...

Plantröjning behövs i barrbestånd.
Slyröjning kan behöva göras många gånger.

Första röjning kanske vid 7-9 års ålder.
Andra röjning kanske vid 15-18 år.

Underväxtröjning kanske vid 25 -35 år.
Näst underröjning vid 45-60 år.

Så det blir mycket röjning i skogen....

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

T-Grön  
#620176 Låter riktigt Vinterrojarn.

Ska iväg, kanske i morgon och tiltta på ett bestånd som den för tio år sedan nye ägaren skulle plantera och på vissa partier röja.
Det skulle ske till våren... å sen, åsså, ja ni förstår.
En hel del frösådd från omkringliggande skog finns bitvis. Resten är sly av al.
Nu vill han ha allt utom gran/tall nerröjt, och sedan stödplanterat.
Ja ja, får se om det går att göra något vettigt.
Ser framför mig, plantera med hacka i nyröjt bestånd. Med sly kors å tvärs. Huvva!
Slyn har ju ett färdigetablerat rotsystem och lär ju skjuta fart som rackarn så fort solen tar vid i vår. Planeten lär få det svårt.

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Avslutat-02  
#620177 Reda ut det där lät lika enkelt som att få en ko att fisa rosa moln.... :d

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

T-Grön  
#620209 Jo känns lite så faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Avslutat-02  
#620212 Ja det finns folk till allt....

Ska ta lite bilder på kommande jobb...så får ni se vad en kund tror kommer kosta ca 1500 kr per ha....

Tror snarare på runt 7500 kr per ha...

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

T-Grön  
#620230 Ja frågan är vad man skulle göra själv, om man tex ärvde ett sånt bestånd. Bränna?
Skulle bara vilja börja om helt.

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

Avslutat-02  
#620233 Finns det bara gott om plantor, både planterade och självföryngrade så det blir ett bestånd så skulle jag röja fram ett bestånd och antingen ta ved eller gallra....

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

alias  
#620235
T-Grön skrev:Ja frågan är vad man skulle göra själv, om man tex ärvde ett sånt bestånd. Bränna?
Skulle bara vilja börja om helt.


Känns som att det bör bero på hur stora ytor (samt deras arrondering) som är vettigt föryngrade i förhållade till de områden som inte har någon föryngring att bygga vidare på.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623668 Satsa på röjning o vedhuggning,gallring slutavverkning lejer du bort,går att få bra premie ut över prislistan vilket är svårt när du hugger själv, röjning betalar sig bra att göra själv

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

LillFeke  
#648054 Nu har första vintern gått! Och på grund av min oförmåga att betacka mig alla jobberbjudanden som tydligen börjar regna över en bara för man har bestämt sig att vara ledig hela vintern, så blev det inte alls liks mycket gjort i skogen som jag tänkte mig. Men jaja, det är väl bara bita ihop, analysera och komma igen antar jag!

Men sett som läroår så har säsongen varit bra. Jag har skrapat ihop runt 25kubik ved och 15-20 kubik barr. Jag har huggit upp två tomter, rensat efter bävern i en vik och gallrat (alldeles för lite av det sistnämnda). Något jag lärt mig är att varken skotern eller fyrhjulingen uppfyller mina mål vad gäller framkörning. Så nästa säsong tänker jag nog använda traktorn och wirespel eller prova hitta någon mindre skotare, tips mottages tacksamt!

Jag förstår er som avråder från att gallra och slutavverka själv, men eftersom jag har en så stark önskan om att förvalta skogen själv tänker jag baske mig ge detta några år till, och med lite omprioriteringar, alltså träning på att säga nej, hoppas jag att det ska funka lite bättre. Nä nu blir det att se om röjselen fortfarande passar! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

sveakatten  
#648287 Jag har huggit 2 vintrar nu, själva huggningen är ju för det mesta inga problem med, det är som du säger framkörningen som tar tid med små maskiner.
Jag har en band maskin och kör med, så det blir knappast några spår i skogen, men tar ju inte så mycket åt gången, men mycket smidigare än traktor och vagn.
Roligt att det är någon mer som vill hugga själv.

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

LillFeke  
#648442 Intressant @Sveakatten !
Vad är det för maskin, lite mer bestämt, som du använder dig av? Man har ju sett tusentals olika lösningar både här på forumet och på youtube, som verkar intressanta. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur hade ni gjort? Vill hugga själv

sveakatten  
#648469 Det är en Iller som jag bygger om med ojämna mellanrum.
Men en liten maskin med boggi på både maskin och vagn tycker jag verkar bäst, som Alstor fast den är ju alldeles för dyr( för mig) och kanske i minsta laget .

Så här ser den ut nu, går faktiskt riktigt bra när mina svetsar håller.
Har bara huggit fröträd och börja prova på blädning, så det blir ju endast grovt virke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).