Motorsåg och handhållet

Nytt svärd till 535 ixp

4 inlägg 1351 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt svärd till 535 ixp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620122 Min 535 ixp levererades med 3/8" lp kedja H38 och 12" svärd med spetsig nos. Saknar möjlighet till instick, samt att jag gärna använder svärdsspetsen vid kap etc, vilket går dåligt med det jag har på.

Några förslag på vad jag skall testa härnäst? Finns det något med 3/8" som skulle funka, eller måste jag byta drev?

Var väldigt nyfiken på Archers grejer, för att se om de håller. Deras 3/8" paket med svärd och kedja de har på Verktygsboden verkar vara för Stihl? Antar att de inte passar på min såg då?

https://verktygsboden.se/klingor-trimme ... d-s1%2F209



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till 535 ixp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620125 Det 1.1 mm 3/8" svärd som medföljer arboristversionen (T535iXP) har större noshjul och är därför inte lika hopplös vid instick.

Annars kan du testa 0.325-mini, även om du då får kosta på dig ett nytt ringdrev och en ny kedja (X-cut SP21G).
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 20 jan 2020, 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till 535 ixp

576xp  
#620128 Sätt på en S93G kedja, passar rakt av och är en mycket bättre kedja.
Eller byt till SP21G, den kedjan skär snabbare och mjukare och är grym på instick. Tänk på att du måste byta drivhjul och svärd till 0,325 då.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till 535 ixp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620131
576xp skrev:Sätt på en S93G kedja, passar rakt av och är en mycket bättre kedja.
Eller byt till SP21G, den kedjan skär snabbare och mjukare och är grym på instick. Tänk på att du måste byta drivhjul och svärd till 0,325 då.

Nja, ska du ha en S93G-kedja till en 535 iXP, så fordras även ett nytt svärd, då H38 är 1.1 mm i drivlänksbredd.

SP21G är ju annars gjord för 535 ipx. Och ja, det är en 0.325-mini, som inte ska förväxlas med den vanliga 0.325-varianten (avsedd för våra vanliga 50-kubikare).
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).