Motorsåg och handhållet

Kedja Stihl och Husqvarna

25 inlägg 7212 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedja Stihl och Husqvarna

swdmange  
#620035 Hejsan! Kanske kan någon i detta forumet hjälpa mig? Vi har alltid använt Husqvarna i vårt skogsbruk men förra året skaffade vi en Stihl 261c. Den är utrustad med 14” svärd och 3/8 delning. Vårt problem är att vi helst skulle vilja ha 1,3mm 13” svärd och .325 delning så att vi kan använda samma grejer som på våra Husqvarna. Finns det någon på detta forum som vet om det finns en lösning på vårt problem och var jag isåfall kan köpa delarna som krävs?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

Fredrik Reuter  
#620041 Hej,

Stihl och Husqvarna har olika svärdslängder idag där Stihl kör med 14" och 16" och Husqvarna med 13" och 15". Svärdsinfästningarna är olika givetvis.

Stihl kommer med en ny serie svärd och kedjor nu 2020 som de kallar Light04 och denna uppsättning är 1,3 mm och .325 delning.

Tittar man på Husqvarnas X-cut 13" jämte Stihls Light04 14" och kedjorna så har X-cut 64 drivlänkar och Light04 60 drivlänkar. Notera att svärdsinfästningarna skiljer markant och Husqvarna har fler länkar trots kortare svärd. Om det går att tvinga på antingen en X-cut på 14" Stihlsvärd eller en PRO-kedja (som kedjan heter till light04) på ett X-cut 13" svärd låter jag vara osagt, men där finns nog din enda möjlighet i så fall.

Hur detta rimmar med ev CE-märkning och produktansvar låter jag vara osagt, det kan vara så att tillverkarna friskriver sig och endast tillåter att deras egna kedjor används med deras egna svärd, som ett system så att säga.

Avatar Fallback

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620043 Antar att det är .325 och 56 länk i båda fallen. Oavsett om Stihl kallar sitt svärd 14" medans Husqvarnas heter 13". Ska precis åka till Stihlhandlaren så jag kan kolla.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

Fredrik Reuter  
#620046 Jag skrev fel ovan. X-cut har 64 drivlänkar till 15" svärd.

Bilden nedan visar Stihls kedja för 14". Den har 60 länkar.

Avatar Fallback

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

Ferguson system  
#620049 Du må bytte drivhjul/ringdrev på saga for å kunne bruke .325" deling.
I tillegg må du ha nytt sverd med .325" deling. Stihl 261, har sverdfeste med nr. 3003.

Avatar Fallback

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620055 Mysko, för nog passar en vanlig .325 56 länk på Stihl 241 med det svärd som Stihl kallar 14". Stihl orginalsvärd fanns inte i 1,3 bredd men det skulle komma som Fredrik skriver. Tänker också gå över till 1,3 för att kunna köra X-cut. Det konkurslager jag köpte med HVA 1,5 .325 56 länk kedjor för 10 år sen börjar ta slut.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620066 Det finns andra tillverkare på svärd med olika lösningar. Man kan beställa svärd från många andra aktörer än sågtillverkaren.

Avatar Fallback

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620070 Oregon kanske har något? Finns det fler svärdstillverkare om man bortser från kinasmäck?

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620073 De flesta har tillverkning i kina, även sågtillverkarna.
Det finns många som vi återförsäljare kan beställa hos förutom sågtillverkare och oregon.
För privat personer finns det ju några ställen som Skogma tillbehörs sidor på internet etc.
Kruxet är o veta vad som är vettigt och inte.
Rätt mycket testande bitvis o få fram bra produkter att erbjuda kunder.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

anersimyra  
#620077 Hör med skogsverktyg Sven junghans eller gårab så får du rätt prylar på en gång.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

anersimyra  
#620078 https://www.skogsverktyg.se/hem/ Skogsverktyg har tagit fram en serie Tsumura svärd till både HVA och sthil.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620100 Finns rätt mycket när man söker på Guurgel...

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

JensSkoog  
#620120
swdmange skrev:Hejsan! Kanske kan någon i detta forumet hjälpa mig? Vi har alltid använt Husqvarna i vårt skogsbruk men förra året skaffade vi en Stihl 261c. Den är utrustad med 14” svärd och 3/8 delning. Vårt problem är att vi helst skulle vilja ha 1,3mm 13” svärd och .325 delning så att vi kan använda samma grejer som på våra Husqvarna. Finns det någon på detta forum som vet om det finns en lösning på vårt problem och var jag isåfall kan köpa delarna som krävs?

Var sågen ny?
Annars så är ju MS261 när den är ny utrustad med .325 kedja och svärd, och för mig har det bara varit att byta över till HVA X-cut och Oregon svärd, 1,3mm, 13" .325. Den kombon är jättebra :-bd

Avatar Fallback

Re: Kedja Stihl och Husqvarna

swdmange  
#620255 Hej igen, som några av er skrivit så är det 0.325 delning på Stihlen, fel av mig alltså! Problemet som återstår är att hitta ett svärd som passar med Husqvarnas 56-länkade pixel-kedjor, 1,3mm. Jag kan endast hitta svärd för 1,5mm kedjor. Vill helst hålla mig till 1,3mm då vi har ett litet lager med svärd och kedjor till Husqvarnan och då kan vi även använda samma filmallar osv. Är det någon som vet mer så är jag tacksam för svar!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).