Traktorer och processorer

Fångsthakar, A-ram

29 inlägg 6851 visningar 54 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fångsthakar

molnia  
#619978 Letat men inte hittat någon film på fångsthakar på lyftarmarna. Har någon sett en film? , vill övertyga far om fördelarna..



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619989
molnia skrev:Letat men inte hittat någon film på fångsthakar på lyftarmarna. Har någon sett en film? , vill övertyga far om fördelarna..

Ska försöka leta film.
Behöver han övertygas så nämn att jag har efter lite övning vant mig helt och hållet till fångsthakar/elefantöron
och vill inte vara utan dessa.
På lättare redskap kan man köra på i gammal stil och baxa redskapet manuellt på plats, bara lämna kulorna i armarna.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619996


Där ser man hur elegant det kan gå till med fångsthakar

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

stegmaster  
#619998
molnia skrev:Letat men inte hittat någon film på fångsthakar på lyftarmarna. Har någon sett en film? , vill övertyga far om fördelarna..

Nja, det er inte mycket til fördelar om du frågar mig.
Givetvis något bättre en vanliga bultar, men inte mycket.
Du får ju ut och koppla toppstången, och even justera bredden på lyftarmerna då redskapen ofta har olik bredd mellan bulterna.
Dessutan ganska krångligt att hitta rett, spesielt om redskap eller traktor står lite snett.
Gå förr en riktig snabbkoppling direkt, typ A-ram. Det er 100 gånger bättre/enklare att koppla med.
Koster givetvis något mer, men har man endast 1 traktor och mange redskap er det suverent.
Köper du til en frontlaster/frontlyft del kan du ha alla redskap både framme eller bak.
(Drygt 2000kr för traktordelen bak och 1000kr pr, redskapdel för svetsning.)

Hittade samme film som Slurfi, så tog bort den.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

källshult  
#620002 A ram är mycket smidigare att koppla till .

Användarvisningsbild

Fångsthakar, A-ram

JohannesG  
#620014 För redskap som står plant och där man kan ställa dragarmarna på rätt bredd är fångsthakar väldigt smidigt. Avställningen är även väldigt enkel, bara att låsa upp krokarna och sänka ner.

Men står det lite snett eller ojämnt fungerar fasta men utdragbara öglor nära på bättre. Med krokarna gäller det att komma rätt. Har man utdragbara armar kan man sätta i båda även att det står fel och sedan backa eller lyfta för att de ska åka ihop till rätt läge.

Vet att denna diskussionen varit uppe förut och har ett vagt minne av att utskjutet på molnias dragarmar hade kärvat fast. Om så fortfarande är fallet tycker jag du ska få dessa att fungera först och prova hur du tycker det är innan du eventuellt går på projektet att byta till fångsthakar.


Har inte provat A-ram, men bara de är tillräckligt kraftigt byggda så fungerar det helt säkert suveränt bra. Vi har en adapter till lastarfäste i trepunkten. Växlar mellan stengrep/balspjut och skopa, oerhört smidigt. Dock inget som tillåter en PTO-axel.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620016 A-ram är intressant, dock kräver den hydraulisk toppstång och jag har bara två dbv uttag i dagsläget, som är upptagna.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

rokon  
#620017
Slurfi skrev:A-ram är intressant, dock kräver den hydraulisk toppstång och jag har bara två dbv uttag i dagsläget, som är upptagna.

Är det ett måste med hydraulisk toppstång eller är det ur bekvämlighetssynpunkt för att slippa gå ut och justera?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

adahlm  
#620023 Stora BM-fäste som standard på alla redskap skulle väl fungera?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Robertberg  
#620029 Vi har fångsthakar på MFen och teleskopiska lyftarmar på Valtran.

Jag hade gärna haft teleskopiska på MFen också då det enligt mig är enklare att använda.

Enda gången fångstarmar är enklare är om man ofta kopplar till och från samma redskap, eller där avståndet mellan kulorna är detsamma.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620037
rokon skrev:
Slurfi skrev:A-ram är intressant, dock kräver den hydraulisk toppstång och jag har bara två dbv uttag i dagsläget, som är upptagna.

Är det ett måste med hydraulisk toppstång eller är det ur bekvämlighetssynpunkt för att slippa gå ut och justera?

Det är nog ett måste som jag förstått det.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

molnia  
#620050 Tackar för länk med film o responsen. 👍

Jo det är riktigt att teleskopet har skärvat ihop på fars tracktor. Har inte blivit av att ta isär det. Satt fast när vi köpte den. Vi hade det på förra volvo 650. O visst hjälper ju det för att slippa böket att komma rätt med armarna.
Vi har inte så många redskap som är stora nog att ha till valmeten. Vägsladd, schakt/ snöblad, snöslunga, en adapter, 3p till sms. Och kanske snart en betesputs. Vi växlar sällan mellan 3p redskap. Utan blir ofta någon vagn mellan tillfällena 3p redskap används. Det utöver kostnaden talar lite mot en a-ram. I så fall skulle man kunna göra sms fäste på redskapet och använda adaptern vi har. Men funkar inte på snöslunga o ev betesputs.
Hoppa i o ur för sprintar stör mig inte så mkt, det är mer böket att komma rätt med armarna och redskapet..
Får kolla på att ta isär dem och smörja upp snart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Bert1  
#620061
Slurfi skrev:A-ram är intressant, dock kräver den hydraulisk toppstång och jag har bara två dbv uttag i dagsläget, som är upptagna.

Sett dom som ordnat ett tredje uttag antingen med två trevägskranar eller en 6/2ventil

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Bert1  
#620063 Är väl vid tunga maskiner det kan va smidigare med fånghakar men totalt sett tidsmässigt blir det nog ingen större skillnad
Sen kan det bli problem och koppla en del äldre redskap för där är inte plats på redskapet för själva kroken iom att den är grövre

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

molnia  
#620064 Jo precis, de mindre redskap som vi har efter mf 35:an är ju små nog att baxa lite på förhand men inte till den större traktorn.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).