Motorsåg och handhållet

Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

138 inlägg 21522 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#619937 Självklart är det svårt över en dator, ni blir tvungna att försöka dra en slutsats utifrån min upplevelse, den kanske inte stämmer med den egna upplevelsen av det ni föreslagit att jag ska testa. jag upplever gnistan på ett sätt, själva skulle ni kanske säga, den gnistan funkar inte. har man skruvat med flera hundra sågar får man en upplevelse när man drar i startsnöret och känner på motståndet som jag inte kan känna och ännu mindre förmedla i skriven text.

När jag testar med 5-56 runt insuget och vid cylinderfoten så kan det ju finnas platser jag inte kommer åt, där den fortfarande kan ta in tjuvluft.
jag griper efter halmstrån 🙂.

om kompressionen är för dålig, då blir den väl svårstartad, vad är det som gör den svårstartad? hur låg kompression är tillräckligt bra?
nu är vi tillbaka vid startsnöret igen, ni känner i snöret om det är rätt eller fel och jag frågar efter en siffra.
jag blir nog tvungen att skruva isär och titta, försöka skapa mig en uppfattning om skicket på kolvring och cylinder.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#619961 Du ser en hel del av hurdan den är inuti genom utblåset när ljuddämparen är avskruvad.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#619977 Jo jag vet att man kan se en del av skicket på cylindern den vägen, men det jag ser hjälper mig inte vidare. Sidan 4 i tråden har jag lagt upp en liten filmsnutt på kolven. Jag tror att det som ser ut som repor på kolven är en oljig hinna från bensinen. Jag får ingen riktigt klarhet i om sågen är skuren eller inte och om den då är bortom räddning. Jag måste få rent ytorna kanske känna efter repor med fingrarna eventuellt byta kolvring om jag kan få tag på någon, och se om det hjälper.
Jag har liksom nått vägs ände. Jag har skruvat isär förgasaren, rengjort, konstaterat att det finns flöde genom munstyckena, borrat ur den ena welchpluggen och gjort rent och ersatt med en ny plugg, jag har justerat vipparmen till ”nålen” och konstaterat att membranet kan öppna nålen och att den tätar. Jag har konstaterat att sågen får bränsle och att den har gnista, jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra.
Innan jag skickar sågen på tippen måste jag ju i alla fall konstatera om sen är bortom all räddning eller om det är jag som gör fel när jag testar olika saker.
Varje grej jag testar kan ge upphov till ett nytt fel, kanske är sågen mer trasig nu än innan jag började ”laga” den.
Jag vet inte riktigt vad som är nästa steg

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#619981 Detta kan låta hemskt...men efter att ha kollat en gång till på bilderna så bör du riva och byta kolv......

Synd att jag inte kollade en gång till....
Så hade vi sluppit allt letade......

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#620001 Man får hoppas att det bara är kolven så att det inte är cylindern också.
Går det att få tag på kolvar som passar? jag har inte sett någon som säljer när jag letat andra delar? De kolvar jag sett till andra sågar verkar kosta runt 1000kr
om man hittar, är det värt priset för att köpa och testa om det funkar?
risken finns ju att man ändå står med en såg som inte startar?
nupen kolv känns som ett ganska vanligt fel, då är ju risken om man hittar en donatorsåg att den också har nupen kolv. Om donatorsågen funkar, varför ta delar från den fungerade sågen för att reparera den trasiga.
helt klart måste sågen rivas sedan får jag ta ställning till alternativen om det finns några alternativ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#620004 Nja runt 500-700kr för en kolv..
Men det finns nog en hel del 535 att få tag på.... Har sett bara på blocket flera stycken.

Och om en sådan kostar 1200 kr då skulle jag köpa en sådan och skruva ihop denna med....eller ha denna som reserv....

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620072 I med en skvätt olja i tänstiftshålet, prova o starta. Det hjälper upp kompressionen tillfälligt.
Kolv kan se rätt jävlig ut o gå ändå om ring(arna) är tätt.
Kansle bara behövs ring?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#620130 Jag hällde i ca en liten kapsyl sådan från 2dl flaska med tvåtaktsolja och drog runt några varv utan tändstiftet i.
Så skruvade jag i stiftet herre jösses vilken kompression först trodde jag snöret hade fastnat. Kanske lite för mycket olja. Nu startade sågen ganska snabbt, men stiftet blir snabbt oljigt så den vill inte gå som den ska kanske får den för mycket soppa nu, kanske fick jag inte welschpluggen riktigt tät.

Helt klart är nog att kompen är för dålig. Planen blir nog nu att riva sågen och försöka avgöra om det räcker med kolvring eller om det krävs även en kolv och sedan försöka få tag på kolvring eller både kolv och ring. Förutsatt att inte cylindern är för dålig.
Det får nog bli ett långtidsprojekt, beroende på hur lyckosamt sökandet efter delar blir.
Kolvring fanns det någon alternativ ring till någon annan modell som kunde passa tyckte jag att jag läste någonstans här på forumet, minns ej var. Men kolven var det lite sämre med, var det så? Men det fanns några alternativa donatorsågar eller är det bara 535 kolv som passar?
Egentligen har jag inte bråttom så jag kan vänta tills det dyker upp en donator. Jag har inte något egentligt behov av en såg, det är som jag nämnt bara affektionsvärde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620168 Manska banka järnet mens det är hitt!
Riv ner sågen så vi får se lite mer vad det gäller. Av med kolvringen och sätt den i loppet på cylindern så ser du om den är sliten och hur mycket.
Lika bra o göra det nu, sen kan man vara död eller än värre få andra intressen.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#620332 Vinterrojarn har 100% rätt.
Det betyder inte att alla andra har haft fel.
Jag såg det inte själv när jag tittade i avgasutblåset, jag visste inte vad jag tittade efter.
Nu har jag rivit sågen och helt plötsligt blev allt uppenbart, när jag nu tittar på filmsnutten på sidan 4 ser jag felet. Jag hörde felet när sågen var igång, men jag förstod inte vad jag hörde, jag hade en misstanke det kan jag medge, men jag ville nog inte erkänna. Dessutom så var jag inte säker senaste gången jag hörde sågen gå som den skulle var nog på 80talet. Då var nog sågen ganska ny.


Nu är jag väldigt kluven. Å ena sidan är sågen skrot och det behövs en ny cylinder och en ny kolv kort sagt en donatorsåg, jag känner mig ganska uppgiven. Men samtidigt taggad, jag vill få igång sågen. Det kan ta lite tid, jag måste hitta en donator. Jag måste nog hålla det lite hemligt för frugan. ”Släng den där gamla sågen och köp en ny om du behöver en såg” var hennes reaktion redan innan jag visste hur allvarligt felet var. Hon har förstås rätt. Men för mig är det inte bara en såg, det är ett stycke barndomsminnen.

Nå väl några bilder för att beskriva ”eländet”.
$matches[2]


$matches[2]


Vi kör filmen en gång till, kanske är det någon i liknande situation som jag som tittar i avgasutblåset på sin såg men inte riktigt vet vad han eller hon ska titta efter.
Titta till höger i utblåset, när nederkanten av kolven blir synlig, så ska det inte se ut.



1579629630_fc88e9b8-5fe4-46b7-903c-0a1d7849bb55.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#620349 Nja slänga vet jag inte om jag håller med om.

Men byta kolv och känna och kolla på lagren,ja det måste du....

Mät kolven och hona cylindern.. så går det säkert att ordna.....

Jag har några lik, det kanske finns kolvar där....inget är över förens det är över...

Vi är några på forumet som inte ger oss i första taget...och har mycket delar liggandes.....

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#620360 Kolven ska väl vara 45mm på sågen?
Jag gissar att höjden, placering av kolvbulten och diametern på kolvbulten är A och O, om man ska försöka hitta en alternativ kolv.

Går det att hona? Jag läste något om att det var svårt att få bra då det var förkromad aluminium, är det att det är ett för tunt skikt som eventuellt är genomrepat som gör att resultatet ofta blir dåligt? Försöka kan man ju alltid, nyskick blir det aldrig, men bättre än nu går det väl få det.
Jag måste ju i alla fall plocka ur veven och göra rent för det lär finnas mycket delar, aluminiumspån från kolven nere i vevhuset.
Lagren är de ganska standard? Något man kan hitta på tools? Eller liknande?

Nu har jag i allafall möjlighet att lära mig en hel del :smile: , hur lossar man bultarna på svänghjul etc, hur håller man emot utan att det blir skador. Någon typ av avdragare antar jag att man behöver, vad ska man kika efter vid köp av sådan?
Funkar biltema verktyg? Jag ska ju inte försörja mig på att reparera motorsågar så verktygen måste inte hålla för proffsanvändning, men heller inte orsaka skador på sågen för att de inte passar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#620385 Huruvida det går att hona beror på om kromskiktet är helt. Är det genombrutet så är cylindern skrot. Men om det som syns som repor är aluminium från kolven som har avsatts på cylinderväggen kan det honas eller slipas bort.

Du skall inte använda avdragare med klor, det är mycket lätt att förstöra svänghjulet. Bäst är en specialavdragare. En stålskiva med skruvar som man drar ned i de gängade hålen i svänghjulet. Och en stadig centrumbult, lite konad i spetsen, som man sen drar åt mot vevaxeländen. Inte så svår att göra om man har lite grejor. Värmning av svänghjulet hjälper till.

Annat sätt: Häng upp sågen i svänghjulet med snören. Lossa muttern en bit men skruva inte bort den. Sen en dorn som passar i vevaxeländen och knacka bestämt med rappa slag med en måttlig hammare. Bäst går det om man först värmer svänghjulet lagom tills vatten fräser på metallen.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620389 Kolla så vevkagren klarat sig. Är de OK så skit i o hona. Ta nummer från cylinderfoten o skicka till mig med address så löser vi detta för en billig peng.. Lägg till vad andra delar du behöver med..

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620393
Joones skrev:Nu har jag i allafall möjlighet att lära mig en hel del :smile: , hur lossar man bultarna på svänghjul etc, hur håller man emot utan att det blir skador. Någon typ av avdragare antar jag att man behöver, vad ska man kika efter vid köp av sådan?
Funkar biltema verktyg? Jag ska ju inte försörja mig på att reparera motorsågar så verktygen måste inte hålla för proffsanvändning, men heller inte orsaka skador på sågen för att de inte passar.

Minns inte riktigt men tror det är koppling du ska knacka bort.
Sen får du ut vev och kan lägga svänghjulet med vevaxel i skruvstäd så det blir stumt.
Då lossar du muttern och låter den sitta kvari slutet på gängan. Dessa gängor tål inget bus.
Jag har ett format dorn som passar i ändan på vevaxeln så man knackar bra utan att den expanderar.
Vissa knackar på muttern och det går oftast det med för det ska inte vara hårda slag, bara mycket vibrationer så släpper de. Lättare om de är kallt/fruset.
Är det fruset går det att värma med hårtork eller varmluftspistol. Tem skillnaden då räcker oftast för alu expanderar fort o mycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).