Skogsröjning

Problem med röjsågen

53 inlägg 8207 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Avslutat-02  
#619800 Jo men klingan är större i diameter, och tjocklek...även vikten,vilket gör att när den roterar så ökar skär prestationen betydligt.

225 klingan är lättare tycker jag att fila för tänderna innehåller lite mera stål.

Visst en 200 klinga går fortare att varva upp men skär sämre.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

hfab  
#619811 Nu tror jag du fantiserar.
Att det är större diameter stämmer. Detta ger en ökad vikt.
Men klingan är ju inte tjockare bara för att diametern ökar.
Det blir inte heller mer stål i den enskilda tanden.

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Avslutat-02  
#619814 En 200 klinga är tunnare.
En 225 klinga är tjockare.

Vad är det med det...?
Jo massan ökar vilket gör att när den roterar så ökar skär förmågan.

Har ej pratat om just den enskilda tanden.
Den är dock lättare att få riktigt vass.

Ta och läs vad som står angående tjockleken på en klingförpackning....



Det är en fördel med att lägga en flatfil på tandryggen varannan gång man filar klingan.
Efter att ha sten sågat så är det en enkel sak att göra för att få tillbaka en riktigt bra skärpa på tanden.

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

hfab  
#619824
vinterrojarn skrev:
Ta och läs vad som står angående tjockleken på en klingförpackning....


På strands förpackningar står det 1,6mm. På både 200 och 225.

Det jag reagerade på var att det skulle vara lättare att fila en 225 för att ALLT skulle vara större

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Avslutat-02  
#619825 Lättare att hålla och lättare att se i och med att klingan är större...
Sedan om det är fler tänder eller ej är strunt det samma...

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

jannee  
#619830 225an har en större död vikt än 200.
M.a.o. accelererar "något" sämre dock är den större med fler tänder men klarar även av något större stammar.
Å andra sidan kan man också ta bort klingskyddet då får man det lättare att ta stora stammar dock riskerar man få skräp i ögonen (om du inte använder skyddshjälmen.
En Strandklinga kan du med lätthet ändra på hur aggressivt den ska äta. i.o.f.s. kan du även göra detsamma med annan klingtyp.
Köra i sten bevisar egentligen inget annat än att man varit slarvig eller okoncentrerad.
Kan villigt erkänna att stenpåkänning händer då och då, dock brukar det inte hända förrann efter några tankningar (undantag sker dock)
Egentligen är det onödigt att stressa eller såga så pass långt ned på stammarna att stenpåkänning sker.
För övrigt vill jag inte hålla med vinterrojaran att man endast styr sågen med höfterna, själv använder jag mig också av axlar och armar för att styra sågen mot objekten, hela kroppen i en samstämmighet nyttjas - kanske fel av mig eftersom jag är självlärd :?: ..

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Avslutat-02  
#619832 Det är väldigt lätt att såga sig i foten om inte klingskyddet sitter där.

Ja jo..men på det stora hela så ska höften och benen sköta själva styrandet av sågen.

Med hjälp av dina ben rörelser så får du stammen att falla framåt eller bakåt.
Med hjälp av höften så faller trädet till vänster eller höger... Armarna och axlarna styr höjden på vinkeln av klingan.

Vissa använder sig av sina armar jämt...
Sedan detta med tempot,,, bättre att ha ett lugnt malande tempo, än att fara fram som en idiot och vara slut efter 2 tankar....

Stensågning händer oavsett varför, men med ett lugnt tempo och smidiga rörelser så kan man undvika de flesta...
Kapa granar en bit upp så man ser ner på backen vad som gömmer sig under första gren....

Björk och övrigt löv ser man oftast ändå.
Men man kan kapa dess högre för att underlätta fällning, sedan tar man stubben, eller låter den skapa mat åt viltet....

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsågen

anersimyra  
#620312 Glöm inte att ansättningsvinkeln i lika hög grad bestämmer i vilken riktning stammen kommer att falla.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).