Skogsröjning

Problem med röjsågen

53 inlägg 8091 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsågen

Niko94  
#619580 En jag känner hade fått en vridning i axeln av för hög belastning för att han använde sågen nästan som en yxa alltså att han slog väldigt hårt när han körde. Provade själv sågen å den var såklart helt okörbar för vibrationerna som blev. Han bytte axeln å märkte samtidigt att röret oxå var krökt å bytte de oxå. Men han "smyger" fast klingan numera å är väldigt mycket lugnare när han röjer. Bara ett litet tips på hur det kan gå om man är för aggressiv med grejerna.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Avslutat-02  
#619581 En röjsåg ska skära inte slå av träden....
Naturligtvis så går grejer sönder då.....

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

isteskog  
#619582 En sån hade jag anställd när jag hade firman. En riktig busröjare som fick mycket gjort, men till kostnaden av några vinkelväxlar ..... 🙃

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619586 Hmm, så röjer ju jag... Kanske skulle försöka köra lite mjukare då? Tack för tipset.

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Avslutat-02  
#619591 En röjsåg ska framföras med hjälp av höften och benen inte armarna.

Det enda armarna ska utföra är att vinkla klingan i vinkel inte att flytta sågen.

Sågen skall alltid ha max varv vid kapning i stammen.
En väl upp varvad klinga är lättare att styra än en som håller på att varvas upp...

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsågen

Niko94  
#619732 Precis å har du inte full varv när klingan tar i trädet så får du inte ut ut full effekt av sågen heller. Jag har märkt att det är ganska stor skillnad på full varv och nästan full varv. Kör dock med 225mm klinga så det kan ju vara därför men tycker inte att jag behöver byta till till 200mm klinga. Har lärt mig köra och vant mig att köra den större klingan. Skiljer inte nämnvärt i pris heller när jag måste byta klinga och det sitter 225mm klinga som standard på min fc2245

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Avslutat-02  
#619755 Framförallt så skär en 225 klinga lite bättre då den har vikten med sig.
Har den bara momentet uppe så.

Och det är lättare att svepa i riktigt ungskog, då den klarar massan bättre.

Man vinner en hel del på att små gasa till nästa buske....

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsågen

Niko94  
#619758 Så är det ju. Och 225 klingan tycker jag är bättre när det går att ta lite grövre diametrar utan att man behöver skära från 2 håll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Avslutat-02  
#619760 Jajemän...

Och lättare att både fila och se för allt är större....

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsågen

Niko94  
#619762 Jo de stämmer. Även att jag inte är jätte bra på fila klingor men de duger å röja med i alla fall

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

Avslutat-02  
#619763 Övning ger färdighet...
Vete tusan hur många klingor jag har filat genom åren...

Nu behöver jag inte ens tänka på vad jag gör...
Brukar göra av med en klinga i veckan ungefär...om det är dålig terräng.
Annars räcker de i det dubbla.

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsågen

Niko94  
#619764 Jag har bara hållit på några år med röjning på mina egna marker och köpte min egen första röjsåg i höstas. Har röjt med farsans såg före det. Men filningen kommer nog bli bättre med tiden

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

surjämten  
#619787 Kloka synpunkter Röjarn!
Lånade ut min Stihl till en granne som skulle röja på tomten.
Han körde på för lågt varv o slängde in sågen mot relativt grova stammar.
Verkstadsbesök för 700kr blev följden.

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

röjar kalle  
#619790 Man skall inte låna ut maskiner eller verktyg.Alltid trasigt när det kommer tillbaks. 😢

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsågen

hfab  
#619796
vinterrojarn skrev:Jajemän...

Och lättare att både fila och se för allt är större....


Vad är det som är större? Allt?

Jag har alltid haft den naiva uppfattningen att tänderna är lika stora, oavsett om det är en 200 eller 225 klinga.
Är det inte så att det sitter fler tänder på en 225 klinga än vad det gör på motsvarande 200 klinga?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).