Motorsåg och handhållet

Stihl MS250, trycksätter tanken??

22 inlägg 5471 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MS250, trycksätter tanken??

ner  
#619622 I höst fick min MS250 problem.
Sågen är 10 år, gått en vecka i skogen per år i snitt. Men den läckte kraftigt från tanken där bränsleslangens genomföring sitter.

Sågen gick bra, men har haft lite tomgångsbekymmer ett par år, störande men inget större problem, tjuvstannade gärna efter en lite längre stund på tomgång och suckade och dog vid för plötsligt gaspådrag från tomgång om den stått och puttrat en stund.

Hursomhelst, bränsleslangen glappade i hålet, dvs hade torkat ihop och tätade inte längre, jag beställde en ny, monterade den och ut i skogen igen. Sågen gick helt plötsligt inte i ordning. Startade bra men efter en liten stund så dog den, som att den blev utan soppa. Handpumpade man på primern några ggr så gick den en stund till.

Efter en del felsökning utan större framgång byttes insugspackningen och jag trodde då att vi löst felet. Startade och gick bra, men då jag provocerade och höll full gas i 15 sekunder då börjar det spruta soppa ur tanklocket! Tog av avluftningslangen och provade igen, stråle av soppa ut ur anslutningen. :shock: När övertrycket i tanken uppstått börjar sågen gå dåligt på full gas och även på tomgång och börjar bö-bl-böaaa så fort man tar på gasen.

Några förslag på vad detta fantastisk fenomen beror på?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

Avslutat-02  
#619623 Du verkar ha fått vaccum i tanken.
Det uppstår när inte avluftningen fungerar tillfredsställande...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

ner  
#619625 Nja, vakuum är negativt tryck, då sugs det in saker i tanken, inte sprutar ut.

Jag tog loss avluftningslangen, då sprutar det ut soppa i en stråle. Kan inte vara meningen att avluftningsslang med backventil (eller vad det är i änden) ska hantera den mängden bränsle?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

zeetorg  
#619626 Snarare tvärtom, det är ju bevisligen tryck i tanken...

Avatar Fallback

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

zeetorg  
#619627 Svar emellan där tydligen

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

totte  
#619628 I viket fall så verkar det ju vara tankluftningen som är tät.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

Avslutat-02  
#619630 Tankavluftningen har som jobb att reducera trycket i tanken, utan avluftningen så får sågen ej soppa och när man öppnar locket så pyser trycket ur tanken.

Tar man bort en slang från en trycksatt tank så sprutar bränslet den lättaste vägen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

ner  
#619634 vinterrojarn det du säger är alltså att tanken SKA vara trycksatt?

Bara med rätt tryck? Och avluftningen är då i själva verket en övertrycksventil med fjäder som öppnar om övertrycket är för högt?

Vad på en 2-taktsmotor trycksätter tanken? Kompression från vevhuset? Jag förstår inte hur trycket kommer in i tanken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

Avslutat-02  
#619640 En bränsle tank är ungefär som de där klädpåsarna man tar en dammsugare och suger ur luften ur...

Sågen suger bränsle men för att orka suga behövs att luften som finns i tanken kan antingen komma ur eller tillföra luft för att sug förmåga ska ske.

Oavsett så är din tankavluftning paj och orsakar ditt problem.
Det är ett vanligt problem på motorsågar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

totte  
#619648 Det blir ofta tryck i tanken genom att bränslet värms upp. Fungerar inte avluftningen så kommer det att pysa nånstans om det finns möljighet. I synnerhet händer det om du tankar en varm såg med kallt bränsle.

Normalt skall avluftningen se till att det kommer in luft allteftersom bränslet sugs ut.

Det kan förstås inte uteslutas att det är någon vevhuspackning som gett sig så det läcker tryck över från vevhuset.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

Avslutat-02  
#619649 Är det den äldre modellen av 250 vi diskuterar eller den nyare?
Den äldre kan vevhuset läcka hur det vill på, det påverkar inte bränsle tanken...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

ner  
#619656
1579368030_7820b62b-c324-480a-84ab-29d62d93dbb6.png


Sågen är 10 år om jag minns rätt, om jag minns fel är den 9 år.

Edit:
Vid senaste provkörningen var sågen rumstemp. Gick ut, startade och efter 30 sekunders körning sprutar det soppa ur tanken. Knappast har soppa värmts upp så mycket att det rör sig om termisk expansion.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619658 Det som skapar tryck i tanken är vätskans rörelse. Funkar allt som det ska skapas rätt tryck om man vickar sågen från sida till sida (spar många ryck efter reperation/uppstart).

Det ska vara tryck.
Senast redigerad av Mange sön 19 jan 2020, 09:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

Avslutat-02  
#619674 Har för mig att avluftningen sitter strax ovanför tanklocket...

En liten kulle i plast...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS250, trycksätter tanken??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619779 Tror anslutning är där i topp på tank över locket, sen en slang över till ansra sidan där plastfilifjomsen med backventil sitter.

Nr17 på bilden här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).