ATV och UTV i skogen

Fäste för kombidunk

34 inlägg 8078 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fäste för kombidunk

Ganador  
#619697 Jag söker tips på hur ni fäster/fraktar kombidunken på atvn i skogen. Jag har försökt att ha den fastspänd med spännband men det är stört omöjligt att få den att stå still på detta sätt. Jag skulle ogärna ha en stor låda fastmonterad där den skulle ligga men ifall det är ända sättet hur skulle då fastsättningen av lådan kunna se ut? Behöver kunna ta bort den på ett smidigt sätt. Snälla ge tips samt visa bilder på hur ni gjort



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Fäste för kombidunk

Avslutat-01  
#619703 jag har min dunk i en murarbalja från biltema,den sitter med kapellstroppar runt rören i lastracket

Avatar Fallback

Re: Fäste för kombidunk

Avslutat-01  
#619705
1579380489_b512c4f0-83b7-498d-a78c-04bd88b7ba73.jpeg


hittade en dålig bild

Avatar Fallback

Re: Fäste för kombidunk

Avslutat-02  
#619706 Tycker den är fin....två fina jonsered saker.. :d :d

Användarvisningsbild

Re: Fäste för kombidunk

Stampep  
#619709 Man skaffar en atv med flak :-bd :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fäste för kombidunk

fendt311  
#619713 Skulle springa ned å ta en bild i källaren. Kom i håg när jag kom ner att kombidunkarna står i skärmtaket ute. Men om det är till någon hjälp. Så brukar jag spänna fast dunkarna, röjsågen med dessa. Nu har jag en grizzly med plåt orginal låda fram där jag spännär fast allt.

Avatar Fallback

Re: Fäste för kombidunk

Ent  
#619761 Jag hade turen att få tag på en stor plastlåda med lock (vilket jag tagit bort) som hade suttit monterad som verktygslåda på en lastbil. Innan hade jag Biltemas murarbalja därbak men den sitter numera på det främre lasträcket. Om det är för småttigt med en kan man skruva ihop två, och så en därfram. Då ryms det mesta, inkl extra batteri till kranvinschen.

Användarvisningsbild

Re: Fäste för kombidunk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619767 Ekagårdslådan. :smile:

http://ekagard.com/atv-ladan/

Användarvisningsbild

Re: Fäste för kombidunk

Ganador  
#619768 Tack för de fina tipsen ös på mera bara, ekagårdslådan är ju väldigt praktisk dock lämnar ju priset en del att önska... Kan ju tillägga att jag har en polaris utan räcken med endast flata lastytor därav problemet med att spänna fast saker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fäste för kombidunk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619771 Ja Ekagårdslådan den är lite kostsam. Före jag köpte den körde jag med ATV väskan från Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/ ... 2000034373

De små facken passade utmärkt för en dunk bensin och olja. I det stora kan man få ner en kombidunk och lite till. Passar både bak som fram även om styret kan ta i när den sitter fram.

Avatar Fallback

Re: Fäste för kombidunk

Ent  
#619785
1579983481_dsc_0344.jpg
1579983316_dsc_0341.jpg
Ganador skrev:Tack för de fina tipsen ös på mera bara, ekagårdslådan är ju väldigt praktisk dock lämnar ju priset en del att önska... Kan ju tillägga att jag har en polaris utan räcken med endast flata lastytor därav problemet med att spänna fast saker.


Jag har runt om på mina lådor popnitat fast packremmar som jag spänner fast dem med. Då går det snabbt att montera och demontera. För att de inte ska rutscha fram och tillbaka sitter det träklossar/träribbor fastskruvade på strategiska ställen under lådorna. Klossarna passar i tomrummen i gallret. Det blir inte helstumt utan har nån cm flexmån vilket kan vara lika bra.

På Polaris borde det väl gå att spänna fast på liknande sätt, tex i de där rören som syns i ytterkanterna? Eller trä remmarna under plastsjoket?

Sneglade också på Ekagården för länge sen, men jag var för snål. Dessutom kan jag tycka att en vanlig låda är mer mångsidig om man vill frakta annat än skogsgrejor.

När jag precisionsbackar med skogsvagnen brukar jag stå på det högra fotsteget och hålla mig i lådan med vänster hand.

Fnular på att fästa backlampor i lådans överkant, eller ett vertikalt rör som hållare så att man kan stoppa ner en liten ljusstolpe med LED.

Röjsågen ska få en infästning i utsidorna på lådorna. Där lär man dock få förstärka med plywood på insidan.
Senast redigerad av Ent lör 25 jan 2020, 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fäste för kombidunk

Ingarhs  
#619794 Var også lei av det samme som du, så i sommer lagde jeg en kasse for ryddesaga, motorsag, kombi dunk og en 25l for utkjøring av bensin til P25'n om nødvendig. Hele kassa sitter i polaris sine hurtigkoblinger og fjernes ganske så kjapt.

Avatar Fallback

Re: Fäste för kombidunk

BM Buster  
#620060 För den försiktige kan jag upplysa om att är man händig av normalgraden så klarar man att göra en kopia av EKA lådan till en rimlig penning.
Finns en tidigare tråd om detta!

Avatar Fallback

Re: Fäste för kombidunk

janeri  
#620138 Min lösning för kombidunk. Reservsåg på främre räcket.

Avatar Fallback

Re: Fäste för kombidunk

Ent  
#620155
janeri skrev:Min lösning för kombidunk. Reservsåg på främre räcket.


Se där, enkel och fiffig lådkonstruktion :-bd

Om den är 15 cm bredare och 20 cm högre ryms även en ryggsäck med termos, mackor och extra handskar mm, eller matkassarna om man tar hjulingen till matbutiken en varm sommardag :smile:

Och man kan stödja sig mot lådan om man vill stå och backa.
Senast redigerad av Ent mån 20 jan 2020, 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).