Öppna kategorin

Dagens fråga?

42 inlägg 14943 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

totte  
#619520
Erre skrev:Dubbeltätade.
Funkar dom om man tar bort tätningarna på insidan?


Funkar om man tar bort inre tätningarna. Annars får lagren inte del av oljedimman i bränslet.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

Erre  
#619526
totte skrev:
Erre skrev:Dubbeltätade.
Funkar dom om man tar bort tätningarna på insidan?


Funkar om man tar bort inre tätningarna. Annars får lagren inte del av oljedimman i bränslet.

Det är jag absolut med på.
Var mest numret på lagret jag var osäker på. Har inte kollat med original. Men hade dessa lager liggande hemma

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

Avslutat-02  
#619530 Men nu har du även original numren i fall du råkar på någon mer 346:a av äldre slag..

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

Erre  
#619531 Har bara 4 st. 🤷‍♂️😂

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

Avslutat-02  
#619533 Men bara 2 händer....

Skulle vara fötterna då...

Vilken skördare man skulle kunna vara....
:mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

Erre  
#780298 Haft endel att stå i idag. Så jag läste ifatt allt på sfo nu ikväll. Tog inte så lång tid. Få trådar med nya inlägg.
Denna tiden på året brukar vi vara som mest aktiva.
Dvs många inlägg med bilder på röjningar, gallringar, slutavverkningar och vedhuggning.
Sitter alla och rullar tummarna eller vill ni inte dela med er längre?

Är själv i sista veckan på däckbyten på jobbet men efter denna blir det bilder på både Ponssen, Niaben, den gamle Forden och röjsågen löpande.

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

isteskog  
#780299 Kom ett blötsnöväder emellan.... Gallringen återupptas i morgon. Kanske kommer någon bild då!

Användarvisningsbild

Re: Dagens fråga?

Erre  
#780304
isteskog skrev:Kom ett blötsnöväder emellan.... Gallringen återupptas i morgon. Kanske kommer någon bild då!


Härligt. 👍
Ser fram emot det.

Menade kanske inte att det varit stiltje på skogsfronten bara dom senare dagarna. 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

isteskog  
#780312 Det är bedrövlig fart här på forumet..... Det var bättre förr.... 😉 🤣 🤣
Har väl själv tappat lusten lite, är ju väldigt sällan någon som kommenterar och diskuterar det man lagt ut.... Har blivit dålig på det själv också! 🤔
Känns som att det är en annan fart på Självverksamma Skogsägare på Fb. 22000 medlemmar senast jag hörde av en granne som är med där. Och debattglatt och bra stämning överlag verkar det som 👍 Men tänker inte gå tillbaka och stödja den där Söckerberg som äger det!

Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

Hema  
#780315
isteskog skrev:Det är bedrövlig fart här på forumet..... Det var bättre förr.... 😉 🤣 🤣
Har väl själv tappat lusten lite, är ju väldigt sällan någon som kommenterar och diskuterar det man lagt ut.... Har blivit dålig på det själv också! 🤔
Känns som att det är en annan fart på Självverksamma Skogsägare på Fb. 22000 medlemmar senast jag hörde av en granne som är med där. Och debattglatt och bra stämning överlag verkar det som 👍 Men tänker inte gå tillbaka och stödja den där Söckerberg som äger det!

Då kanske jag kan ge dig en halvglädje och meddela att det stod på nyheterna att han iaf antagligen skall släppa ifrån sig VD-rollen för Meta i nästa år. Men det är samma skit iaf, om du frågar mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

Hema  
#794914 Idag fsstnade jag nästan 3h på R40 för att en backe var för hal för lastbilarna.

Två frågor:
Sänker man som chaufför och däcktrycket på drivhjulen? Om inte varför? Det borde ge mer grepp hur som helst.

Under den tiden som jag satt fast, så kom det en saltbil.. Varför kör man inte ut och sandar? Kanske får man sänka hastigheten på sträckan för att motverka en massa stenskott. Men sand hade hjälpt många lastbilar.

Förr var det ju standard med sandlådor längs med backarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens fråga?

jannee  
#794963 Själv sänkte jag alltid trycken i drivdäcken till 6,5 kg under vintern (sommaren 8,5 kg).
Det största problemet med varför man fastnar i backar är avsaknaden av fäste (grus - sand), framförallt när det i Sverige knappt får saltas, då jämfört med t.ex. Tyskland.
En stor orsak är även p-bilarna, inte sällan hindras lastbilarna från att ta sats (fart) innan backen.
Tänk dig själv.
Lastbilen väger max 28 ton oftast mindre, 4 st däck ska driva detta ekipage + dra ett släp som väger 36 ton.
Vem som helst borde då förstå att det krävs ett fast underlag för att få fäste.
Numera ska även asfalten vara så slät som möjligt = bilisterna kräver att det ska rulla tyst, detta i sin tur innebär att när Svedia spridit ut sin svaga saltlösning löser den lite snö och is som tyvärr snabbt återfryser, kan inte rinna undan och vägbanan är snart HALARE än innan saltningen.
Har kontinuerligt kört lastbil sedan mitten av 60 talet, standarden på vägarna har höjt enormt medans vinterväghållning i dag är betydligt sämre än den var på 80 och 90 talet då den var som bäst.
Vägverket experimenterar med både det ena och det andra, allt går endast ut på att spara pengar - inte förbättra framkomligheten.
Dessutom har vi alla dessa sommarbilar som kör runt med året runt däck. 2 axlad dragbil med en tillkopplad 3 axlad trailer. Där har du ett ekipage som är direkt olämpligt i snö och halka.
Drivaxeltryck på max 10 ton, axeltryck på trippeln (på trailern) 24 -26 ton.
Detta fordon fastnar lätt dessutom vill inte sällan trailern styra dragbilen - en styv trippel på 26 ton vill helst bara gå rakt fram.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).