Motorsåg och handhållet

Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

138 inlägg 21237 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#619086 Det går fint att byta packboxarna utifrån.
Kolla skissen så ser du.

Men om den ej ändrar i varv eller läte...
Så tror jag mer på slangen..
Annars spolen, kolla så den verkligen tänder och inte tappar gnistan vid värme.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619089 Har du rätt pumpmembran? Är det bytt?
Är du osäker på om pumpen går så ge den med flaska. Har du den över fögasaren har det samma effekt.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#619096 Pumpmembranet är bytt, det ser rätt ut. flaskmatning måste jag testa, funkar det borde felet vara impulsslang eller ev pumpmembranet.

jag får gnista med stiftet ur även vid varm motor, jag har förstått att det inte säger hela sanningen då en svag gnista kan släckas av kompression. kan man kolla gnistan, spolen med stiftet i på något sätt. även tändkabeln kan ju vara dålig så gnistan går fel väg,
Kan man byta tändkabeln eller måste man byta hela spolen?

Jag hade en gång en moped som var svårstartad, den hade svag gnista men den var mer svårstartad kall och främst om bensinen var några månader. (körde inte alkylatbensin i mopeden). men mopeden hade tändplatta och CDI-box så det fanns lite fler tveksamma komponenter i tändsystemet.

Men om gnistan på sågen är för svag eller uteblir borde stiftet oftare vara blött. visst händer det att stiftet vid några tillfällen varit blött men oftast torrt även när jag chokat förgasaren med varm motor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619254 Öppna stiftet lite, se till att det är redigt jordat och slår den klar fin blå gnista även då så ska det mycket till för den ska släckas. Gnist provare är bra, men de säger inte allt.
Torrt stift har gnista. Blött har inte. Det kan vara bränsle relaterat med blött stift om bränslet är fel eller dåligt men det är ovanligare.
Fick lära mig Kiss av en klok Amerikan!
Keep
It
Simple
Stupid

Det är lätt o tänka för mycket.
Lungt o metodiskt, ett system i taget så löser det sig.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#619373 Testade att mata med flaska via en slang, men nu fick jag den inte att starta alls, men det bliv svårare att hålla sågen och flaskan och dra, kanske bidrog det.
Kanske är det vipparmen trots allt, hur testar man att den öppnar, framför allt hur testar man att den stänger om man öppnar den mer?
Att den öppnar kanske man kan se om man har mätmembranet i och öppnar på pumpsidan och tömmer i lite bensin på pumpsidan, då borde det rinna genom till mätsidan. Men hur ser man att den stänger som den ska?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619410 Anslut en bit bränsleslang på förgasare.
Det behövs inte mycket tryck så det går med munnen lite försiktigt.
Börja o sätt hävarmen i höjd med förgasarhuset.
Sen ser du det är lite spel i hävarmen på nålsidan. Kolla hur mycket och höj hälften av det. På med packning, mätarmebran, lock och testa så den är tät igen med membran på.
Pumpsidan måste va på hela tiden du testar.
Bränsle i huset hjälper dig se när du trycker.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#619835 jag testade att öppna lite mer på hävarmen, jag öppnade lite för mycket så den tätade inte längre.
Blåser jag i slangen som jag ansluter till bränsle-in röret är det tätt nu, om jag tätar ena gaveln på förgasaren och suger lite försiktig genom andra gaveln kan jag se i en transparent slang jag anslutit till bränsle-in röret, att bränsle nivån rör sig i slangen. Det går alltså att suga bränsle genom munstyckena, membranet öppnar vippa, men den är tät om det inte är undertryck.
Men sågen startar inte. Den startar nästan men vill inte gå igång. Ibland blir stiftet vått.
Jag har testat gnistan genom att öppna gapet, mätte det till 1,5 mm det var fortfarande gnista.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#619839 Kollat ljuddämparen?
Så den inte är för tät.....

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#619847 jag har haft isär dämparen. visst är den sotig men det är inte stop i den i alla fall. Det finns gnista och den får bränsle men den vill ändå inte. har testat nytt stift. jag har testat L skruven från ca 3/4 - 1,5 varv och H/skruven grå 1-2 varva ca 1/4 varv i taget men den vill inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#619850 Provat ställa den på två varv på båda skruvarna?

Och mata den genom filterhållaren.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619857 Vi behöver nog mer om vi ska komma längre.
Är stiftet blött ibland får den ju bränsle.
Är det blå stark gnista?
Är det bra bränsle eller nåt som hittats i en dunk?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#619868 Det är svårt att avgöra hur blå och stark gnistan är. Det är en bedömning som jag inte riktigt har erfarenhet att göra, men jag upplever den som helt ok. Bränslet är aspen färdigblandad som jag köpte strax före jul så den borde vara OK.
Det verkar som om den får bränsle men att den inte riktigt orkar suga in det när man släpper tillbaka dragsnöret. De gånger jag fått igång sågen har den ju orkat gå men blir svårstartad när den är varm. den ändrade inte varvtal när jag sprejade 5-56 så kanske är det inte tjuvluft (Men jag vågar inte ta gift på det). dåligt undertryck på insuget ,Kompression 8,5kg med icke kalibrerad mätare (biltema). kompression finns men är det tillräcklig? är det tillräckligt undertryck/sug genom förgasaren?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#619887 Jag hade ryckt cylindern av den där sågen och plockat ner den totalt, sedan rengjort och satt ihop med fräscha grejer...

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619906 Det fina med förgasarna är att motorn suger en viss volym vart slag. Det stämmer rätt bra med tryck, flöden, varvtal ets och inte lätt o ändra på.

Ja, riva den är ju ett alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619910 Det är lättare när man har de framför sig på bänken, då rinner det liksom på enklare än över dator.

Kunder säger ofta de kunde ju fixat det själv när det var så enkelt. Det är aldrig enkelt de första gångerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).