Öppna kategorin

Skogsbruksgymnasium

36 inlägg 6176 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbruksgymnasium

Williamm  
#619323 Hej

Jag ska snart välja vilket skogsbruksgymnasium jag ska gå på. Jag vill att huvudinriktningen är Motorsåg.
Jag vill gärna höra era synpunkter om vilka gymnasium som passar.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Aronssonryssby  
#619348 Hej!
Vet inte var du bor, men kan rekommendera skogsgymnasiet som ligger här i byn där jag bor Ryssbygymnasiet, de har rätt bra rykte, är man även intresserad av skogsmaskiner så har de kontrakt med Rottne så de håller dem med maskiner 👍 De har riksintag så de tar in elever från hela Sverige, dessutom väldigt roligt att bo på internat, man får vänner för livet! 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Williamm  
#619351 Tack för ditt svar.

Jag bor på Gotland så det får bli att resa, så var det ligger spelar inte någon roll.

Har du gått på ryssbygymnasiumet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruksgymnasium

Avslutat-02  
#619355 Naturbruksgymnasiet i Ljusdal är ett annat som är bra.
Jag gick där, elevhem finns eller lägenhet i närheten.

De hade ponsse och valmet på den tiden...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksgymnasium

isteskog  
#619356 Jag gick där 77-78 och då hade vi TimmerKalle, Kockum 836 och en ÖSA 260 ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619358 Gick på Ryssby 92-95. Första årskullen med treårigt. Vad femte år är det återträff och igår är det dax för 5 gången. Mycket fin skola och god mat då de även har restaurangutbildning där.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619363
Tåndemåla skrev:Gick på Ryssby 92-95. Första årskullen med treårigt. Vad femte år är det återträff och igår är det dax för 5 gången. Mycket fin skola och god mat då de även har restaurangutbildning där.


:-t Inte för å va sån. Men jag gick 91-94 Första naturbrukskullen 3 år. :-b

Vi blev inbjudna till återträff redan efter fyra år. Innan dom kom på att det var treårigt.

Var förra året på 25 årsjubileum. En himla massa folk. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619369
Vedmaskin skrev:
Tåndemåla skrev:Gick på Ryssby 92-95. Första årskullen med treårigt. Vad femte år är det återträff och igår är det dax för 5 gången. Mycket fin skola och god mat då de även har restaurangutbildning där.


:-t Inte för å va sån. Men jag gick 91-94 Första naturbrukskullen 3 år. :-b

Vi blev inbjudna till återträff redan efter fyra år. Innan dom kom på att det var treårigt.

Var förra året på 25 årsjubileum. En himla massa folk. :smile:

Ni fick väl välja till tredje året men började som en två årig utbildning? Kan vara jaktutbildningen jag blandar ihop det med också. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619393
Tåndemåla skrev:
Vedmaskin skrev:
Tåndemåla skrev:Gick på Ryssby 92-95. Första årskullen med treårigt. Vad femte år är det återträff och igår är det dax för 5 gången. Mycket fin skola och god mat då de även har restaurangutbildning där.


:-t Inte för å va sån. Men jag gick 91-94 Första naturbrukskullen 3 år. :-b

Vi blev inbjudna till återträff redan efter fyra år. Innan dom kom på att det var treårigt.

Var förra året på 25 årsjubileum. En himla massa folk. :smile:

Ni fick väl välja till tredje året men började som en två årig utbildning? Kan vara jaktutbildningen jag blandar ihop det med också. :oops:


Nej det var kullen före mig som hade möjlighet att gå ett tredje år.

När vi skulle börja tredje året. Så började dom första jakteleverna. Då var det några som hoppade över till jakten och gick om andra året.

Har för mig att när jag slutat. Så började turismvalet. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Williamm  
#619620 Hej
Jag vill gärna veta om ryssbygymnasiumet har en inriktning med fokus på skogsvård.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619624 Det vet inte jag men de har alltid haft ett småskaligt och ett storskaligt spår så det småskaliga borde funka

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Williamm  
#619679 Tack

Jag ska kolla upp det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksgymnasium

Lars Lundqvist SLU  
#619783
williamm skrev:Jag vill att huvudinriktningen är Motorsåg.

Huvudinriktningen på ett naturbruksgymnasium är alltid de teoretiska ämnena. Motorsåg kan du lära dig på en vanlig motorsågskurs.
Vad är det du tänker dig om framtiden som gör att du vill lära dig använda motorsåg?

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksgymnasium

isteskog  
#619799 Nja Lars! Har själv gått skogsbruksskola och även tagit motorsågkort på äldre dar. Det var en bra kurs för en gammal manuellhuggare, men den kan inte på långa vägar jämföras med en skogsbruksskolas längre utbildning, både teoretiskt och praktiskt!

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksgymnasium

Avslutat-02  
#619812 En gymnasieskola inom skogsbruket är väl en jättebra framtids investering...


Förutom att få en utbildning, så kommer man nära skogen med röjsåg och motorsåg.
Man gallrar, slutavverkar,. Röjer,planterar.

Går man en kurs i motorsåg,, ja du lär dig hålla i maskinen och hur den ska användas...
Men inte mycket mer..
Det mesta lär man sig när sågen används.

Aktiva trädval, använda höjdmätare, beräkna skog och använda sig av Pc skog eller liknande.
Sedan att köra skogsmaskiner är ju jättebra, då finns ju grunden för att kunna fortsätta med detta efter skolans slut..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).