Skogsmässor

Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

95 inlägg 36659 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Torbjörn Johnsen  
#619225 Nu börjar vi planera för årets Skogsforumträffar. Det kommer att bli flera! Vi börjar med en skogsexkursion i Ljungby den 6 mars där vi besöker Tåndemålas skog med Tåndemåla som guide. Här pratar vi kunskapsdag!

Det kommer att handla mycket om Gudrunföryngringar bl a. Hur ser de ut idag? Vad har fungerat och vad har inte? Lite om exoter och en del om viltskador. Tåndemåla får fylla på med mer konkret om vad dagen har att bjuda och vilka exkursionspunkter vi ska titta på.

För den som inte träffat Tåndemåla vid det här laget kan vi avslöja att han heter Fredrik Melakari, är plan-expert till vardags och ett universellt orakel när det gäller skog och skogsskötsel. En dag med honom i skogen motsvarar väl nån termin i skolbänken.

Dagen är alltså fredagen den 6 mars och samlingsplatsen är Stavsjö strax väster om Ljungby, mot Angelstad (se karta). Samling kl. 10.00 (kaffet är varmt från kl 9.30). Vi håller på fram till 15-snåret med avbrott för skogslunch och fika.

Dagen är helt kostnadsfri för alla Skogsforummedlemmar men vi behöver veta hur många som kommer för att planera fika och lunch. Så skicka ett PM till mig så ska jag hålla räkningen.

Det ska bli superkul att träffa Skogsforummedlemmar igen och jag ser fram mot en mycket intressant dag om skogsskötsel!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

sundelius  
#619230 Jag kommer :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

SHR  
#619231
sundelius skrev:Jag kommer :-bd

Stod det inte ”skicka PM”? :wink: :-b 8)

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Torbjörn Johnsen  
#619233
sundelius skrev:Jag kommer :-bd


Ta med Malwan och kojan så kör vi några extra dar :ymparty:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619234
SHR skrev:
sundelius skrev:Jag kommer :-bd

Stod det inte ”skicka PM”? :wink: :-b 8)


Det är väl bra med lite reklam. 8)

Har redan lagt in om semester. :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Jim_the_one  
#619243 Bra på fredag för min del. Så slipper jag ta ledigt hela arbetsvecka/arbetshelgen.
Jobbar man 2 dagar (nätter) i veckan på lönejobbet känns det ju av när man tar ledigt.

👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

sundelius  
#619265
SHR skrev:
sundelius skrev:Jag kommer :-bd

Stod det inte ”skicka PM”? :wink: :-b 8)

Det gjorde jag ögonaböj men jag ville ju få fart på dig också

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

sundelius  
#619266
Torbjörn Johnsen skrev:
sundelius skrev:Jag kommer :-bd


Ta med Malwan och kojan så kör vi några extra dar :ymparty:

Jag börjar rulla på måndag så borde jag hinna fram :d

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619280 Om du har vägarna förbi här, så kanske jag har ett uppdrag...?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

sundelius  
#619284
Mangan skrev:Om du har vägarna förbi här, så kanske jag har ett uppdrag...?

Ok, kan vara lagom att ladda batterierna :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619304 De var intressant, ska försöka byta bort min beredskap den dagen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619306 Tänkte ge lite mer fakta om hur jag/vi tänkt. Fastigheten är tämligen vanlig skog för området runt Ljungby. Skogen är talldominerad även om skogen växer på bra bonitet.
De punkterna som vi vill visa upp är hur skogen föryngrats efter stormarna när skogarna där helt ändrade hur de såg ut från en dag till en annan.
Det blir en punkt om tallsådd på bra bonitet. Där sådd kontra självföryngring och plantering visas upp. Här blir även en utlöpare om viltbetning och hur man kan skydda sin skog.
Sedan blir det några punkter om exoter så som hybridlärk sitkagran och douglas. I mån av tid blir det även ett stopp vid några av sagobygdens berömdheter som finns i skogen. Några försöksplatser och lite storskog som glömde blåsa ner när möjligheten fanns.
Lite om det praktiska.
Samlingsplatsen har plats för många bilar. Medan senare förflyttningar bör ske med samåkande eller till fots. Terrängen är lätt och torr om än något kuperad. Inga eller få stenar.
Längsta promenad är ca 300 m och tillbaka. Med eventuell snö plogar vi vägarna så det ska bli framkomligt. Dagen är ute hela dagen så kläder efter väder.
Väl möt den 6/3.
Fredrik/
@Tåndemåla

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619327
1579201616_20180412_181929.jpg

Tummen upp för set här initiativet, ser jag verkligen fram emot.
Alltid kul att träffa andra skogs intresserade .
När man sitter med vänner och familj och mobilerna åker fram för att jämföra bilder på barn, maträtter och trädgårds projekt, brukar dom fråga mig "har inte du några bilder".
Vist säger jag och visar mina bilder, efter en 4-5 bilder brukar man få frågan har du inte något annat än bilder på träd.
Jojomensan säger jag och visar en bild på traktorn, ungefär där brukar intresset svalna.
Så att träffa likasinnade och prata skog ska bli väldigt roligt, och att få lyssna på Tåndemåla gör det ännu mer intressant.

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619337 Kul med aktiviteter!
Denna dag är inlagd i kalendern.
Återstår att finlira lite med planeringen så det klaffar.

@Torbjörn Johnsen, har ni några teaser på övriga evenemang? Eller kanske datum?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Torbjörn Johnsen  
#619341
DanK skrev:
@Torbjörn Johnsen, har ni några teaser på övriga evenemang? Eller kanske datum?


Teaser:
1.Kubikfabriks-skog i Skåne när det är som vackrast i början av maj (gärna med övernattning & middag)
2. Genomgång av jämförelseytorna från Gallringsdagarna 2018 söder om Jönköping. Vi har bra dokumentation och det finns mycket att diskutera kring uttag, stickvägar mm. Dessutom har Sveaskog gallrat klart kringliggande områden som vi kan jämföra med. Enkel skogsdag med kaffepanna och stor burk med Bullens pilsnerkorv... tänkbar tidpunkt? veckan före eller efter påsk.

3. Gärna en skogsdag längre upp i landet tidig höst. Siljansfors försökspark?


Det kommer egna trådar om dessa skogsdagar inom kort så nu återgår vi till Ljunby :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).