Friluftsliv, Naturturism

Studieresa med bil i Europa

14 inlägg 8941 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Studieresa med bil i Europa

Camaro1969  
#619221 jag har tänkt ta bilen och ge mig ner i europa och kika lite.

inget alls planerat utan jag tänkte ta det som det kommer.

men varför inte ta det som en studieresa så man kan göra lite avdrag?

så att kika på skogsrelaterat kommer då in såklart.

nån som gjort något liknande?

nån som skulle vara intresserad av att hänga med?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

Camaro1969  
#619241 men gud va många som läser men inte vill kommentera... :((

å ingen som skulle vara sugen på att hänga med? (kommer inte åka camaro) :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Studieresa med bil i Europa

Avslutat-02  
#619245 Avstår,men hoppas att det blir en trevlig resa med många olika typer av skog och skogsbruk.

Tror detta kommer ge dig en helt annan syn på någon annans idéer om vårat skogsbruk än en viss TS....

Är nog en ganska skön upplevelse med frugan nära och bara glida fram i genom europa..
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

Camaro1969  
#619248 tips på sevärdheter och liknande, vart man´bör åka är väl huvudsyftet med tråden, snarare än att få med sig någon likasinnad=)

troligen åker jag själv och lämnar familjen hemma=) de har inte samma tålamod hehe

tyska alperna är och har siktet varit inställt på

   TS
Avatar Fallback

Re: Studieresa med bil i Europa

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619257 Området Harz är väl det som är närmast i Tyskland.
Mycket granskog och fina vägar.

Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

svampbob  
#619260 Vi funderar på att åka hit i sommar.
https://tagung2020.kwf-online.de/

Vi var på kwf mässan senast 2016 så det borde vara dags igen. Åker man på en mässa så ska det inte vara någon risk att skatteverket ska börja tjafsa.

Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

Camaro1969  
#619261
svampbob skrev:Vi funderar på att åka hit i sommar.
https://tagung2020.kwf-online.de/

Vi var på kwf mässan senast 2016 så det borde vara dags igen. Åker man på en mässa så ska det inte vara någon risk att skatteverket ska börja tjafsa.


såg den när jag sökte..

men jag är så dålig på tyska och hittade ingen engelsk version av sidan?

var mässan 2016 bra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

ananders  
#619264 Hoppas din resa blir av.

Just nu finns det för många frågetecken inför sommaren för mig annars hade det varit skoj att följa med.

Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

Camaro1969  
#619269
ananders skrev:Hoppas din resa blir av.

Just nu finns det för många frågetecken inför sommaren för mig annars hade det varit skoj att följa med.


jo jag hoppas det jag med, det blir den men frågan är när.

troligen till hösten, eller sensommaren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

Stampep  
#619270 En sak som kan vara lite tråkig i Tyskland är att många skogsvägar är privata så dom är bommade. Kan vara läge att hålla koll på kan bli livat om man åker där man inte får.
Tråkigt att bli inlåst också ifall man åker förbi en öppen bom.

Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

svampbob  
#619273
Camaro1969 skrev:
svampbob skrev:Vi funderar på att åka hit i sommar.
https://tagung2020.kwf-online.de/

Vi var på kwf mässan senast 2016 så det borde vara dags igen. Åker man på en mässa så ska det inte vara någon risk att skatteverket ska börja tjafsa.


såg den när jag sökte..

men jag är så dålig på tyska och hittade ingen engelsk version av sidan?

var mässan 2016 bra?


Google översätter sidan om du vill. Ja den var trevlig visst den är ju inte riktad mot svenskt skogsbruk så det är mycket där som aldrig ses i svenska skogar. Jag misstänker att det finns en tråd här om mässan för Torbjörn var också där.

Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

Camaro1969  
#619274
Stampep skrev:En sak som kan vara lite tråkig i Tyskland är att många skogsvägar är privata så dom är bommade. Kan vara läge att hålla koll på kan bli livat om man åker där man inte får.
Tråkigt att bli inlåst också ifall man åker förbi en öppen bom.


bra input! tack för det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

Stampep  
#619328 Ska se om jag hittar på min gamla kalender om jag har sparat några namn/adresser på boenden och restauranger. Har jobbat några perioder runt Berlin och Calau finns riktigt fina boenden om man vet var man ska leta. Och restauranger på landsbygden😋 vet ett ställe som var vägg i vägg med ett slakteri, riktigt bra mat👍 fanns även en kinesrestaurang inne i en mindre stad med kanonbra och billig kebab, då (2012) kostade kebab med bröd och läsk 2,99 euro och man blev kanonmätt.
Har klurat lite med en kompis på att bara åka ner några dagar och äta på olika favoritställen😂

Användarvisningsbild

Re: Studieresa med bil i Europa

Torbjörn Johnsen  
#619346 KWF-mässan kan varmt rekommenderas! Det är en av Världens största skogsmässor. Nu kanske t o m den allra största. Här finns bilder från 2016: Bilder från KWF 2016

Det brukar gå bra att klara sig på engelska och jag tycker att det går bättre och bättre i Tyskland för varje år som går. Som Svampbob skriver så hittar man intressanta maskiner och företag som du inte hittar på mässorna här hemma. Men även de flesta svenska och finska företag är med på KWF. Vi kanske kan ordna en träff där nere?

Annars så finns det mycket skog i Frankrike också. Runt Alperna givetvis men även ner mot Atlantkusten sydväst om Bordeux. Där finns stora tallplantager av Pin Maritime (Pinus Pinaster-Terpentintall). Och är det odrägligt varmt i inlandet så hjälper det att komma ut till den kalla Atlanten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).