Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg sur

44 inlägg 7332 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 550xpg sur

Mwelander82  
#619194 Hej, jag har en Husqvarna 550xpg och vid upprepade tillfällen (minst 5 sedan inköp ett år tillbaka) händer det att den blir sur och är omöjlig att starta.

En bekant som kan mer om sågar säger att det är elektroniskt reglage på den, att den inte kan bli sur pga handhavandefel men vet inte. Är det mig eller sågen det är fel på? :smile:

När jag startar den kall på morgonen pumpar jag in lite bränsle i blåsan, trycker på kompressionsknappen och sätter röda knappen i startläge (upp). Drar tills jag hör den tända, då sätter jag ner den röda knappen och efter några drag går sågen igång.

Problemet brukar komma när den har gått, sedan stått avstängd någon halvtimme, och när jag sedan ska dra igång den. Först drar jag några gånger. Funkar inte det så sätter jag upp röda knappen och drar tills det tänder, då sätter jag ner röda knappen och drar några gånger till och den brukar starta.

Men ibland blir det absolut inget liv i den (som idag) och det finns inget annat att göra än att sätta ner den några timmar och sedan dra igång den på nytt. Då hostar den blå rök i några sekunder (därav slutsatsen att den blivit sur).

Jag har kontaktat ÅF som har haft den inne på "uppdatering och test" men den är likadan nu efteråt.

Så jag vet inte om jag gör fel eller om det är fel på min såg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619195 Det där låter som om du har problem med stiftet.

Byt stift, och kör en stund...sedan prova att starta...
En såg som mår bra bör starta på högst 3 ryck varm...

Kan även vara nålen i förgasaren....

Har du inte rätt stift, skicka mig din adress så skickar jag ett...använd stift för proffs.
Champion...inte NGK...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619201 Hade en praktikantyngling som lyckades sura ner röjsågen så gudomligt så att den inte startade förrän nästa dag. Det dröjde länge innan jag kom underfund med hur han gjorde. Men han drog tydligen löst och försiktigt i handtaget ett stort antal gånger så att sågen aldrig tände. Bara sög i sig bensin

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

alias  
#619204
Mwelander82 skrev:Hej, jag har en Husqvarna 550xpg och vid upprepade tillfällen (minst 5 sedan inköp ett år tillbaka) händer det att den blir sur och är omöjlig att starta.

En bekant som kan mer om sågar säger att det är elektroniskt reglage på den, att den inte kan bli sur pga handhavandefel men vet inte. Är det mig eller sågen det är fel på? :smile:

När jag startar den kall på morgonen pumpar jag in lite bränsle i blåsan, trycker på kompressionsknappen och sätter röda knappen i startläge (upp). Drar tills jag hör den tända, då sätter jag ner den röda knappen och efter några drag går sågen igång.

Problemet brukar komma när den har gått, sedan stått avstängd någon halvtimme, och när jag sedan ska dra igång den. Först drar jag några gånger. Funkar inte det så sätter jag upp röda knappen och drar tills det tänder, då sätter jag ner röda knappen och drar några gånger till och den brukar starta.

Men ibland blir det absolut inget liv i den (som idag) och det finns inget annat att göra än att sätta ner den några timmar och sedan dra igång den på nytt. Då hostar den blå rök i några sekunder (därav slutsatsen att den blivit sur).

Jag har kontaktat ÅF som har haft den inne på "uppdatering och test" men den är likadan nu efteråt.

Så jag vet inte om jag gör fel eller om det är fel på min såg?


När du ska starta sågen varm, drar du då upp choke-reglaget helt och sedan trycker ner det ett snäpp så att det smäcker till i reglaget (mellanläget mellan choke och driftläget, som ger höjt varvtal jmf tomgång)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619210 Har du provat med att strunta i att trycka in dekompressionsknappen när den är varm?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619235 Är det någon som använder den där knappen?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619236 Oavsett om den används eller ej så kan den ställa till problem.

Vanligt fel är tjuvluft i just dekompventilen.

Man sa tidigare när denna kom på marknaden, att kan man inte starta en maskin utan den, så hade man inte mycket med sågen att göra...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619237 Jag är nog inne på alias linje.
Använd startgasläget!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619238 Inte kan det vara så enkelt så att han inte gör det? Har den surat så kan det funka att hålla in gasen fullt medan man rycker.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619239 En sak jag funderar över är...

När handlaren nu uppgraderat sågen, har han/hon då läst felkoderna?
Om inte så får man inget svar på vart datorn anser vart felet ligger...

Om detta ej är gjort så fortsätter datorn att felkoda datorn...

Att använda halvgasen är ett sätt men, nä sågen skall starta ändå och bibehålla tomgång, annars är det fel.
Vidare så ska man ej behöva ha halvgas på sågen när den är varm.....

Datorn och dess program är mer avancerat än man tror, en felkod som inte är släckt kan ställa till det med bränsle/luftblandningen om den är på felställe...

Man har rätt att kräva en utskrift av servicerapporten...
Där framkommer alla felkoder och misslyckade starter, eller gånger den dött under gång, felaktiga starter mm.

Vilket bränsle använder TS sig av?
Aspen och handelsbränsle startar i stort sett alla sågar på men det finns andra sorter som sågarna kan jävlas pga....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619247
Skogsola skrev:Inte kan det vara så enkelt så att han inte gör det? Har den surat så kan det funka att hålla in gasen fullt medan man rycker.

Jo, det kan mycket väl vara det. Många gånger är det just så enkelt.

Ibland är det sådär på gränsen med bränsle/luftmängd och temperatur att den surar första draget.
Får inte tillräckligt att tända första cykeln och nästa för mycket. De övriga cyclerna under första draget hjälper till o sura.
Drar man ett par gånger till så är det inte säkert full gas drag hjälper utan att dra den torr o torka stift först.
elda ur stift är nyttigt ibland. Vissa bränsle kan behöva det eller oljor närmare bestämt.
Har sett många här som blir heligt förbannade för jag inte hittar felet på sågen. Den startar för mig, varm, kall o mittemellan. Så jag ber dem starta den och det är sällan de startar andra gången med startgasläge.
Jag gör det för jag har en krånglig kropp o vill inte dra mer än tvunget. Spär hellre ut de drag jag kan på fler såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619249
vinterrojarn skrev:En sak jag funderar över är...

När handlaren nu uppgraderat sågen, har han/hon då läst felkoderna?
Om inte så får man inget svar på vart datorn anser vart felet ligger...

Om detta ej är gjort så fortsätter datorn att felkoda datorn...

Att använda halvgasen är ett sätt men, nä sågen skall starta ändå och bibehålla tomgång, annars är det fel.
Vidare så ska man ej behöva ha halvgas på sågen när den är varm.....

Datorn och dess program är mer avancerat än man tror, en felkod som inte är släckt kan ställa till det med bränsle/luftblandningen om den är på felställe...

Man har rätt att kräva en utskrift av servicerapporten...
Där framkommer alla felkoder och misslyckade starter, eller gånger den dött under gång, felaktiga starter mm.

Vilket bränsle använder TS sig av?
Aspen och handelsbränsle startar i stort sett alla sågar på men det finns andra sorter som sågarna kan jävlas pga....

Just det här med registrerad data som drift tid, starter etc det stämmer inte men ger bra mycket bättre fingervisning än ingen alls. Jag förde loggbok på en såg och det stämde inte ett smack. Andra har gjort samma.

Vissa av dessa bränslen som finns är helt enkelt så dåliga att de inte startar. Härikring var det mycket bekymmer med ett märke...
Kanon att de kluddar med sånt, då får jag mer o göra. Säger samma till de som har handelsbränsle, utan dem hade jag inte sett mycket bränsle relaterat och fått göra minnesanteckningar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619255 Menar inte att det skulle stämma eller ej utan att datorn får fnatt om man lämnar koden obehandlad.

Koden kommer tillbaka och bråkar konstant.

Man får även en anvisning av vart datorn anser att problemet ligger, jag brukar då ta en kopp kaffe och tänka logiskt...sällan som datorn har hela sanningen, men för ovana hitta fel så är det en bra lösning.

Finns mycket skräp som folk häver i tanken.

Jag tankar aldrig med Okq8 alkylat längre, inte efter alla skärningar som man sett....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Zetor 25  
#619262 Är Okq8 soppan tveksam? Kanske förklarar att två 460 har skurit för mej. Trodde det var modellen som inte var bra. 480 å hva 555 +motorsågar har gått bra..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619283 Skräp bensin....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).