Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284910 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Mosseboskog  
#619181 Knivarna stängs nästan fortare när man kör Såg huvudet bakåt än när man använder knappen, öppnade lådan idag
Är ett ventilpsket med elektrisk styrning ingen dator. Men känns som man bara får leva med det och gilla läget

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#619197 Om det inte alls är någon dator så borde det i alla fall i teorin vara så enkelt som att klippa en kabel. Men om det är en dator någonstans blir det genast mer avancerat om man vill göra det på "rätt sätt"
Är dåligt insatt i styrning av el-proportionella ventiler. Men fungerar de liknande on/off borde det vara möjligt att sätta en avstängning direkt på den ventilsliden med en kabel och strömbrytare upp till spaken så att du vid behov kan inaktivera "automatstängningen". Detta bör fungera både med och utan dator då du helt enkelt tillfälligt helt och hållet kopplar bort ventilsektionen med knappen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#619208 Om det är Walvoil och elförstyrt så är det en logikstyrning i den lilla boxen. Alltså ingen "dator" utan ett bränt prom-minne med en "liten dator" i.
Det finns både styrkabel (programkabel) och en skiva (cd-rom) med programvara till den. Du lär få tjata på Kesla för o få tag i den.....
Jag ska ha en här hemma som jag lyckades tjata mycket om innan de motvilligt skickade den. Förvisso till ett ventilpaket till en kran, men är ganska säker på att det är samma typ. Walvoil har inte jättemånga styr don och detta tillhör det enklaste som sannolikt är det du också har. Jag ska kolla om jag kan hitta det om du är intresserad av att låna det, men det är inte direkt "plug and play".....
Du behöver alltså en Pc, en kabel, en programvara och massa tålamod. Ganska svårnavigerad programvara (förmodligen därför de inte vill lämna ut den). Pm'a om jag ska börja leta, någonstans finns den med instruktioner. Jag kan låna ut den

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#619228 Det kommer kanske bilder under helgen

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#619333
Seb macahan skrev:Om det är Walvoil och elförstyrt så är det en logikstyrning i den lilla boxen. Alltså ingen "dator" utan ett bränt prom-minne med en "liten dator" i.
Det finns både styrkabel (programkabel) och en skiva (cd-rom) med programvara till den. Du lär få tjata på Kesla för o få tag i den.....
Jag ska ha en här hemma som jag lyckades tjata mycket om innan de motvilligt skickade den. Förvisso till ett ventilpaket till en kran, men är ganska säker på att det är samma typ. Walvoil har inte jättemånga styr don och detta tillhör det enklaste som sannolikt är det du också har. Jag ska kolla om jag kan hitta det om du är intresserad av att låna det, men det är inte direkt "plug and play".....
Du behöver alltså en Pc, en kabel, en programvara och massa tålamod. Ganska svårnavigerad programvara (förmodligen därför de inte vill lämna ut den). Pm'a om jag ska börja leta, någonstans finns den med instruktioner. Jag kan låna ut den


Detta var interessant.
Er detta til DPX100 ventilen?
Kan själv få låna gratis av kesla säljaren, men jag ville helst ha det hela själv, och då var priset 3000kr+mva, så det har inte blivit av.
Er inget jätteproblem direkt, men jag tycker kransvängen er lite för snabb mot dom andra rörelser (fast det visstnog finns mekaniska strypningar).
När kransvängen er så snabb blir fort ryckigt när man kör flere funktioner samtidig.
Måste man ha själva CD plattan, det er inte et program som går att skicka via E-mail?
Och hur udda er denna kabel som behövs?
Er inte interessart av att låna(för det kan jag göra hos Kesla), men skulle villa ha programmet, kabel måste vel gå att skaffa annanstans.
Schulstadstadsveen som jag köpte vagnen av och kan låna av, sade det var rett så enkelt att justera alla parameter, med denna utrustning, kan det finnas flera typar?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Mosseboskog  
#619494 De känns som att de blir lite väl komplicerat för tillfället för min del men tack för hjälpen ändå. Se vad som händer i framtiden nu får jag vara glad för varje stund jag hinner köra.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#619548 Om du håller kvistknivarna uppe medan du kör trädet bakåt så står knivarna uppe men med reducerad kraft, alltså det det går sakta, problemet är det samma på den äldre 40 Lf som regel blir det stopp av att någon kvist som tar i mot

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#619553 Så ser det ut när man klippt kabel på en Kesla 40 Lfe :((

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#619558 [quote="Seb macahan"]Om det är Walvoil och elförstyrt så är det en logikstyrning i den lilla boxen. Alltså ingen "dator" utan ett bränt prom-minne med en "liten dator" i.

Ungefär det jag försökte förklara när jag skrev att man får koppla in en dator och börja programera

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

zeetorg  
#619560 Vad hände där snurra?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#619564 Vi får vänta vänta å se om vi får något svar, "allt går"

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619584
snurra skrev:Så ser det ut när man klippt kabel på en Kesla 40 Lfe :((

De är tråkigt när kablar blir utryckta ur kontakter med krimpstift.
Ska man få ordning på det på ett bra sätt behövs nya stift och då gäller de att hitta rätt grejer

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#619596
gnisten83 skrev:
snurra skrev:Så ser det ut när man klippt kabel på en Kesla 40 Lfe :((

De är tråkigt när kablar blir utryckta ur kontakter med krimpstift.
Ska man få ordning på det på ett bra sätt behövs nya stift och då gäller de att hitta rätt grejer


Som tur är så har man ett serviceföretag inom skogsmaskiner som granne :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619598 Bra med info om detta, fortsätt posta bilder och gärna kopplingsschema mm så man har det här om det skulle behövas.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#619599
Slurfi skrev:Bra med info om detta, fortsätt posta bilder och gärna kopplingsschema mm så man har det här om det skulle behövas.


Har fått tag i ett suddigt sådant,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).