Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 583938 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#618862
Niking skrev:Ulf1! Vad tror du att din farfar skulle ha sagt om att du slänger ut dina jägare och eldar upp deras fina jakttorn, samtidigt som du gnäller på höga viltstammar?
/Niklas

=)) 🤣😂

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#618961 nääe lars, nu har du fått allt om bakfoten .. jag tycker dock du låter allt ängsligare över det fina med kalhygge .. må det smitta av sig på övriga svenska skogsforskare .. bränder i skogarna är alltid katastrof för skogens innevånare, du måste lära dig att tänka ett varv runt .. de fåtal som gynnas måste ju ha ett helvete, tänk att vänta i 50 år på att det ska börja brinna, för att man ska få en gynsam livsmiljö, eller 100 år eller 1000 år, fan va jobbigt .. nää vi håller oss till skogar som inte drabbas av katastrofer, men .. vad sa du egentligen .. "Om man utgår från biologisk kunskap, det vi faktiskt VET om den boreala skogen, så är den absoluta majoriteten av organismer som är knuten till skogslandskapet anpassad till stora och drastiska störningar i form av brand." .. nu får vi tänka lite ... nu har jag tänkt färdigt .. och jag tycker du åker ner till australien och lugnar folket med den där meningen ... och de 500 miljoner djur som brunnit upp får du väl försöka nå på andra sidan, via ett medium, och skälla ut .. "vet ni inte att ni är anpassade till "drastiska störningar", förbannade ärthjärnor" .. eller var det bara boreala skogar din biologiska kunskap gällde .. skogsbränder var aldrig någon stor grej i urskogarna, de dog ut ganska snabbt, bekymren på 16-18 talet var statsbränderna .. jag hoppas att vi aldrig anpassar oss till dom, lika lite som jag hoppas vi anpassar oss till skogsbränder .. men det bygger inte på nån vetenskaplig grund, utan är bara sunt bondförnuft, och bondförnuftet säger mig också att kalhygge är en drastisk störning som nu har gjort våra skogar så dåliga att dom inte tål minsta normala störning, som vind, svamp, torka eller insekter ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618968 Ulf1! Att vänta i hundra år eller så på en skogsbrand, är inget större problem för de arter som är anpassad för det. Ta t.ex. brandnäva och svedjenäva, som länge ansågs vara utrotade i Sverige. Sedan kom det en skogsbrand i Småland (troligtvis startad av gnistbildning från tåget), varpå marken senare fullkomligt exploderade utav brandnäva och svedjenävor...

Å själv var jag med på skogsforums exkursion till området för Sala-branden. Jag såg massvis med ny frodig sly på det gamla brandområdet, så någon "ekologisk katastrof" var det ju inte alls tal om.

Snarare leder skogsbränder till devisen "låt det gamla dö, så att det nya kan frodas".
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618973 Ulf1! Om du tvivlar på mina ord, kan du väl själv besöka brandområdet och med egna ögon se hur livet har exploderat i det gamla brandområdet. Det ligger ju inte längre bort från Hällefors, än att du kan göra det som en dagsutflykt. :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

svampbob  
#618974
Niking skrev:Ulf1! Att vänta i hundra år eller så på en skogsbrand, är inget större problem för de arter som är anpassad för det. Ta t.ex. brandnäva och svedjenäva, som länge ansågs vara utrotade i Sverige. Sedan kom det en skogsbrand i Småland (troligtvis startad av gnistbildning från tåget), varpå marken senare fullkomligt exploderade utav brandnäva och svedjenävor...

Å själv var jag med på skogsforums exkursion till området för Sala-branden. Jag såg massvis med ny frodig sly på det gamla brandområdet, så någon "ekologisk katastrof" var det ju inte alls tal om.

Det är nu 3,5 år sedan vi var där på besök.
Det skulle vara intressant att veta hur det ser ut nu.
Jag minns att skogsmästaren som var med beklagade att det skulle bli reservat.


Snarare leder skogsbränder till devisen "låt det gamla dö, så att det nya kan frodas".
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618978 Ja, jag minns själv att jag inte såg något skyddsvärt där då, utan mest en massa sly, där man borde kunna röja fram ett antal huvudstammar med tiden.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#618980
Niking skrev:Ulf1! Om du tvivlar på mina ord, kan du väl själv besöka brandområdet och med egna ögon se hur livet har exploderat i det gamla brandområdet. Det ligger ju inte längre bort från Hällefors, än att du kan göra det som en dagsutflykt. :-bd
/Niklas

Här har du en presentation och vägbeskrivning ulf 1. Men åk inte ensam.
https://www.lansstyrelsen.se/vastmanlan ... annan.html

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#618991
ulf 1 skrev:nääe lars, nu har du fått allt om bakfoten .. jag tycker dock du låter allt ängsligare över det fina med kalhygge .. må det smitta av sig på övriga svenska skogsforskare .. bränder i skogarna är alltid katastrof för skogens innevånare, du måste lära dig att tänka ett varv runt .. de fåtal som gynnas måste ju ha ett helvete, tänk att vänta i 50 år på att det ska börja brinna, för att man ska få en gynsam livsmiljö, eller 100 år eller 1000 år, fan va jobbigt .. nää vi håller oss till skogar som inte drabbas av katastrofer, men .. vad sa du egentligen .. "Om man utgår från biologisk kunskap, det vi faktiskt VET om den boreala skogen, så är den absoluta majoriteten av organismer som är knuten till skogslandskapet anpassad till stora och drastiska störningar i form av brand." .. nu får vi tänka lite ... nu har jag tänkt färdigt .. och jag tycker du åker ner till australien och lugnar folket med den där meningen ... och de 500 miljoner djur som brunnit upp får du väl försöka nå på andra sidan, via ett medium, och skälla ut .. "vet ni inte att ni är anpassade till "drastiska störningar", förbannade ärthjärnor" .. eller var det bara boreala skogar din biologiska kunskap gällde .. skogsbränder var aldrig någon stor grej i urskogarna, de dog ut ganska snabbt, bekymren på 16-18 talet var statsbränderna .. jag hoppas att vi aldrig anpassar oss till dom, lika lite som jag hoppas vi anpassar oss till skogsbränder .. men det bygger inte på nån vetenskaplig grund, utan är bara sunt bondförnuft, och bondförnuftet säger mig också att kalhygge är en drastisk störning som nu har gjort våra skogar så dåliga att dom inte tål minsta normala störning, som vind, svamp, torka eller insekter ..

Det kunde brinna i veckor förr i tiden! Regn eller vattenområden stoppade i regel bränderna. Det finns nog nästan inga skogar som inte har brunnit i Sverige och på vissa ställen brann det flera gånger per århundrade.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#618996 Min mormor berättade att det någon gång varit en väldigt stor skogsbrand. Hon uttryckte det så att det brann från kust till kust.
Detta lär troligtvis inte stämma men en rejäl brand lär det i alla fall varit.
Rester efter en stor brand fann vi när vi plogade upp mossarna. Stora brandskadade tallstammar kom i dagen.
https://visaskogen.se/kunskap/skogsbran ... -storning/
Mycket att läsa men där har ni sanningen om skogsbränder i sydöstra Sverige.
https://www.lansstyrelsen.se/download/1 ... storik.pdf

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#619032 om träden fick bestämma så skulle det inte vara några bränder .. träden är ju skogens dominanter och lars brukar säga att vi människor har bedrivit kalhyggesbruk sen 18 talet, det är lögn, så sent som 1965 skrev denna gamle man att det vanligaste fram till 50 talet var kontinuitets skogsbruk .. sen började de nylärda dumskallarna på skogshögskolan tillsammans med myndigheterna att tvinga skogsägarna att göra kalhygge .. och efter 70 år står vi fortfarande kvar på samma fläck, rena albanien .. vilka hottentotter vi är .. kolla vad kalhygge gör med skogsmarken, och det visste man redan 1965. vad sägs tex om en 5 gradig temperaturhöjning på 50 cm markdjup .. sen undrar man varför plantorna dör ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#619033 mellberg-ringholm .. ringholm- mellberg

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#619036 En högre marktemperatur påskyndar kemiska processer och Hesselman kunde redan före andra världskriget visa att just detta var en av förklaringarna till att plantor växte bättre på hyggen. Kalhuggningen ökade mängden växttillgängligt kväve.

(@Ulf1 - när du lägger upp bilder på andras texter eller citerar, ange källan)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#619037 - Kan du svara på frågan ulf 1? - Kan du svara på frågor? - Kan du det ulf 1? - Kan du?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#619038 Det är frågan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#619039
Lars Lundqvist SLU skrev:En högre marktemperatur påskyndar kemiska processer och Hesselman kunde redan före andra världskriget visa att just detta var en av förklaringarna till att plantor växte bättre på hyggen. Kalhuggningen ökade mängden växttillgängligt kväve.

(@Ulf1 - när du lägger upp bilder på andras texter eller citerar, ange källan)

Härligt! Så du gillar hyggen Uffe? 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).